InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Overlijdensrisicoverzekeringen zijn vaak te duur

Overlijdensrisicoverzekeringen zijn vaak te duur

Veel Nederlanders hebben meerdere verzekeringen die uitkeren bij het overlijden van de verzekerde. Een overlijdensrisicoverzekeringen is een ideale verzekering om op te besparen. De prijsverschillen zijn groot, maar bestaande overlijdensrisicoverzekeringen zijn niet over te zetten naar een andere verzekeraar.

Levensverzekeringen

Er zijn diverse vormen van levensverzekeringen. Eén van de vormen is de overlijdensrisicoverzekering. Deze verzekering keert uit zodra de verzekerde komt te overlijden. Overlijdt hij niet vóór de einddatum dan vervalt de verzekering zonder uit te keren. Dit is een verzekering die eenvoudig te vergelijken is tussen de diverse aanbieders. Er zijn namelijk nauwelijks verschillen in dekking tussen de ene en de andere verzekeraar.

Afgesloten overlijdensrisicoverzekering

Overlijdensrisicoverzekeringen die jaren geleden zijn afgesloten, kunt u meestal niet op besparen. Bij het nieuw sluiten van een dergelijke verzekering wordt de premie vastgesteld op basis van het risico dat de verzekeraar loopt dat het verzekerde bedrag uitgekeerd moet worden. Het risico wordt groter naarmate de verzekerde ouder is geworden.

Ook door verslechtering van de gezondheid kan het risico dat de verzekeraar loopt groter worden. Hierdoor kan het wat betreft de hoogte van de premie vaak niet uit om lopende overlijdensrisicoverzekeringen te beëindigen en het risico onder te brengen bij een andere verzekeraar. Dit zal anders zijn bij polissen die kort geleden zijn afgesloten.

Eerst nieuwe verzekering laten accepteren, voordat u de oude polis beëindigd

Voordat u een lopende overlijdensrisicoverzekering gaat beëindigen, moet u eerst de definitieve acceptatie van de nieuwe verzekering afwachten. De verzekeraar kan namelijk op basis van de gezondheidsverklaring besluiten om de aanvraag af te wijzen. Dit kan gebeuren doordat de verzekeraar een verhoogd risico op overlijden heeft vastgesteld. In het geval u de oude verzekering al hebt beëindigd, kan de situatie ontstaan dat u geen verzekering meer heeft lopen die een bedrag gaat uitkeren bij overlijden, en dat u deze ook niet meer kunt afsluiten.

Prijsverschillen

De prijzen tussen de verschillende verzekeraars kunnen onderling sterk afwijken. Via vergelijkingssites kunt u de premies van verzekeraars met elkaar vergelijken. Dit kan u tientallen euro’s per jaar besparen. Ook bij het afsluiten van een hypotheek, kunt u bij de meeste hypotheekvormen zelf een overlijdensrisicoverzekering kiezen. U bent niet verplicht om de polis af te sluiten waar u ook de hypotheek gaat onderbrengen.

Uitvaartverzekering of een overlijdensverzekering

Deze verzekeringsvormen kunnen heel goed naast elkaar worden afgesloten. Ze overlappen elkaar namelijk niet. Ze keren beide uit bij overlijden, maar de uitvaartverzekering dekt de kosten van de uitvaart. De overlijdensverzekering keert een bedrag uit waarmee de hypotheek kan worden betaald, of ter aanvulling van het inkomen van de nabestaanden. Een verschil is dat de uitvaartverzekering zeker tot uitkering komt, en de overlijdensrisicoverzekering keert uitsluitend uit als de verzekerde komt te overlijden voor het bereiken van de einddatum van de verzekering.

Een overlijdensrisicoverzekering beëindigen

Een overlijdensrisicoverzekering kan tussentijds beëindigd worden door de verzekeringsnemer. Dit is namelijk een zogenaamde eenzijdige overeenkomst. De verzekeraar kan de verzekering niet beëindigen, maar de verzekeringsnemer heeft het recht om de polis op ieder willekeurig tijdstip te beëindigen. Dit is anders als de polis gekoppeld is aan de hypotheek. In dat geval moet de hypotheekbank toestemming geven om de polis te kunnen beëindigen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Overlijdensrisicoverzekeringen zijn vaak te duur"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 14-08-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!