Verzekeringsfraude, het total loss-sprookje
Snel even een kapot mobieltje melden bij de maatschappij: veel mensen bedriegen hun verzekering, en dat meestal zonder enig schuldgevoel: "Een beetje valsspelen mag best. Per slot van rekening heb ik jarenlang premie betaald en er is nooit wat gebeurd..."
Steeds meer schademeldingen wekken argwaan
Onlangs, bij bezoek aan vrienden 'n moment van onoplettendheid, één onverdachte beweging, en daar stort plotseling de dure flatscreen-tv van de gastheer op de grond. Total loss!
Zo klinkt een klassieke schademelding zoals medewerkers van verzekeringsmaatschappijen die dagelijks moeten aanhoren. Gecombineerd met het verzoek van de verzekerde om s.v.p. aan de vrienden even het bedrag voor een nieuwe flatscreen-tv over te boeken. Het kost de verzekeraars miljoenen, maar steeds vaker komt men dergelijke fraudeurs op het spoor.
De rol van schade-experts
Als schade-experts van dergelijke gevallen horen, worden ze meteen wantrouwig. Doorgaans worden in gevallen zoals hier beschreven door verzekeringsmaatschappijen experts op het gebied van consumenten-elektronica ingehuurd om te onderzoeken of de beschrijvingen van de schademelder wel kunnen kloppen. Of zich dus een gebeurtenis daadwerkelijk heeft kunnen afspelen zoals de klant het voorwendt. Is de mobiele telefoon bijvoorbeeld echt gevallen? Experts moeten dan uitmaken of de verzekerde daadwerkelijk aanspraak kan maken op een nieuw apparaat.
Gefingeerde schademeldingen
Ongeveer tien procent van alle schademeldingen die bij schade- en ongevallenverzekeraars jaarlijks worden geclaimd, zijn volgens ramingen van de bedrijfstak gefingeerd. Daarbij worden schades zomaar verzonnen of hoger ingezet dan ze eigenlijk waren.
Vaak zijn apparaten veel erger beschadigd dan wanneer dit gebeurt als dergelijke apparatuur per ongeluk naar beneden valt. Zo worden bijvoorbeeld volledig ingedeukte
laptops opgevoerd, of compleet verbrijzelde flatscreens. Of mobiele telefoons, die zo erg zijn toegetakeld, dat men nauwelijks geloven kan dat ze bij het bellen uit de hand gegleden zijn. In zulke gevallen is het zeer waarschijnlijk dat de verzekeringsklant de zijn maatschappij wil bedriegen.
Meeste fraude bij aansprakelijkheids- en inboedelverzekeringen
Het meeste getroffen door fraude worden
particuliere aansprakelijkheidsverzekeringen en inboedelpolissen. Dat is voor een deel te wijten aan het feit dat deze
verzekeringen het meest verkocht worden. Maar het heeft er ook mee te maken dat veel verzekerden van mening zijn dat het in deze twee sectoren relatief eenvoudig is om vals te spelen. Dat heeft in ieder geval een Duits onderzoek uitgewezen dat in opdracht van een assurantiecollectief werd uitgevoerd. Daarbij werden ongeveer 1000 verzekerden door de marktonderzoekers ondervraagd, waarvan velen de open bekentenis deden dat ze in de afgelopen vijf jaar verzekeringsfraude hadden gepleegd.
Verzekeringsfraude in alle lagen van de bevolking
Uit het onderzoek bleek dat verzekeringsfraude door iedereen wordt begaan, zelfs door religieuzen of
ambtenaren bij de politie. Veel ondervraagden gaven aan van dergelijke onregelmatigheden te hebben gehoord in de kennissenkring. Anderen wilden niet reageren op dit punt.
De verantwoordelijken voor het onderzoek trokken uit de resultaten de conclusie dat maar weinig mensen een gevoel van onrecht kennen als het gaat om verzekeringsfraude. In tegendeel, de overtuiging was wijdverbreid dat een beetje vals spelen best wel mag: “per slot van rekening heb ik jarenlang premie betaald en nog nooit een schade geclaimd..."