InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Geen uitvaartverzekering, maar een spaarrekening

Geen uitvaartverzekering, maar een spaarrekening

Geen uitvaartverzekering, maar een spaarrekening Een uitvaartverzekering keert het verzekerd bedrag uit bij overlijden van de verzekerde. Over het algemeen zijn dit dure verzekering, waar soms wel levenslang voor betaald moet worden. Een verzekering wordt afgesloten om bepaalde financiële risico’s af te dekken. Indien het verzekerde gebeurtenis zich voordoet, neemt de verzekeraar de kosten voor haar rekening. Het risico met de uitvaartverzekering ligt in het tijdstip van het overlijden. Iedereen komt namelijk te overlijden, maar onbekend is wanneer. De uitvaartverzekering neemt de kosten voor de begrafenis volledig of gedeeltelijk voor de rekening.

Is een uitvaartverzekering noodzakelijk?

De meeste mensen hebben al een uitvaartverzekering vanaf hun geboorte. Uitgaande van de gemiddelde levensduur van een mens, duurt het waarschijnlijk nog meer dan zeventig jaar tot de verzekering tot uitkering gaat komen. Echter het overlijden kan veel eerder plaatsvinden en als er dan geen uitvaartverzekering loopt, moeten de nabestaanden de kosten voor hun rekening nemen. Gezinnen die daar geen geld voor vrij kunnen maken, zullen toch een verzekering moeten afsluiten tegen het risico.

Uitvaartverzekering met levenslange premiebetaling

Een uitvaartverzekering heeft een levenslange looptijd. De duur van de premiebetaling kan korter zijn. De polis blijft doorlopen tot overlijden van de verzekerde. De duur van de premiebetaling kunnen verschillende afspraken over worden gemaakt. U zou een premiebetalingduur kunnen afspreken van tien jaar. In dat geval moet de premie dermate hoog zijn dat de verzekeraar het uit te keren bedrag bij overlijden, binnen tien jaar in de polis heeft opgebouwd. Na die tien jaar blijft de polis premievrij doorlopen.

De meeste verzekerden kiezen er voor om de maandelijkse premie laag te houden door te kiezen voor een betalingsperiode van twintig jaar tot levenslang. Bij een levenslange duur van premiebetaling, wordt er een eindleeftijd afgesproken. Na die leeftijd hoeft er geen premie meer te worden betaald aan de verzekeraar.

Goedkopere manier om te verzekeren

Een verzekerde die niet jong sterft, heeft gedurende het leven veel teveel premie betaald voor de uitvaartverzekering. U kunt geld besparen door zelf een spaarreserve op te bouwen. U zorgt dat het benodigde bedrag voor de uitvaart beschikbaar komt op een spaarrekening. Gedurende de periode dat er nog niet voldoende kapitaal op de rekening staat om een eventuele uitvaart te kunnen bekostigen, wordt er naast de spaarrekening een overlijdensrisicoverzekering afgesloten. Het voordeel van deze verzekering is dat de premie erg laag is. De hoogte van de premie is namelijk afhankelijk van de kans op overlijden van de verzekerde, voordat de einddatum is bereikt.

Zodra er voldoende vermogen op de spaarrekening staat, kunt u de losse overlijdensrisicoverzekering weer opzeggen.

Uitvaartdeposito of uitvaartsparen

Er zijn ook verzekeraars die een uitvaartdeposito aanbieden. Dit is te vergelijken met een spaarrekening, maar het uitvaartdeposito is fiscaal vriendelijker. Een spaarkapitaal wordt namelijk eventueel belast als vermogen in box drie. Zodra u boven de vrijstelling aan vermogen komt, moet u 1,2 procent vermogensrendementsheffing betalen. Door het geld te storten in een speciaal deposito, wordt het geld niet meer gezien als vermogen en zal het niet belast worden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geen uitvaartverzekering, maar een spaarrekening"

Reactie

Frans, 07-07-2016 14:51 #1
Ik wil een begrafenisrekening oftewel een geblokkeerde spaarrekening (banksparen), maar word gesaboteerd door de banken, met de smoes, dat er niet genoeg op verdiend wordt. Dan brengen ze toch net als bij de betaalrekening kosten in rekening? Dan staat de Nederlandse Bank garant (100.000).

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 19-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Reacties: 1
Schrijf mee!