InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Lijfrente Begrippen

Lijfrente Begrippen

Lijfrente Begrippen In dit artikel worden de belangrijkste begrippen besproken met betrekking tot lijfrente, op alfabetische volgorde. Afkoop, begunstigde, contante waarde, fictieve afkoop, gemengde verzekering, inflatie, koopsom, lijfrenteverzekering, premievrij maken, rendement, tijdelijke lijfrente en verzekerde/verzekeringnemer.

Wat is lijfrente?

Een lijfrente is een verzekering voor extra inkomen in bepaalde situaties. De uitkering wordt uitgekeerd in termijnen. De meest voorkomende lijfrente is in de vorm van aanvulling op uw pensioen. Een andere vorm van lijfrente is nabestaandenlijfrente.

Wat is afkoop lijfrente

Bij afkoop van lijfrente keert de verzekeraar het bedrag in één keer uit in plaats van in termijnen. De verzekeringnemer dient een verzoek in tot het beëindigen van de lijfrenteverzekering.

Wat is begunstigde

De begunstigde is degene aan wie de verzekeraar de lijfrente moet uitkeren. Het is de verzekerde die beslist aan wie de uitkering moet worden uitgekeerd. Dat kan zijn voor hemzelf, maar ook voor anderen, zoals partner en/of kinderen.

Wat is contante waarde lijfrente

De contante waarde is de waarde die een lijfrenteverzekering op een bepaald moment heeft.

Wat is fictieve afkoop

Een fictieve afkoop houdt in dat de lijfrente niet daadwerkelijk is afgekocht, maar dat de lijfrenteverzekering wel door de Belastingdienst wordt behandeld alsof hij is afgekocht. De verzekeringnemer moet dan belasting betalen over de waarde van de lijfrente plus een eventuele revisierente.

Wat is gemengde verzekering

Een gemengde lijfrenteverzekering is een verzekering waarin meerdere verzekeringen zijn afgesloten: een combinatie van twee verzekeringen.

Inflatie

Inflatie is de stijging van het algemeen prijspeil. Lijfrentes zijn meestal niet geïndexeerd: ze worden dus niet aangepast aan de inflatie. De koopkracht daalt dan.

Koopsom

Koopsom is het bedrag dat u betaalt voor de aankoop van een lijfrente. U betaalt het bedrag in één keer, in plaats van periodiek.

Lijfrenteverzekering

Een lijfrente is een bedrag dat periodiek aan een verzekerde wordt betaald, aan een bepaalde begunstigde. Dit bedrag wordt uitbetaald uit een lijfrenteverzekering. Hiervoor is periodiek premie betaald of een eenmalige storting gedaan.

Lijfrente premievrij maken

Premievrij maken van lijfrente houdt in dat u geen premie meer betaalt. De polis zelf blijft wel bestaan. U krijgt het opgebouwde kapitaal en het rendement uitgekeerd als u de lijfrenteverzekering premievrij maakt.

Lijfrente: rendement

Rendement is het resultaat dat de verzekeraar behaalt met de belegging van het kapitaal. Dit rendement kan zowel positief als negatief zijn.

Tijdelijke lijfrente

Tijdelijke lijfrente is lijfrente die niet alleen eindigt als de verzekerde is overleden, maar ook na een bepaalde periode die is afgesproken tussen de verzekeraar en de verzekeringnemer.

Verzekeringnemer en verzekerde

De verzekeringnemer is degene die de lijfrenteverzekering afsluit en die de afgesproken premie betaalt. Verzekeringnemer is niet hetzelfde als verzekerde. De verzekerde is de persoon voor wie de lijfrente bestemd is: hij krijgt het bedrag uitgekeerd bij in leven zijn.
Gerelateerde artikelen
Wat is lijfrenteverzekering?Wat is lijfrenteverzekering?Wat is een lijfrenteverzekering? Met een lijfrenteverzekering kunt u aanvullend pensioen opbouwen. De premie of de uitke…
Levensverzekering: renteverzekering: lijfrente en erfrenteLevensverzekering: renteverzekering: lijfrente en erfrenteEr zijn verschillende soorten levensverzekeringen. In dit artikel gaat het om de renteverzekering. Er zijn twee soorten:…
Lijfrentesparen: Wat zijn de voordelen en kosten?Lijfrentesparen is een vorm van banksparen, waarbij je aan het einde van de looptijd jouw opgebouwde vermogen krijgt uit…
Lijfrente berekening doet u onlineLijfrente berekening doet u onlineU kunt zelf online uw lijfrente berekenen in 2019. Stel uw lijfrente komt binnenkort vrij, dan wilt u ook weten hoeveel…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst
  • WIkipedia

Reageer op het artikel "Lijfrente Begrippen"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 30-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!