InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Boeterente direct aftrekbaar: boeterente berekenen

Boeterente direct aftrekbaar: boeterente berekenen

Boeterente direct aftrekbaar: boeterente berekenen Boetevrij aflossen is natuurlijk aantrekkelijk, maar wat is de te betalen maximale boeterente bij het oversluiten van een hypotheek, het omzetten naar een andere hypotheek of uw boete bij een vervoegde aflossing van een hypotheek? Wat de boeterente bij de schenking van 100.000 euro belastingvrij? De boeterente is direct fiscaal aftrekbaar als hypotheekrente. De hoogte van de boeterente en oversluitboete zelf berekenen is niet zo eenvoudig. De bank kan voor u de berekening maken. Overstappen naar een andere bank of een vervroegde aflossing van een deel van de hypotheek kost geld, maar dat verdient u na verloop van tijd weer terug.

Wat is boeterente voor rente?

Met een hypotheek bij een bank gaat u meestal een langdurige verplichting aan. Soms wel tot dertig jaar of meer. Toch kunt u goede redenen hebben om naar een andere bank over te stappen en uw hypotheek bij een nieuwe bank af te sluiten. Wilt u de hypotheek omzetten of u wilt na een paar jaar een belangrijk deel van de hypotheek aflossen om zo de maandelijkse woonlasten te verlagen? In beide gevallen voelt de bank zich benadeeld. De bank was namelijk van een langdurige verplichting uitgegaan en loopt nu rente mis. Die misgelopen rente wil de hypotheekverstrekker meestal vergoed hebben. Die vergoeding die u moet betalen, noemen we de boeterente.

Boeterente berekenen, boeterente maakt overstappen naar andere bank duurder

De boete die u in de vorm van een boeterente helaas aan de huidige bank moet betalen, maakt het overstappen naar een andere bank duurder dan zonder boeterente. Maar dit hoeft zeker niet te betekenen dat het elders afsluiten van een hypotheek daarmee onverstandig is geworden. Het betekent wel dat het verstandig is om eerst te berekenen hoe hoog de boeterente in uw geval zal zijn. Boeterente wordt ook wel oversluitboete genoemd.

Boeterente is direct fiscaal aftrekbaar

De boeterente is een boete, maar wordt door de Belastingdienst ook gezien als de betaling van extra hypotheekrente. Bij de berekening van de boeterente is daarom essentieel dat de boeterente fiscaal aftrekbaar is, zoals dat voor de gewone hypotheekrente ook geldt. Bij een hoger inkomen kunt u dus 52 procent van de betaalde boeterente fiscaal terugkrijgen. Het voordeel of nadeel dat u behaalt door naar een andere bank over te stappen, is dan het saldo van de netto boeterente en de lagere hypotheekrente. Meestal is dat in de eerste jaren nog een nadelig saldo, maar gaat u er na een paar jaar financieel op vooruit. Direct aftrekbaar betekent dat u direct een aanvraag kunt doen voor een belastingteruggave bij de Belastingdienst.

Hoogte van de boeterente berekenen

U kunt in de hypotheekakte nalezen hoe bij u de boeterente geregeld is en hoeveel hij daardoor maximaal kan zijn. Niet elke bank hanteert dezelfde berekening en voorwaarden. Bij vervroegd aflossen is per jaar meestal tien procent soms twintig procent aan vervroegde aflossing boetevrij toegestaan, maar niet meer dan dat. Voor het overige is de berekening van de boeterente afhankelijk van de volgende factoren:
  • De rentevaste periode die nog over is. Hoe langer die periode is, hoe hoger de boete. De bank loopt dan langere tijd rente mis.
  • De hoogte van de hypotheek bij de bank. De boeterente wordt dan over een hoger bedrag berekend.
  • De hoogte van de huidige marktconforme hypotheekrente ten opzichte van de hypotheekrente die u betaalde. Hoe groter het verschil in het nadeel van de bank is, hoe hoger de boete.

Boeterente bij schenking 100.000 euro belastingvrij

Vanaf 1 januari 2017 mag u aan iemand, jonger dan 40 jaar, 100.000 euro belastingvrij schenken als die persoon dat geld gebruikt om de hypotheek of restschuld op zijn huis verder af te lossen. Dat betekent voor de boeterente dat:
  • ABN AMRO geen boeterente berekent als uw huis onder water staat (meer hypotheek dan WOZ-waarde) en het aflossen van een restschuld.
  • Dat de Rabobank, SNS bank wel boeterente berekenen als u meer dan 10 tot 20% in een jaar extra aflost.

Tip bij het opnieuw afsluiten van een hypotheek

Laat u zich niet direct afschrikken door een boeterente, als u naar een andere bank wilt overstappen om uw hypotheek om te zetten of over te sluiten. Laat uw bank of adviseur de berekening maken en bekijk na hoeveel tijd de boeterente is terugverdiend. Dan wordt al snel duidelijk of overstappen verstandig is. Doordat de boeterente fiscaal aftrekbaar is, betaalt de Belastingdienst mee aan uw overstap. Bekijk ook altijd eerst hoeveel u boetevrij mag aflossen en controleer de berekening van uw bank.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hypotheek oversluiten: BoeterenteHypotheek oversluiten: BoeterenteHet oversluiten van een hypotheek kan veel kosten besparen op de lange termijn, maar op de korte termijn zullen er waars…
Waarom berekenen banken een boeterente?Bij het openbreken van een lopende rentevast periode en bij het extra aflossen op de hypotheek of het oversluiten van de…
Wat is boeterente?Wat is boeterente?Indien u de overeenkomst met de geldverstrekker van uw hypotheek, vroegtijdig wenst te beëindigen, zal de bank daar moge…
Boeterente berekenen: oversluiten hypotheek of aflossenBoeterente berekenen: oversluiten hypotheek of aflossenHoeveel boeterente moet u betalen bij het oversluiten van een hypotheek in 2017? Uw (aflossingsvrije) hypotheek overslui…
Hypotheek vervroegd aflossen zonder boete en boetevrijHypotheek vervroegd aflossen zonder boete en boetevrijVrijwillig uw hypotheek versneld en vervroegd boetevrij aflossen? Zonder boete en zonder de verplichting van de bank of…

Reageer op het artikel "Boeterente direct aftrekbaar: boeterente berekenen"

Reacties

Carla van Oosten, 27-06-2017 12:02 #15
Mijn dochter heeft haar woning verkocht echter dit bedrag was niet genoeg om haar hypotheekschuld af te lossen. Het NHG heeft als borgsteller het restantvordering overgenomen. Nu blijkt dat het bedrag boete bij verkoop 5.577,60 niet onder de NHG valt. Dit bedrag moet dus wel betaald worden door mijn dochter. Vraag kan ze dit bedrag af trekken van de belasting? Reactie infoteur, 28-06-2017
Beste Carla van Oosten,
Als het gaat om een boete van de bank (boeterente), is deze fiscaal aftrekbaar.

John, 14-05-2017 19:38 #14
Wij hebben een stukje aflossingsvrije hypotheek en willen van dit stukje de rente aanpassen.
De hypotheek verstrekker berekend een boeterente (dit zijn de gemiste inkomsten) maar rekent ook nog eens 250,00 aan administratiekosten.
Dit lijkt mij een beetje veel, aangezien wij ook de tussenpersoon (adviseur) moeten betalen.
Dan betalen wij eigenlijk twee keer administratiekosten.
Heeft iemand daar ervaring mee en mag ik deze ook van de belasting aftrekken?
Graag enig advies hierin. Reactie infoteur, 15-05-2017
Beste John,
De administratiekosten zijn in 2016 en 2017 fiscaal aftrekbaar:

http://financieel.infonu.nl/belasting/79554-fiscale-aftrekposten-eigen-woning-2016-en-2017.html

Wil, 13-01-2017 11:13 #13
Heb momenteel een aflossingsvrije hypotheek met afloop op 1-1-2023 incl. 2 jaar bedenktijd. Mijn restschuld is 62.500 euro. Ik vraag me af: wij zijn beiden 61 jaar, man werkzaam, zijn wij verplicht op einddatum het resterende schuldbedrag af te betalen of kan ik dan weer een hypotheek afsluiten zonder fiscale voordelen? Momenteel vraag ik me ook af wat als ik naar een andere bank ga, wat gaat me dit kosten? Nu 4,70 % rentepercentage. Kunt u mij wat advies geven a.u.b. Reactie infoteur, 15-01-2017
Beste Wil,
Er is een verschil tussen rentevaste periode en looptijd van de hypotheek. Als ook de looptijd van de lening in 2023 aan zijn einde komt, zal de bank een beslissing moeten nemen over de verlenging van de looptijd van uw hypotheek. Het eerder overstappen naar een andere bank kan voordelig zijn, maar u krijgt met meerdere kosten te maken: boeterente, taxatiekosten, notariskosten. Bekeken moet dan worden of eerder overstappen voor u ook echt lonend is. Of het moet zo zijn dat de andere bank wel meteen een lange looptijd verschaft op basis van jullie huidige inkomen en leeftijd en dat dat voor jullie doorslaggevend is. Offertes aanvragen kan altijd, zodat u op enig moment rustig uw besluit kunt nemen.

Goodie, 16-11-2016 16:23 #12
Wij zouden bij onze hypotheek tussentijds de rente willen aanpassen. We hebben nog 2 jaar te gaan en betalen nu 5,5%.
Boeterente komt op 22.000. Dit bedrag zouden we met een persoonlijke lening willen financieren. Nou is mijn vraag;
Is de boeterente nog steeds aftrekbaar wanneer je 'm met een persoonlijke lening financiert? Reactie infoteur, 12-01-2017
Beste Goodie,
Ja ook als u de boeterente financiert, is de boeterente in 2016 en 2017 fiscaal aftrekbaar.

Jan, 21-10-2016 13:32 #11
Ik heb mijn hypotheek bij de huidige bank met een lagere rente overgesloten en een boeterente van 15500 betaald. Ons inkomen is ongeveer samen 30000,- bruto per jaar en wij zijn 62 en 63 jaar. Ik begreep dat je de boeterente in hetzelfde jaar kunt/moet verwerken in de aangifte. Wij hebben met dit lage inkomen op dit moment geen hypotheekaftrek.
Wij hebben een bankspaarpotje voor de oude dag staan en vroeg me af, wanneer ik dit nu opneem en hiermee ons bruto inkomen verhoog er wellicht een deel van de boeterente via de belastingaangifte terug kunnen krijgen.

Is dit slim of heeft dit nadelige gevolgen voor een hogere aanslag op de vervroegde uitkering van het bankspaarpotje? Reactie infoteur, 22-10-2016
Beste Jan,
Uw boeterente is in dit geval eenmalig uw hypotheekrente en die mag u aftrekken. Een vervroegde uitkering betekent inderdaad dat uw inkomen omhoog gaat en daarover betaalt u weer belasting.

G. Kies, 20-10-2016 19:55 #10
Mijn dochter heeft een hypotheek met deels Spaarhypotheek, kun je dan wel middelen of oversluiten? Ze hoeven nog maar 1,5 jaar voor hun rentevaste periode afloopt, dan is oversluiten toch het beste? Reactie infoteur, 22-10-2016
Beste G. Kies,
Als de rentevaste periode afloopt, hoeft uw dochter inderdaad geen boeterente te betalen. Het oversluiten van een spaarhypotheek is echter niet altijd even eenvoudig: de nieuwe hypotheekverstrekker biedt deze mogelijkheid misschien niet meer aan, de bestaande bank wel.

Roland, 21-09-2016 01:02 #9
Ik wil mijn hypotheek oversluiten. De boeterente die aftrekbaar is wil ik graag nog dit jaar terug ontvangen middels een voorlopige aanslag. Hoe en waar moet ik deze invullen? Als ik de mogelijkheid wijziging voorlopige aanslag kies dan is mij niet duidelijk waar ik deze op moet geven. Reactie infoteur, 21-09-2016
Beste Roland,
Die vult u in bij de hypotheekrenteaftrek.

Eekie, 11-07-2016 14:14 #8
1 leningdeel willen we aflossen en daar staat een boete tegenover van 6000 euro. We houden dan nog 1 klein leningdeel over. Is de 6000 euro boete dan aftrekbaar?

Is het zo, zoals de bank tegenwoordig aan geeft dat het fiscaal voordeliger is om je huis af te lossen, minder hypotheek te hebben? Reactie infoteur, 14-07-2016
Beste Eekie,
Als leningdeel 1 een lening voor uw eigen woning is (geen tweede woning dus), is de boeterente fiscaal aftrekbaar als de totaal aftrekbare hypotheekrente nog groter is dan het huurwaardeforfait. Anders is er wel een aftrekpost maar levert die niets op.
Het extra vervroegd aflossen heeft voordelen (de maandlasten gaan omlaag), maar u hebt minder flexibel geld tot uw beschikking (uw geld zit in stenen). Hoe voordelig het extra aflossen is, hangt ondermeer af van de rente die u nu betaalt en uw leeftijd.
U kunt ook een deel nu vervroegd aflossen en een deel in begin januari 2017. Dan bespaart u op de boeterente.

Theo, 11-05-2016 19:55 #7
Ik kan bij dezelfde bank een veel lagere rente krijgen, tegen een boete van 30.000. Als ik de boete betaal kan ik dit dan aftrekken bij de belastingdienst? Reactie infoteur, 12-05-2016
Beste Theo,
Als het om een hypotheek in box 1 gaat, kunt u de boeterente aftrekken bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting 2016.

Lucien, 19-04-2016 13:01 #6
Is de 10% boete die je moet betalen bij het niet nakomen van de afspraak bij de koop van een huis fiscaal aftrekbaar? Reactie infoteur, 19-04-2016
Beste Lucien,
Deze 10% boete is niet aftrekbaar, wel de rente van de financiering daarvan als deze annuïtair is.

Peter, 07-03-2016 14:07 #5
Ik heb de hypotheekrente gemiddeld en een boete rente betaald. Waar voer ik die op bij de belastingaangifte?

Peter Reactie infoteur, 07-03-2016
Beste Peter,
Die telt u op bij de betaalde hypotheekrente.

Ronald, 10-06-2015 14:27 #4
Beste,

Ik heb begin van het jaar mijn hypotheek overgesloten, echter is het nu wederom aantrekkelijk de hypotheek over te sluiten. Is het mogelijk om 2x in hetzelfde jaar een boeterente af te trekken?

Ronald Reactie infoteur, 12-06-2015
Beste Ronald,
Ja dat is mogelijk, het gaat immers om de boeterente die u in een jaar betaalt.

Gerard, 24-02-2015 11:32 #3
Mag ik de betaalde boeterente in 2014 uitsmeren over meerdere jaren en zo ja is er een maximum? Dit in verband met een bijvoorbeeld te laag inkomen zodat bij aftrek in 1 keer niet de gehele teruggave kan worden verkregen. Reactie infoteur, 24-02-2015
Beste Gerard,
De boeterente is alleen aftrekbaar in het jaar waarin u de boeterente betaalt.

Frank, 06-02-2015 14:24 #2
Een boeterente is toch niet in alle gevallen fiscaal aftrekbaar? Reactie infoteur, 07-02-2015
Beste Frank,
De boeterente is fiscaal aftrekbaar, maar de rente op een boeterente (als u de kosten mee financiert) niet.

Son, 22-05-2014 19:47 #1
Ik heb een hypotheek bij de Rabobank waarvoor ik nog 1600 euro op jaarbasis aan rente betaal. Omdat het bedrag zo laag is heb ik geen aftrek meer. Ik heb voldoende geld om de hypotheek in een keer af te lossen.
Bij de Rabobank mag ik alleen het totale openstaande bedrag boetevrij aflossen als het geld uit een schenking komt die bestemt is voor aflossing van de woningschuld. Vanuit eigen vermogen mag ik maar 10% aflossen. Zodoende zou ik graag willen weten of het mogelijk dat familie mij het bedrag "schenkt" en dat ik op papier het bedrag eigenlijk van ze leen en het in de praktijk direct terugbetaal.
Of moet ik dan nog ergens rekening mee houden? Reactie infoteur, 25-05-2014
Beste Son,
1. Dat kan als u niet van uw fiscale partner leent, want jullie zijn fiscaal een eenheid. Anders wel.
2. Waar u aan moet denken is dat u de lening dan niet zichtbaar maakt bij de schenking, maar schenking en lening als twee afzonderlijke zaken behandelt. Maak er ook geen lening voor het huis van, maar een gewone lening.
3. Overigens denk ik dat u bij de Rabobank waarschijnlijk 20% boetevrij mag aflossen en bij een schenking tot maximaal 100.000 euro. U zou kunnen nagaan of dat ook bij uw hypotheek zo is:

http://financieel.infonu.nl/hypotheek/132574-onbeperkt-hypotheek-aflossen-florius.html

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 23-05-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Aftrekposten
Reacties: 15
Schrijf mee!