InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Voorkom dat je inkomen onverwacht sterk daalt

Voorkom dat je inkomen onverwacht sterk daalt

Voorkom dat je inkomen onverwacht sterk daalt Je kunt door ziekte of ongeval in de WIA terechtkomen (voorheen WAO). Een forse achteruitgang van je geldelijk inkomen is dan meestal het trieste gevolg. Een onbehaaglijk idee als je een huis wilt kopen of pas gekocht hebt, want door zo'n inkomensachteruitgang kan het zijn dat je de financiering van je woonlasten en andere vaste lasten niet meer rond krijgt. Een eerder afgesloten verzekering tegen dergelijke risico's kan dan echter uitkomst bieden.

Hoe blijven uw vaste lasten betaalbaar

Iedereen met een huis heeft te maken met veel vaste lasten. Het grootste deel van de vaste lasten wordt bepaald door de woning. Of dat een huur- of koopwoning is, maakt daarbij weinig verschil. Hooguit dat de huiseigenaar aan het begin met tamelijk hoge lasten zit, terwijl de huurder juist op latere leeftijd met relatief hoge lasten te maken heeft, als zijn pensioeninkomen lager is, terwijl z’n huurstijgingen toch door gaan.

Vaste woonlasten

Met alleen de hypotheek of huur zijn we er nog lang niet: Verschillende andere maandelijkse nota’s doen een zware aanslag op ons uiteindelijke vrijbesteedbaar inkomen. Denk maar aan de rekeningen van licht, gas, water, kabel, woonverzekering, waterschapsbelasting, rioolwaterzuiveringlasten, gemeentebelasting, telefoon/internet, spaarbedrag voor reparatiekosten. En dan hebben we het alleen nog maar over de vaste lasten die betrekking hebben op het wonen.

Overige vaste lasten

Hierbij valt te denken aan de kosten van vervoer, auto, ANWB, studie, kinderopvoeding, verzekeringen, contributies sportclubs e.d., abonnementen.

Ook vaste lasten

Vaste lasten die je gemakkelijk over het hoofd ziet: o.a. verjaardagscadeautjes, verlenging van rijbewijs, paspoort, goede doelen, loterij enz enz.

Hou ik nog wat over

De vraag is hoeveel (hoe weinig) geld je overhoudt nadat uiteindelijk alle vaste kosten en alle bedragen van kleding, hobby’s, vacantie en voeding/huishouding zijn betaald. Want liefst legt u ook nog wat opzij zodat u in staat bent te sparen voor spullen die ooit vervangen moeten worden of gewoon een appeltje voor de dorst.

Stel dat ik plotseling in inkomen terugval

Bent u in staat 10% of meer te besparen op uw maandelijkse vaste uitgaven? Menigeen zal op deze vraag met nee moeten antwoorden. Maar dat kan in deze benarde tijd wel degelijk voor een onbehaaglijk gevoel zorgen. Want als er wat vervelends gebeurt heb ik dan nog wel voldoende financiële ruimte om al mijn lasten te blijven betalen. Kom ik met mijn gezin op straat als ik mijn baan verlies bijvoorbeeld. Of wat gebeurt er als ik arbeidsongeschikt wordt. Allemaal terechte zorgen

Bescherming van uw inkomen

Is mogelijk. Wellicht is er reeds via uw werkgever deels wat geregeld. Maar u kunt ook zelf voorzieningen treffen. Voor een redelijk bedrag per maand kunt u ervoor zorgen dat uw vaste lasten in een dergelijke situatie betaalbaar blijven. Verschillende verzekeringsmaatschappijen bieden hiervoor een betaalbare constructie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • O.a. Plus Geld & Recht

Reageer op het artikel "Voorkom dat je inkomen onverwacht sterk daalt"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 18-04-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Koopkrachtverlies
Schrijf mee!