Uitgekeerde dagwaarde na autoschade is te laag
Na een ongeval krijgt u of de nieuwwaarde van de auto uitgekeerd, of de dagwaarde. De uitgekeerde dagwaarde is vaak te weinig om een vergelijkbare auto voor terug te kopen.
Na het aanschaffen van een nieuwe auto krijgt u voor een bepaalde periode de nieuwwaarde uitgekeerd in het geval er sprake is van een “total loss”. In de overige gevallen krijgt u de dagwaarde of niets uitgekeerd. Indien de schade wordt toegerekend aan de tegenpartij, zorgt de verzekeraar van deze auto voor vergoeding van de schade van de tegenpartij. Een schade die u wordt aangerekend komt ten koste van uw eigen verzekering. Bent u WA/Casco (all risks) verzekerd? Dan krijgt u ook uw eigen schade uitbetaald.
De verzekeraar keert, uitgezonderd van de auto’s die nog vallen onder de nieuwwaarde regeling, de werkelijke schade uit. Dit houdt dus in dat de verzekeraar uitgaat van de waarde van de auto op dit moment, de zogenaamde dagwaarde. Deze vergoeding is vaak te laag om een vergelijkbare auto voor aan te kopen.
Herstelkosten of dagwaarde
De verzekeraar gaat uit van de waarde van de auto, voorafgaand aan het ongeval om de dagwaarde te bepalen. Indien de schade lager is dan de dagwaarde, zal de verzekeraar de herstelkosten betalen. Als de kosten van het herstel hoger liggen dan de dagwaarde minus de restwaarde, zal de dagwaarde worden uitgekeerd (er is sprake van total loss). Een oudere auto zal hierdoor eerder “total loss” worden verklaard dan een jongere auto die een hogere dagwaarde heeft.
Commerciele prijs is hoger dan de dagwaarde
Het probleem met het uitbetalen van de dagwaarde is dat de autobezitter niet een vergelijkbare auto kan aankopen voor het uitgekeerde bedrag. Er zit namelijk een verschil tussen de dagwaarde van een auto en de commerciële prijs waar u een auto voor kunt kopen. In de praktijk zal er in veel gevallen geen vergelijkbare auto gekocht kunnen worden.
Verzekeren tegen de commerciële prijs?
De verzekeraars bieden niet de mogelijkheid om de auto voor een hogere waarde te verzekeren dan de dagwaarde. Een enkele verzekeringsmaatschappij heeft wel een regeling waarin u onder voorwaarden niet de dagwaarde, maar de aanschafwaarde van de auto krijgt uitbetaald, maar dit zijn uitzonderingen. Standaard houden verzekeraars de dagwaarde aan bij de schadebepaling.
Premie afhankelijk van de nieuwwaarde, bij schade wordt de dagwaarde uitgekeerd
Voor de premiebepaling van de WA-Casco verzekering gaat de verzekeraar uit van de nieuwwaarde van de auto, terwijl ze over het algemeen bij schade van de
dagwaarde uit gaan. Door deze manier van het berekenen van de premie, kan het niet uit om oudere auto’s te verzekeren tegen uitgebreide condities. U moet namelijk voor een tien jaar oude auto net zoveel autopremie betalen als voor een nieuwe auto. Bij een grote schade aan de tien jaar oude auto, krijgt u echter slechts een klein deel van de nieuwwaarde uitgekeerd.
Vanaf welke leeftijd moet ik de auto niet meer WA/Casco verzekeren?
Dit is volledig afhankelijk van de dagwaarde van de auto en de hoogte van de premie die u moet betalen voor de uitgebreide dekking, Autobezitters die veel schadevrije jaren hebben, krijgen een hoge korting van de verzekeraars. Hierdoor hoeft er relatief weinig betaald te worden voor de
WA/Casco verzekering.