InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Schadevrije jaren autoverzekering en royementsverklaring

Schadevrije jaren autoverzekering en royementsverklaring

Schadevrije jaren autoverzekering en royementsverklaring Hoeveel schadevrije jaren hebt u in 2017 en hoe ziet u dat terug? Sinds 1 januari 2014 moet het aantal schadevrije jaren op de polis worden vermeld. Het kritisch vergelijken van een autoverzekering kan zorgen voor een lagere premie voor uw autoverzekering of motor. Dit komt door de bonus malus ladder en het bonus-malus systeem. Er gelden inmiddels nieuwe regels. U wilt bij de overstap naar een andere verzekeraar uw opgebouwde schadevrije jaren meenemen naar de nieuwe verzekering. Hoe dit bonus malus systeem eruit ziet, wordt hier besproken. U kunt het aantal schadevrije jaren dat u hebt opgebouwd, ook opvragen met de voorbeeldbrief in dit artikel. Verlies geen schadevrije jaren en let op de royementsverklaring. Kies tot slot voor een voordelige en zo mogelijk goedkope autoverzekering. Let op, u kunt uw schadevrije jaren kwijtraken als u een jaar geen auto rijdt. U kunt schadevrije jaren ook overdragen met een afstandsverklaring.

Schadevrije jaren auto en de royementsverklaring

Een royementsverklaring is een officiële verklaring van de huidige autoverzekeraar. Hiermee kunt u de opgebouwde schadevrije jaren overdragen aan een nieuwe verzekeraar. Daarbij is een vrijwaringsbewijs nodig, onder vermelding van uw polisnummer. Als u de polis wilt royeren, vervalt de polis bij de huidige verzekeringsmaatschappij en wordt daar definitief stop gezet. Sinds september 2007 worden de schadevrije jaren van een autoverzekering geregistreerd in Roy-data, een centrale database van verzekeraars. Na een royementsverklaring vindt restitutie van de resterende premie plaats. U kunt ook de polis bij de huidige verzekeraar opschorten. De voorwaarden van de verzekering blijven dan behouden en gaan over op de nieuwe auto, zodra u dat wilt. In dat geval vindt geen restitutie van de premie van de autoverzekering plaats. Bedenk wel dat schadevrije jaren doorgaans maar tot één jaar na beëindiging van de motorrijtuigenverzekeringen geldig blijven. U bent ze dus ook zo weer kwijt.

Schadevrije jaren en de bonus malus ladder

Als u in een jaar geen schade claimt, stijgt u een trede op de ladder. Bijvoorbeeld van trede 15 naar trede 16, wat een korting kan opleveren van 75%. Als er wel schade is valt u terug naar een lagere trede en resteert een lagere korting. Zie onderstaand voorbeeld met een schade 1 tot meer dan 3 keer in een jaar:

Modelvoorbeeld bonus malus ladder en bonus malus schaal voor uw motorvoertuig en autoverzekering, 2016 en 2017:

TredeKortingTrede na 0 claimsTrede na 1 claim Trede na 2 claimsTrede na 3 of meer claims
2080%201581
1980%201471
1875%191361
1775%181251
1675%171141
1572,5%161041
1472,5%15931
1370%14831
1265%13721
1162,5%12621
1060%11511
955%10411
850%9311
740%8211
630%7111
520%6111
410%5111
30%4111

Veel schade hebben kan resulteren in 0% korting op de premie. In de offerte voor uw polis moet staan op welke trede van de ladder u terecht komt en hoe wordt omgegaan met een schade.

Welke schadevrije jaren autoverzekering tellen mee

Elk jaar kunt u een schadevrij jaar opbouwen. Maar ook als u meer dan twee jaar schadevrij in een auto van de zaak rijdt kunnen die jaren mee tellen bij uw totaal opgebouwde schadevrije jaren. De werkgever moet dan wel verklaren dat de gegevens kloppen. Deze schadevrije jaren worden alleen niet 1 op 1 doorvertaald naar de bonus malus. In de meeste gevallen is het als volgt:
  • Een werkgeversverklaring van 1 of 2 jaren geeft geen recht bonus.
  • Een werkgeversverklaring van 3 jaren geeft recht op 1 jaar bonus schadevrij.
  • Een werkgeversverklaring van 4 jaren geeft recht op 2 jaren bonus schadevrij.
  • Een werkgeversverklaring van tenminste 5 jaar geeft recht op 3 jaren bonus schadevrij.

Bonus malus autoverzekering valt soms tegen

De bonus malus kan nog wel eens tegen vallen als u een no claim beschermer had in een periode waarin u ook schade veroorzaakte. De no claim verzekering voorkwam dat u op de bonus malus ladder terugviel bij uw huidige verzekering, maar zal geen stand houden bij een andere verzekeraar. Uw jaar met schade wordt namelijk gewoon doorgegeven aan de Roy data. Een andere verzekeringsmaatschappij zal dan naar het werkelijk aantal schadevrije jaren kijken, waardoor u lager op de bonus malus ladder terecht komt dan u wellicht gedacht had.

Ook waar u woont en zelfs postcode van belang

Niet alleen de schadevrije jaren bepalen de hoogte van de premie, maar bijvoorbeeld ook hoeveel kilometer u per jaar rijdt, uw beroep en waar u woont. Uw postcode kan van belang zijn. Denk aan de grote steden waar de kans op diefstal groter is en sommige regio's en postcodes waar gemiddeld meer van schade sprake is.

Voorbeeldbrief verzoek tot royement motorrijtuigenverzekering als opzegbrief

Een opzegbrief als verzoek voor een royementsverklaring zou er als volgt uit kunnen zien:

Plaatsnaam, datum

Aan:
  • Naam Verzekeringsmaatschappij
  • Adres
  • Postcode Woonplaats

Betreft: Opzegging motorrijtuigenverzekering, polisnummer: ______________

Geachte heer/mevrouw,

Hierbij verzoek ik u de motorrijtuigenverzekering onder polisnummer: _______________ te royeren met ingang van ___-___-_____.

Het royementsaanhangsel alsmede de no-claimverklaring zie ik graag met spoed tegemoet. De teveel betaalde premie over de onverdiende premietermijn zie ik eveneens graag spoedig tegemoet op rekening ____________.

In afwachting van uw reactie teken ik,

Hoogachtend,

Zeemeeuw

Nieuwe regels 2014 en 2015

Vanaf 2014 krijgt u elk jaar een overzicht van het aantal opgebouwde schadevrije jaren. Dit krijgt u bij de jaarlijkse nota of bij het bewijs van premiebetaling. Het aantal gespaarde jaren wordt ook vermeld op het polisblad.

Schadevrije jaren verliezen of overdragen met afstandsverklaring

Schadevrije jaren kunt u niet alleen verliezen als u schade hebt, maar ook als u een lease auto gaat rijden, naar een andere verzekeraar overstapt die minder no-claim toepast of bijvoorbeeld een jaar niet verzekerd bent. Ook bij een verzekering van een oldtimer moet u oppassen als daarbij geen schadevrije jaren worden opgebouwd. Vaak kunt u met een afstandsverklaring uw schadevrije jaren aan een partner overdragen.

Slot schadevrije jaren in 2016 en 2017

U doet er goed aan om voordat u met uw autoverzekering of motorverzekering overstapt na te gaan hoeveel schadevrije jaren u werkelijk hebt opgebouwd. Niet elke verzekering gaat met schadevrije jaren hetzelfde om. Niet elke verzekeraar heeft dezelfde bonus malus ladder. Belangrijk, want wie veel jaren schadevrij heeft opgebouwd zal graag veel minder premie betalen dan een ander.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
No-claim korting op je autoverzekeringNo-claim korting op je autoverzekeringBij een autoverzekering is het gebruikelijk dat je korting krijgt op de premie. De hoogte van deze korting is afhankelij…
Negatieve schadevrije jaren en een autoverzekering afsluitenNegatieve schadevrije jaren en een autoverzekering afsluitenWanneer je veel schade rijdt in relatief korte tijd kun je negatieve schadevrije jaren krijgen, ook wel een malusregistr…
Welke autoverzekering?In Nederland is de autoverzekering verplicht. Jaarlijks lopen auto’s schade op. Met de autoverzekering kan die schade (v…
Bonusbeschermer autoverzekering en no claim kortingBonusbeschermer autoverzekering en no claim kortingHebt u al een bonusbeschermer voor uw autoverzekering, een no claim korting? Met veel schadevrije jaren betaalt u ook ve…
Autoverzekering opzeggenJe autoverzekering opzeggen? Wellicht is dit geen al te overhaaste beslissing. Heb je een goedkopere autoverzekering op…

Reageer op het artikel "Schadevrije jaren autoverzekering en royementsverklaring"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 31-12-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Verzekeringen
Schrijf mee!