InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Wanneer heeft kruislingse premiebetaling zin?

Wanneer heeft kruislingse premiebetaling zin?

Wanneer heeft kruislingse premiebetaling zin? In bepaalde situaties is het verstandig om de premiebetaling voor een overlijdensrisicoverzekering te laten betalen door de partner van de verzekerde. In dat geval is er sprake van een kruislingse premiebetaling. Bij een huwelijk in gemeenschap van goederen, is er sprake van een gemeenschappelijk vermogen. In geval van een samenleving of een huwelijk op huwelijkse voorwaarden, is er vaak sprake van een gescheiden vermogen. Bij het verbreken van een huwelijk in gemeenschap van goederen, heeft iedere recht op de helft van de gezamenlijke bezittingen.

Bij een huwelijk op huwelijkse voorwaarden kan vastgelegd zijn dat iedere zijn eigen vermogen houdt. Om successierechten te besparen, kan het verstandig zijn om bij het afsluiten van een overlijdensrisicoverzekering een kruislingse premiebetaling vast te leggen.

Wat is kruislingse premiebetaling?

Een kruislingse premiebetaling wil zeggen dat de premiebetaling van een overlijdensrisicoverzekering, niet wordt voldaan door de verzekerde zelf, maar door iemand anders. Deze manier kan worden aangehouden om het betalen van successierechten te voorkomen voor de uitkering uit een overlijdensrisicoverzekering. Bij een kruislingse premiebetaling is er geen heffing verschuldigd bij overlijden van de verzekerde, omdat er niets onttrokken is aan het vermogen van de overledene. De premie is namelijk voldaan door de ontvanger van de uitkering.

Deze manier van premiebetaling heeft uitsluitend zin als er geen sprake is van een gezamenlijk vermogen van de verzekerde en een premiebetaler. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan partners die samenwonen. Voor de wet worden deze partners niet gezien als elkaars erfgenamen. In het geval zij geen kruislingse premiebetaling vastleggen, gaat de uitkering wel naar de partner als dit in de polis is vastgelegd, maar is er meer belasting verschuldigd over de uitkering. Er geldt ook een lage vrijstelling.

Voor echtgenoten met vastgelegde huwelijkse voorwaarden kan het aanhouden van een kruislingse premiebetaling ook zinvol zijn. Het samenlevingscontract of de huwelijkse voorwaarden moet wel zo zijn ingericht, dat zij deze constructie kunnen dragen.

Hoe moet een kruislingse premiebetaling worden vastgelegd?

Bij het afsluiten van de overlijdensrisicoverzekering moet worden vastgelegd dat de premie voldaan moet worden door de andere partner, die niet de verzekerde is op de polis. Dit is een gebruikelijke constructie die verzekeraars vaak hanteren.

Waarom heeft kruislingse premiebetaling geen zin bij een huwelijk in gemeenschap van goederen?

Bij een huwelijk in gemeenschap van goederen is er sprake van een gezamenlijk vermogen. Bij overlijden van de verzekerde is de premie dus altijd aan het vermogen van de verzekerde onttrokken, ook indien de partner de premie altijd heeft voldaan. Ook bankrekeningen die op naam van één van de partners staat, is een gezamenlijk bezit bij een huwelijk in gemeenschap van goederen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wanneer heeft kruislingse premiebetaling zin?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 14-08-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!