InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Zorgverzekering: basisverzekering en aanvullende verzekering

Zorgverzekering: basisverzekering en aanvullende verzekering

Zorgverzekering: basisverzekering en aanvullende verzekering In Nederland ben je verplicht je te verzekeren tegen ziektekosten: de zorgverzekering. De verplichting houdt op na de basisverzekering, maar je kunt je ook voor veel aanvullende zaken verzekeren. Niet elke aanvullende verzekering is noodzakelijk. Bedenk wat je kosten de afgelopen jaren waren en wat je in de toekomst verwacht. Bekijk dan de premie en besluit of het in jouw situatie wel interessant is om je aanvullend te verzekeren. Een andere afweging is het verhogen van het eigen risico. In Nederland moet je een basisverzekering afsluiten voor ziektekosten. Het maakt niet uit bij welke verzekeraar je dat doet. De basisverzekering is in principe gelijk. Let wel op dat er drie soorten polissen zijn: De restitutiepolis, de natura polis en de budget polis. Bij een restitutie polis krijg je (het grootste deel) van je kosten vergoed ongeacht naar welke zorgverlener je gaat. Je moet vaak wel zelf de rekening insturen.

Bij een naturapolis moet je om de zorgkosten vergoed te krijgen gaan naar behandelaar waarmee de verzekeraar afspraken heeft gemaakt. In principe dient de behandelaar de rekening rechtstreeks in bij de zorgverzekeraar. Je hebt meestal een ruime keus in behandelaars. Dat geldt niet voor de budgetpolis: dan mag je voor niet-spoedeisende zorg maar naar een beperkt aantal ziekenhuizen in Nederland.

Eigen risico

Je hebt bij elke basisverzekering een verplicht eigen risico. Dat betekent dat je sommige kosten zelf moet betalen totdat het maximum bereikt is. Als je gezond bent en een financiële buffer hebt, kan het interessant zijn om een vrijwillig eigen risico te nemen. Dan verhoog je je eigen risico, maar daardoor hoef je wel minder premie te betalen.

Je loopt natuurlijk wel het risico dat als je pech hebt, je duurder uit bent. Toch blijkt uit onderzoek dat veel Nederlanders goedkoper uit zouden zijn als zij het eigen risico zouden verhogen.

Aanvullende verzekeringen

Naast de basisverzekering kan je kiezen voor allerlei aanvullende verzekeringen. Het is hierbij van belang dat je goed bedenkt wat je nodig hebt en of je in sommige gevallen niet goedkoper uit bent als je het zelf betaalt.

Tandarts

Als je een goed gebit hebt en moeiteloos je controles afloopt, kun je beter de verzekeringspremie in eigen zak stoppen. Als je toch liever wat achter de hand hebt voor het geval je wel een keer een gaatje hebt, kun je het apart zetten op een spaarrekening. Grote kans dat je meer overhoudt dan wanneer je jaar in, jaar uit hoge premie betaalt.

Therapieën

Bij aanvullende verzekeringen voor fysiotherapie of psychotherapie kun je in veel gevallen beter wel dan niet verzekeren. Je zult vaak toch meer dan 1 consult nodig hebben en na een paar afspraken heb je de premie er al uit. Verwacht je veel gebruik te moeten maken, overweeg dan om niet 9 maar meerdere behandelingen te verzekeren.

Alternatieve geneeswijzen

Deze keuze moet je helemaal zelf maken. Als je weet dat je daar niet of heel beperkt gebruik van zal maken, heeft het geen zin je hiervoor te verzekeren.

Bril of lenzen

In de meeste gevallen is het voordeliger deze aanvullende verzekering niet af te sluiten. Je krijgt een geringe vergoeding tegenover een hoge premie.

Buitenland

In de basisverzekering worden je kosten al gedeeltelijk gedekt. Als je buiten Europa op vakantie gaat, is het goed om deze verzekering af te sluiten of de medische kosten te verzekeren via je reisverzekering.

Vergelijken

Het loont de moeite om de diverse verzekeringen qua premie en voorwaarden te vergelijken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Premie zorgverzekering 2011In 2011 zijn de premies voor de zorgverzekering weer hoger in vergelijking met de premies van 2010. Gemiddeld zal de pre…
Premie zorgverzekering 2010Jaarlijks vanaf eind september worden de premies bekend gemaakt voor de zorgverzekering voor het volgende jaar. De zorgp…
De zorgverzekeringDe zorgverzekeringIeder jaar kunt u wisselen van zorgverzekering. Dit is natuurlijk mooi, maar waar moet je op letten als je je zorgverzek…
De ziektekosten in 2012, uw zorgverzekering opzeggen in 2012De ziektekosten in 2012, uw zorgverzekering opzeggen in 2012U kunt nog opzeggen voor een andere zorgverzekering 2012. Wat brengt 2012 en wanneer moet u uiterlijk zijn overgestapt n…
Inhoud basispakket zorgverzekering 2012Het basispakket van de zorgverzekering wordt door de Nederlandse overheid samengesteld. De inhoud van het basispakket wi…

Reageer op het artikel "Zorgverzekering: basisverzekering en aanvullende verzekering"

Infoteur: Jour
Laatste update: 06-03-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Verzekeringen
Schrijf mee!