Het bonus-malussysteem
Het bonus-malussysteem is een onderdeel van een voertuigverzekering. Dit systeem beloont de goede chauffeurs en straft de slechte. Onder een goede chauffeur verstaat men iemand die in het verkeer geen schade veroorzaakt. In het Latijns betekent bonus goed en malus slecht. In 1982 ontstond het bonus-malussysteem, zijn voorganger was het no-claim systeem. In de meeste Europese landen is het bonus- malussysteem terug te vinden. Qua inhoud kan het systeem wel van land tot land verschillen.
Werking
De bedoeling van het bonus-malussysteem is het belonen van chauffeurs die geen schade veroorzaken door middel van een lage premie. De chauffeurs die echter wel schade veroorzaken krijgen een hogere premie als straf. Het systeem werkt met een bonus-malus ladder die meestal uit vijftien tot twintig treden bestaat. Elke trede hangt vast aan een zekere toeslag of korting op de premie. Elk jaar waarin de verzekering geen schadebedrag moet uitkeren, komt de verzekerde één trede hoger te staan. Als er op een jaar één of meerdere schadegevallen zijn vastgesteld daalt de verzekerde een vooraf bepaald aantal treden, in de meeste gevallen zijn dit er vijf bij elk schadegeval. Je begint op de ladder steeds bij vijfentwintig procent toeslag, de ladder eindigt op vijfenzeventig tot tachtig procent korting.
Inschaling
Op welke plaats op de ladder een verzekerde begint wordt bepaald door de verzekeraar. In de meeste gevallen kan de verzekeraar over een standaard trede beschikken waarop de verzekerde zal ingeschaald worden. Er kunnen echter afhankelijk van enkele factoren zoals beroep, woonplaats, aantal gereden kilometer per jaar en leeftijd, extra treden aan de ladder worden toegevoegd. Ook het aantal schadevrije jaren bij een vorige verzekeraar kan daarbij worden opgeteld.
Mogelijke schadegevallen
Elk schadegeval waaraan de verzekering last heeft maakt invloed op de bonus-maluskorting. Verzekeraars doen er in het eerste geval alles aan om de schade op een wederpartij te verhalen. Als dit lukt volgt er geen aanpassing van de bonus-maluskorting. Het is immers wel mogelijk dat de verzekerde op latere termijn de schade voor zich kan nemen, op die manier zal dit geen gevolgen hebben voor de premie. Er bestaan een aantal uitzonderingen die niet van invloed zijn op de bonus-maluskorting, bijvoorbeeld schade van dieren, storm, hagel, glasbreuk, inbraak en diefstal.
Aanvullende dekking
De meeste verzekeraars van motorvoertuigen kunnen u een aanvullende dekking op de autoverzekering aanbieden. Hierdoor kan je uw positie op de bonus-maluslader behouden indien er zich in de toekomst een schadegeval voordoet. De kost van dit soort premie is meestal een vast percentage van de premie die betaald wordt bij de autoverzekering. De bedoeling van het systeem is hoe hoger je op de bonus-malus ladder staat, des te minder je betaald voor deze bijkomende dekking. Er zijn verzekeringsmaatschappijen die u na een schade niet laten terugvallen op de ladder, maar die u dan uiteraard ook in het volgende verzekeringsjaar niet laten stijgen, uw stand op de ladder wordt dan op dat moment voor een bepaalde tijd bevroren. Meestal vergt het toch heel wat uitzoekwerk om een verzekering te vinden die zo goed mogelijk aansluit bij uw huidige situatie. Het is zeer belangrijk om vooraf te weten te komen over hoeveel schadevrije jaren je tot op dat moment beschikt. Het is soms mogelijk dat uw huidige maluspositie niet voldoet aan de eisen van de verzekeraar, en bij deze kan dan de aanvraag tot een verzekering geweigerd worden met tenslotte het weigeren van een verzekeringscontract. Indien de verzekerde met vragen zit, kan die steeds terecht bij de verzekeringsmaatschappij of bij een tussenpersoon.
© 2012 - 2024 Maartenrogge, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen