InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Uitgekeerde dagwaarde na autoschade is te laag

Uitgekeerde dagwaarde na autoschade is te laag

Uitgekeerde dagwaarde na autoschade is te laag Na een ongeval krijgt u of de nieuwwaarde van de auto uitgekeerd, of de dagwaarde. De uitgekeerde dagwaarde is vaak te weinig om een vergelijkbare auto voor terug te kopen. Na het aanschaffen van een nieuwe auto krijgt u voor een bepaalde periode de nieuwwaarde uitgekeerd in het geval er sprake is van een “total loss”. In de overige gevallen krijgt u de dagwaarde of niets uitgekeerd. Indien de schade wordt toegerekend aan de tegenpartij, zorgt de verzekeraar van deze auto voor vergoeding van de schade van de tegenpartij. Een schade die u wordt aangerekend komt ten koste van uw eigen verzekering. Bent u WA/Casco (all risks) verzekerd? Dan krijgt u ook uw eigen schade uitbetaald.

De verzekeraar keert, uitgezonderd van de auto’s die nog vallen onder de nieuwwaarde regeling, de werkelijke schade uit. Dit houdt dus in dat de verzekeraar uitgaat van de waarde van de auto op dit moment, de zogenaamde dagwaarde. Deze vergoeding is vaak te laag om een vergelijkbare auto voor aan te kopen.

Herstelkosten of dagwaarde

De verzekeraar gaat uit van de waarde van de auto, voorafgaand aan het ongeval om de dagwaarde te bepalen. Indien de schade lager is dan de dagwaarde, zal de verzekeraar de herstelkosten betalen. Als de kosten van het herstel hoger liggen dan de dagwaarde minus de restwaarde, zal de dagwaarde worden uitgekeerd (er is sprake van total loss). Een oudere auto zal hierdoor eerder “total loss” worden verklaard dan een jongere auto die een hogere dagwaarde heeft.

Commerciele prijs is hoger dan de dagwaarde

Het probleem met het uitbetalen van de dagwaarde is dat de autobezitter niet een vergelijkbare auto kan aankopen voor het uitgekeerde bedrag. Er zit namelijk een verschil tussen de dagwaarde van een auto en de commerciële prijs waar u een auto voor kunt kopen. In de praktijk zal er in veel gevallen geen vergelijkbare auto gekocht kunnen worden.

Verzekeren tegen de commerciële prijs?

De verzekeraars bieden niet de mogelijkheid om de auto voor een hogere waarde te verzekeren dan de dagwaarde. Een enkele verzekeringsmaatschappij heeft wel een regeling waarin u onder voorwaarden niet de dagwaarde, maar de aanschafwaarde van de auto krijgt uitbetaald, maar dit zijn uitzonderingen. Standaard houden verzekeraars de dagwaarde aan bij de schadebepaling.

Premie afhankelijk van de nieuwwaarde, bij schade wordt de dagwaarde uitgekeerd

Voor de premiebepaling van de WA-Casco verzekering gaat de verzekeraar uit van de nieuwwaarde van de auto, terwijl ze over het algemeen bij schade van de dagwaarde uit gaan. Door deze manier van het berekenen van de premie, kan het niet uit om oudere auto’s te verzekeren tegen uitgebreide condities. U moet namelijk voor een tien jaar oude auto net zoveel autopremie betalen als voor een nieuwe auto. Bij een grote schade aan de tien jaar oude auto, krijgt u echter slechts een klein deel van de nieuwwaarde uitgekeerd.

Vanaf welke leeftijd moet ik de auto niet meer WA/Casco verzekeren?

Dit is volledig afhankelijk van de dagwaarde van de auto en de hoogte van de premie die u moet betalen voor de uitgebreide dekking, Autobezitters die veel schadevrije jaren hebben, krijgen een hoge korting van de verzekeraars. Hierdoor hoeft er relatief weinig betaald te worden voor de WA/Casco verzekering.
Gerelateerde artikelen
Dagwaarde wordt laag ingeschatDagwaarde wordt laag ingeschatBij een schade aan inboedel of uw auto kunt u in bepaalde gevallen een claim indienen bij de verzekeraar. De verzekeraar…
Autoverzekering verzekeren tegen nieuwwaarde of dagwaardeAutoverzekering verzekeren tegen nieuwwaarde of dagwaardeU kunt in 2019 een autoverzekering afsluiten tegen nieuwwaarde van de auto of de dagwaarde. Het verschil merkt u vooral…
Dagwaarde of taxatiewaarde auto: Wat is mijn auto waard?Wanneer je jouw auto wilt gaan verkopen, wil je graag weten wat de dagwaarde is, zodat je een goede verkoopprijs kunt va…
Autoschade claimen of schade zelf betalen?In tegenstelling tot de meeste andere verzekeringen heeft het claimen op een autoverzekering gevolgen voor de hoogte van…
Dagwaarde of nieuwwaardeDagwaarde of nieuwwaardeHeeft u schade aan uw inboedel? Als het een verzekerde oorzaak heeft kunt u het indienen bij uw verzekeraar. In veel gev…

Reageer op het artikel "Uitgekeerde dagwaarde na autoschade is te laag"

Reactie

Martin Rooijakkers, 28-03-2019 10:26 #1
Hoi, ik heb ook een groot probleem

Heb een VW golf 5 TDI 2.0 16V (BKD) 170PK 2005

uitgevoerd vanuit vw dealer tevens alpine scherm ingebouwd soort bioscoop cinema set voor kinderen met uitklapscherm in hemel gemonteerd. Tevens is de auto voorzien van alarm ca 1000
Dit model vw is moeilijk te vinden met die type blok en originele GTI uitvoering, auto is ook door VW Getuned na aankoop.

Heb de auto 1,5 / 2 jaar geleden, gekocht Voor 6500€ auto is Nieuw gespoten. Blok is splinternieuw nog geen smeer of olie druppel Erop

Enige tijd geleden was er een auto tegen mijn auto aangereden terwijl mijn auto in een parkeervak stond degene die tegen mijn auto is aangereden is doorgereden en de degene die tegen mijn auto was aangereden was spoorloos verdwenen. Geen briefje achtergelaten dat hij tegen mijn auto was aangereden gelukkig hebben de buren de aanrijding zien gebeuren waardoor er een proces verbaal is opgemaakt en geen konden worden aangehouden en nu krijg ik dus mijn schade vergoed.
De auto is naar een schade bedrijf gegaan waarom schade was vastgesteld op € 5500,Telde mij toen dat de schade hoger was dan de dagwaarde.En dat ik geld zou krijgen voor een soort gelijke auto om zodoende een andere te kunnen kopen. Op internet staan de auto’s nog gemiddeld te koop voor. 6000 7000€.
Nu zegt de tegenpartij dat de dagwaarde is bepaald op € 3000, Tegen partij zou doen de rest waarde laten weten van mijn auto mijn rest waarde van de auto bedroeg € 950.
Dit is schandalig laag voor dit bedrag kan ik niet een soortgelijk voertuig terug kopen ik heb dit aan de tegenpartij uitgelegd dus de verzekering.
Dat het bedrag niet acceptabel was om voor dat geld een andere auto te kunnen kopen ik wil mijn auto niet kwijt hij graag hebben gerepareerd.Toen kwamen ze met een nieuw voorstel om € 4000 te geven en inlevering van schade voertuig.Dan kom ik alsnog € 2000 tekort.Verzekering van de tegenpartij wilde dit zo snel mogelijk oplossen en mij zo afschepen met een te laag bedrag. Dus mijn voorstel was om € 5000 te ontvangen plus behoud van de auto.Om mijn auto in te leveren voor € 950 is echt schandalig. Dus ik ga nu met dit voorstel komen en als je niet akkoord gaan dan kan ik toch een tweede schade expert laten komen

Hebben jullie misschien tips om dit juiste manier op te kunnen lossen want ik zit momenteel nu zonder auto schade havo kant was zo heftig dat het nieuwe neus op moet.Ik hoop dat er mensen zijn die dit lezen, advies kunnen geven wat ik kan doen

Dank je wel voor het lezen van mijn bericht probleem groetjes Martin

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 23-03-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 1
Schrijf mee!