InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Verzekeringen: aansprakelijkheid, rechtsbijstand en uitvaart

Verzekeringen: aansprakelijkheid, rechtsbijstand en uitvaart

Verzekeringen: aansprakelijkheid, rechtsbijstand en uitvaart Waar kan je jezelf niet voor verzekeren? Nederland is een land waar je veel verschillende verzekeringen hebt en ze ook bijna overal kan afsluiten. Wanneer heb je echt een verzekering nodig en bij welke verzekeringen kan je best zonder. In het derde artikel van deze reeks behandel ik de meest voorkomende overgebleven verzekeringen: aansprakelijkheid, rechtsbijstand, reis, annulering, uitvaart en de glasverzekering.

Aansprakelijkheidsverzekering

Dit is een verzekering waarvan je zou kunnen zeggen dat iedereen hiervoor verzekerd moet zijn. Deze verzekering vergoedt de schade die je onopzettelijk veroorzaakt.

Rechtsbijstandverzekering

Een rechtsbijstandverzekering biedt juridische hulp als er geprocedeerd moet worden om uw schade te verhalen/ uw gelijk te krijgen. Vaak kan je een rechtsbijstandverzekering afsluiten voor verschillende gebieden, bijvoorbeeld voor je auto.

Reisverzekering

Zoals je al in het artikel over de zorgverzekering hebt kunnen lezen, kan je al via je zorgverzekering verzekerd zijn voor medische kosten in het buitenland. Een reisverzekering dekt deze kosten vaak ook, dat kan betekenen dat je dubbelop betaald.

Maar er is hier eerder sprake van een overlapping, want de reisverzekering vergoedt ook verlies en diefstal van je spullen. Als je meer dan drie weken per jaar op vakantie gaat, is een doorlopende reisverzekering vaak voordeliger.

Annuleringsverzekering

Deze verzekering is aan te raden als je een reis boekt, er kan immers altijd wat tussenkomen. In dat geval dat je niet meer op vakantie kan, worden de kosten ervan vergoed.

Let op: het is vaak goedkoper om een doorlopende annuleringsverzekering af te sluiten, zelfs als je 2 weken per jaar op vakantie gaat. Je kan vaak je premie berekenen op de site van de verzekeringsmaatschappij en zo kijken wat voor jou het voordeligst is.

Uitvaartverzekering

Deze verzekering is overbodig als nabestaanden de kosten voor de begrafenis kunnen betalen. Bovendien is het vaak goedkoper een overlijdensrisicoverzekering (is een vorm van een levensverzekering) af te sluiten dan een uitvaartverzekering.

Overige verzekeringen

Dierenziektekostenverzekering

Deze verzekering is vaak een aanrader als je een hond of kat hebt. De kosten van de dierenarts kunnen immers flink oplopen.

Glasverzekering

Deze zit vaak al bij de inboedel- of bij de opstalverzekering ingesloten. Dit is ook vaak een aspect dat dubbelverzekerd is, let daar op je krijgt immers niet twee keer vergoeding.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
ZLM voor al uw verzekeringen, goed en goedkoopZLM voor al uw verzekeringen, goed en goedkoopZLM Verzekeringen is een zogenaamde onderlinge verzekeringsmaatschappij, wat inhoudt dat ze geen winstoogmerk hebben. Di…
AansprakelijkheidsverzekeringAansprakelijkheidsverzekeringDe meeste mensen in Nederlad hebben wel een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten. Dit is in ieder geval zeker aan te…
Onzinnige verzekeringenOnzinnige verzekeringenHier in Nederland zijn we overal voor verzekerd en op een paar verzekeringen na betreft het meestal onzinverzekeringen.…
Welke verzekeringen heb je bij paarden?Welke verzekeringen heb je bij paarden?Als je een paard koopt kan je altijd verzekeringen afsluiten. Dit moet niet, maar sommige verzekeringen kunnen handig zi…
Aansprakelijkheidsverzekering, ja of nee?Aansprakelijkheidsverzekering, ja of nee?Een aansprakelijkheidsverzekering is een verzekering die u bescherming biedt tegen schade die door u of door een van uw…

Reageer op het artikel "Verzekeringen: aansprakelijkheid, rechtsbijstand en uitvaart"

Infoteur: Jour
Laatste update: 01-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Verzekeringen
Schrijf mee!