InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Risico afdekken met een verzekering

Risico afdekken met een verzekering

Risico afdekken met een verzekering Wie een lening aangaat, weet van tevoren niet altijd of dit later tot problemen gaat leiden. Niemand kan immers voorspellen of het geleende bedrag op het moment van afbetalen aanwezig is. Het wordt echt vervelend als je een lening af moet lossen, maar intussen werkloos of arbeidsongeschikt bent geraakt. Ook het overlijden van iemand die een lening is aangegaan, kan voor de nabestaanden vervelende gevolgen hebben. Om hierop in te haken, zijn er verzekeringen die deze risico’s afdekken.

Werkloosheid

Iemand die niet uit vrije wil werkloos is geworden, kan een periodieke uitkering ontvangen van de verzekering. Er moet wel aan verschillende voorwaarden worden voldaan wil het zover komen. Tevens is er een termijn waarin geen uitkering kan worden ontvangen. Dit is een eigen risico. Het bedrag kan eenmalig, maar ook in tussenpozen worden voldaan.

Arbeidsongeschikt

Voor wie arbeidsongeschikt wordt, bestaat ook een verzekering, die zal worden uitbetaald volgens het percentage dat bij arbeidsongeschiktheid geldt. Het is echter niet zo dat deze verzekering altijd wordt uitgekeerd. Bij het aangaan van een verzekering gericht op eventuele arbeidsongeschiktheid is het van belang goed te weten waar je aan begint en van ieder contract ook de kleine lettertjes te lezen. Net als bij de werkloosheidsverzekering geldt dat deze verzekering eenmalig of in tussenpozen kan worden betaald.

Overlijden

Niets is zo vervelend om als nabestaanden met de aflossing van een lening te zitten, die een inmiddels overleden persoon is aangegaan. De verzekering bij overlijden houdt in dat de nabestaanden geen schuld zullen erven. De premie wordt met een kleine opslag in de rente of via een losse verzekering betaald.

Verplichting

In sommige gevallen is het een verplichting om een verzekering af te sluiten als het aankomt op het afdekken van risico’s. Ook geldschieters lopen op deze manier minder risico. Een aanvrager is wel altijd vrij als het aankomt op de keuze voor de verzekering. Er zal dus nooit een verzekering afgesloten hoeven te worden bij de geldschieter zelf. Kijk dus altijd eerst goed rond waar de mogelijkheden voor verzekeringen liggen, want dit kan aanzienlijk schelen in de kosten.

Conclusie

Niets is zo vervelend als een lening niet kunnen afbetalen, bijvoorbeeld door werkloosheid of arbeidsongeschiktheid. Ook overlijden is altijd een nare gebeurtenis, zeker wanneer een niet afbetaalde lening een rol speelt. Om die reden kun je je indekken voor dit soort risico’s, middels verzekeringen. Sommige geldschieters verplichten zo’n verzekering zelfs, omdat ook zij op die manier minder risico’s lopen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Risico afdekken met een verzekering"

Infoteur: Paulsmiezen
Laatste update: 01-06-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!