InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belasting spaargeld 2019 omlaag?

Belasting spaargeld 2019 omlaag?

Belasting spaargeld 2019 omlaag? Over uw spaargeld 2019 en uw vermogen betaalt u belasting, de vermogensrendementsheffing box 3. Maar die vermogensbelasting is vooral gebaseerd op een fictief rendement dat hoger kan zijn dan wat u werkelijk aan spaarrente op uw spaargeld ontvangt. Wat is die belasting op spaargeld in 2019? Hoe hoog is de vrijstelling en hoe kunt u in 2019 belastingvrij sparen? Voor sommigen gaat de belasting in 2019 omlaag, voor hogere vermogens en ouderen vaak niet. Mocht de spaarrente gaan stijgen, dan gaat (bijna) iedereen juist meer betalen.

Spaargeld betekent meestal belasting betalen in 2019

De brave burger die geld opzij zet en wat spaargeld opbouwt, wordt door de Belastingdienst beloond met een belastingheffing over het niet vrijgestelde vermogen in box 3, spaargeld en ander vermogen. Onder uw spaargeld valt ook uw tweede huis in box 3, aandelen of andere beleggingen of een erfenis. Het is niet zo dat de Belastingdienst bijhoudt hoeveel rente u op uw spaargeld ontvangt of hoeveel rendement u maakt, maar de Belastingdienst veronderstelt een fictief rendement tot 5,4%. Ook in een tijd dat de werkelijke rente op spaargeld veel lager is. Over dit fictieve rendement betaalt u 30% belasting, hoeveel dat wordt is afhankelijk van de hoogte van uw vermogen. In de periode 2012- 2017 betaalde u 1,2% over uw vermogen in box 3 met als peildatum 1 januari van het jaar. In 2019 zal dit variëren van 0 tot ruim 1,5%. De peildatum van 1 januari 2019 kan een voordeel zijn als u extra inkomen en vermogen krijgt in 2019, maar ook een nadeel als u vermogen verliest gedurende het jaar. Gelukkig zijn er ook een paar vrijstellingen.

Vrijstellingen belasting op spaargeld 2019

De pijn van de belastingheffing wordt iets verzacht doordat u niet over al uw spaargeld belasting betaalt, maar alleen over het deel dat uitkomt boven de vrijstellingen, het heffingvrij vermogen. Per persoon vanaf 18 jaar is dat 30.360 euro, ongeacht uw leeftijd. Een echtpaar heeft dus een vrijstelling van in totaal 60.720 euro. Boven dit drempelbedrag betaalt u de vermogensrendementsheffing.

Hoe wordt het fictief rendement bepaald?

Het fictief rendement is een schatting van de regering van het gemiddelde rendement in Nederland. U kunt in de werkelijkheid meer of minder rendement hebben gemaakt in 2019, maar daar wordt niet opgelet. Verder veronderstelt de regering dat iemand met wat meer vermogen niet alleen spaart op een spaarrekening, maar vooral resultaat boekt door te beleggen op de effectenbeurs. Maakt u minder rendement dan dit gemiddelde, dan betaalt u teveel belasting. Dat lot treft vele ouderen die wel wat vermogen hebben maar dat geld nodig hebben om van te leven en die niet durven te beleggen.

Belastingvrij sparen

Wie minder vermogen heeft dan 30.360 euro, spaart belastingvrij in 2019. Al met al komt de Belastingdienst tot de volgende vier belastingschijven en tarieven in box 3 van de inkomstenbelasting:

Vermogensrendementsheffing op spaargeld en vermogen 2019 per persoon, de tarieven:

SchijfUw vermogen en spaartegoedBelastingtariefVermogensrendementsheffing
Schijf 1:< 30.360 euro0%0%
Schijf 2:30.361 tot 102.010 euro30%0,58%
Schijf 3:102.010 tot 1.02.010 euro30%1,34%
Schijf 4:>1.02.011 euro30%1,68%

Rekenvoorbeeld belastingheffing op spaargeld en vermogen

Stel u woont alleen, bent 45 jaar en hebt 50.000 euro aan spaargeld. Dan betaalt u in 2019 0,58% inkomstenbelasting over bijna 19.650 euro, ofwel 114 euro. Dat lijkt niet veel, maar dit is waarschijnlijk meer dan de rente die u bij sommige banken in een jaar op een spaarrekening krijgt. Anders gezegd, door de belastingheffing hebt u helemaal niets verdiend, sterker nog: u verliest aan koopkracht omdat er ook nog eens inflatie is. Of het moet zo zijn dat u hebt belegd en goede resultaten op de beurs hebt bereikt met beleggen.

Conclusie

De vermogensrendementsheffing bedraag in 2019 voor de meesten 0,58% (belastingschijf 2 in box 3), voor anderen kan de vermogensbelasting oplopen tot 1,68%, meer dan in 2018. De belasting op uw spaargeld en vermogen gaat al vanaf 2017 omlaag als u weinig vermogen in box 3 hebt, maar in de jaren daarvoor hebt u met de heffing van 1,2% voor iedereen dan ook te veel belasting betaald. Wordt 2018 een jaar met een stijgende spaarrente, dan zal de belasting op vermogen juist omhoog worden bijgesteld. Dat blijkt nu voor 2019 het geval te zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belasting spaargeld 2017Belasting spaargeld 2017Belasting op spaargeld en beleggen is volgens sommigen een jaloezieheffing, volgens anderen meer dan logisch. De belasti…
Vermogensrendementsheffing ontwijkenVermogensrendementsheffing ontwijkenVermogensrendementsheffing is de belasting die over spaargeld moet worden betaald. Er is een aantal manieren om vermogen…
Belasting over spaargeld in 2018: berekening en wijzigingenBelasting over spaargeld in 2018: berekening en wijzigingenBij de belastingaangifte die je begin 2019 doet komt de vermogensrendementsheffing over 2018 aan bod. Een spaarrekening…
Vermogensbelasting 2018: berekening en wijzigingenVermogensbelasting 2018: berekening en wijzigingenDe vermogensbelasting 2018 gaat omlaag. U merkt dit bij uw belastingaangifte 2019 over uw inkomen en vermogen 2018. Voor…
Belastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldBelastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldVerminder de belasting op sparen van geld en vermogen in box 3. De vermogensrendementsheffing is hoog en bovendien nog e…

Reageer op het artikel "Belasting spaargeld 2019 omlaag?"

Reacties

Pietj de Vos, 19-06-2015 22:26 #3
En pensioen da is dat geen sparen? kleine zelfstandige en vele anderen hebben zelf gespaard
voor hun pensioen Alleen zijn baas in eigen buik en kunnen beschikken hierover en laten dat
niet over aan een verzekering over, ik krijg bv iedere maand 700 van mijn kind en het uitgeleend geld
geef ik netjes op aan de belasting Reactie infoteur, 16-07-2018
Beste Pietj de Vos,
Ook dat pensioensparen is sparen, maar valt waarschijnlijk in box 2 of box 1.

W. Kling, 23-06-2014 15:06 #2
Over mijn spaargeld betaal ik 1,2 % boven de vrijstelling belasting. Rente die ik ontvang wordt opgeteld bij de verzamel inkomsten. Dat heeft invloed op de zorgpremie, want daar word ik ook op gekort. Volgens mij ook de arbeidskorting, dus minder en de algemene heffingskortingen ook. Dubbel betalen vind ik. Er is toch al belasting betaald over het spaargeld, waarom ook nog de rente naar de verzamelinkomsten plaatsen. Ik vind dat niet netjes. Reactie infoteur, 25-06-2014
Beste W. Kling,
U betaalt dubbel, soms driedubbel (elk jaar weer), maar het is nog erger: niet uw rente wordt bij uw inkomen geteld, maar 1,2% van uw vermogen boven de vrijstelling. Als u 1,2% rente ontvangt op uw spaarrekening, betaalt u dus feitelijk 100% belasting over de ontvangen rente.

H. Snijder, 12-10-2013 14:06 #1
Geachte Info4mij,
Mijns inziens klopt het rekenvoorbeeld "belastingheffing op spaargeld en vermogen" niet. De vrijstelling is iets meer dan 21.000 euro. De heffing betreft dus 1,2% over ca. 29.000 euro, wat neerkomt op ca. 348 euro i.p.v. genoemde 265 euro.
Gaarne uw reactie,
met vriendelijke groet,
Harry Snijder Reactie infoteur, 14-10-2013
Geachte H. Sneijder,
Dank voor het opmerken (is aangepast). Het juiste bedrag is 346 euro.

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 18-09-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belastingaangifte 2018
Reacties: 3
Schrijf mee!