InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Gevaren van overlijdensrisicoverzekering

Gevaren van overlijdensrisicoverzekering

Als u een overlijdensrisicoverzekering afsluit, zijn er een aantal risico’s op verlies van het ingelegde kapitaal.

Wat is een overlijdensrisicoverzekering?

Een overlijdensrisicoverzekering (OVR) is een vorm van een levensverzekering. De verzekerde betaalt premie en als hij overlijdt, keert de overlijdensrisicoverzekering een vooraf bepaald bedrag uit. Een overlijdensrisicoverzekering wordt meestal afgesloten ten behoeve van de nabestaanden. Zo is de achterblijvende partner in staat om de hypotheeklasten te betalen.

De meeste overlijdensrisicoverzekering worden afgesloten voor een vastgestelde tijd. Als de verzekerde binnen die tijd komt te overlijden, keert de verzekeringsmaatschappij uit.

Ook in een beleggingsverzekering zit meestal een overlijdensrisicoverzekering. Enerzijds wordt er kapitaal opgebouwd, anderzijds wordt er premie betaald voor het geval de verzekerde komt te overlijden.

Premie overlijdensrisicoverzekering

De premie van de overlijdensrisico kan echter behoorlijk oplopen. Bij sommige overlijdensrisicoverzekeringen stijgt de premie naarmate de verzekerde ouder wordt. Het is zelfs mogelijk dat de premie boven de maandelijkse inleg uitkomt. De premie wordt dan uit de beleggingspot betaalt, met als gevolg dat er geen kapitaal meer wordt opgebouwd.

Voor het vaststellen van de premie hanteren verzekeringsmaatschappijen zogenaamde sterftetabellen. Dit zijn statistische berekeningen van de gemiddelde kans op overlijden. De hoogte van de premie is onder meer afhankelijk van:
  • De leeftijd van de verzekerde
  • Geslacht
  • Gewoonte om te roken/niet te roken

Hefboom/inteereffect van overlijdensrisicoverzekering

Bij sommige overlijdensrisicoverzekeringen worden de premies altijd betaald uit de beleggingspot. Verliezen op de beurs hebben dan een stijgende premie van de OVR tot gevolg. Het kapitaal kan verder afnemen: het zogenaamde “inteereffect”. Het hefboomeffect is de invloed die de hoogte van de fondswaarde heeft op de hoogte van de premie voor de overlijdensrisicoverzekering. Dit zijn risico’s die verbonden zijn aan de overlijdenrisicoverzekering.

Nadelen overlijdensrisicoverzekering

Naast het inteer – en hefboomeffect kent de overlijdensrisico andere nadelen:
  • Voor kwetsbare groepen, zoals oudere mensen en zieke mensen, is het moeilijk om een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten, omdat het risico van overlijden groter is. Zij lopen de kans te worden afgewezen of worden geconfronteerd met een hogere premie.
  • Het bedrag wordt alleen uitgekeerd als de verzekerde komt te overlijden binnen de looptijd

Overstappen overlijdensrisicoverzekering

De verzekeraars Aegon, Reaal, Nationale Nederlanden en Delta Lloyd gaan klanten wijzen op de mogelijkheid van kosteloos overstappen naar een alternatief product of de OVR-dekking uit de polis te halen of op 0 te laten zetten.
Gerelateerde artikelen
Overlijdensrisicoverzekering verplicht bij hypotheekOverlijdensrisicoverzekering verplicht bij hypotheekHet afsluiten van een overlijdensrisicoverzekering is meestal verplicht bij een hypotheek. Een overlijdensrisicoverzeker…
Overlijdensrisicoverzekering: overstappen kan geld besparenLevensverzekering of overlijdensrisicopolis. De meeste mensen met een eigen woning en een hypotheek hebben ook een overl…
Is het kopen van een huis alleen voor gezonde mensen?Is het kopen van een huis alleen voor gezonde mensen?Bij het kopen van een huis moet je niet alleen voldoen aan de inkomenseisen, maar je moet ook gezond genoeg zijn om een…
Soorten overlijdensrisicoverzekeringSoorten overlijdensrisicoverzekeringWelke overlijdensrisicoverzekering kunt u in 2018 of 2019 afsluiten, voor welk bedrag? Er zijn meerdere soorten overlijd…
Geen uitvaartpolis, ik heb een overlijdensrisicoverzekeringDe uitvaartverzekering en de overlijdensrisicoverzekeringen worden onterecht vaak als een exact gelijke verzekering besc…
Bronnen en referenties
  • Trosradar www.nn.nl Rabobank

Reageer op het artikel "Gevaren van overlijdensrisicoverzekering"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 07-03-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!