InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Wat is de herbouwwaarde van een huis?

Wat is de herbouwwaarde van een huis?

Wat is de herbouwwaarde van een huis? Er zijn verschillende waardebepalingen van een huis. De herbouwwaarde is van belang voor de opstalverzekering. Dit is het bedrag dat verzekerd moet worden. De waarde van een huis is een zeer ruim begrip. Om een huis te kunnen verkopen, gaat u een verkoopwaarde bepalen. Dit is de waarde van het huis plus eventueel het eigen grond waar het huis op staat. Voor de opstalverzekering is van belang om te bepalen welk bedrag er benodigd is om het huis te herbouwen, indien het verloren is gegaan. Hierbij kunt u denken aan het verloren gaan van het huis door brand.

Hoe moet de herbouwwaarde van een huis worden vastgesteld?

Dit wordt vaak berekend aan de hand van een aantal vragen over het huis (type huis), de omvang van het huis (aantal slaapkamers), de gebruikte materialen en vele andere factoren. Zelfs dan is het nog steeds lastig om met zekerheid te zeggen dat de waarde op een juiste manier is vastgesteld. De verzekerde moet niet willekeurig een bedrag opgeven waar het huis voor verzekerd moet gaan worden. Als verzekerde kunt u het beste de waardebepaling aanhouden die de verzekeraar u aanbiedt. Dit zijn vaak berekeningsmodules.

Sommige verzekeraar hanteren een eenvoudige methode, waardoor er geen herbouwwaarde hoeft te worden vastgesteld. De herbouwwaarde wordt namelijk niet bepaald, maar er wordt een standaard verzekerd bedrag afgesproken die in ieder geval voldoende is. Deze methode is de beste manier om onderverzekering te voorkomen.

Wat gebeurt er als het bedrag te hoog of te laag is ingeschat?

Bij het aanhouden van een te laag verzekerd bedrag, is het huis onderverzekerd. Als een verzekeraar dit vaststelt nadat er een schade is opgetreden, zal niet de volledige schade uitbetaald worden. Er is namelijk in dit geval sprake van onderverzekering. Bij het aanhouden van een te hoog verzekerd bedrag, is er gedurende de looptijd een te hoge premie betaald. Uitsluitend de werkelijke schade zal uitgekeerd worden. Onderverzekering geldt overigens niet als de verzekeraar de vastgestelde herbouwwaarde heeft bepaald, of als de herbouwwaarde tot stand is gekomen op een door de verzekeraar aangedragen manier.

De verantwoordelijkheid voor de hoogte van het verzekerd bedrag blijft bij de verzekerde liggen. Na het verbouwen van het huis moet ook gekeken worden of het verzekerd bedrag nog steeds juist is. Dit wordt vaak vergeten met als gevolg dat het huis voor een te laag bedrag verzekerd is.

Herbouwwaarde blijkt vaak ook uit het taxatierapport

Bij het afsluiten van een hypotheek is het in de meeste gevallen verplicht om een taxatierapport te laten maken door een taxateur. Dit rapport bevat vaak ook een opgave van de herbouwwaarde.

Een opstalverzekering bij een huurhuis

Een huurder hoeft het woonhuis niet te verzekeren. Dit gebeurt door de verhuurder van het huis. De huurder moet wel een inboedelverzekering afsluiten. In deze verzekering bestaat er dekking voor het huisraad en alle niet aan het huis vastgenagelde zaken. In de inboedelverzekering kan de huurder wel een bedrag bijverzekeren voor onderdelen aan het huis dat hij zelf verbeterd heeft, bijvoorbeeld een nieuwe keuken.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is de herbouwwaarde van een huis?"

Reactie

Tonnie, 07-07-2015 20:54 #1
Mijn huis is in 2012 gebouwd bouwkosten 240.000,00 de kavel koste 170.000,00. Nu vindt Interpolis dat ik mijn huis voor 500.000,00 moet verzekeren. Ik vind 250.000,00 genoeg, mijn kavel en fundering zullen in geval van brand toch nooit verloren gaan. Ben ik dan onderverzekerd als ik bijvoorbeeld 100,000,00 brandschade heb? Reactie infoteur, 09-07-2015
Als de herbouwwaarde 500.000 bedraagt en het huis is voor 250.000, krijg je ook maar 50% bij schade uitgekeerd.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 08-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 1
Schrijf mee!