InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Bankgarantie - gegarandeerd betaald

Bankgarantie - gegarandeerd betaald

Bankgarantie - gegarandeerd betaald In de zakenwereld gaat een hoop geld om. Aan de lopende band worden deals gemaakt, zaken besproken en contracten getekend. Nu wil het wel eens voorkomen dat een bepaalde afspraak niet helemaal wordt nagekomen, bijvoorbeeld uit overmacht. Wanneer een vastgesteld bedrag niet op het juiste moment betaald wordt, kan dat erg vervelend zijn. Om dit te voorkomen, kan men gebruik maken van bankgarantie.

Contract

Bankgarantie is eigenlijk niets meer dan een contract waarin een bank garandeert dat een bepaald bedrag aan de begunstigde betaald zal worden, wanneer daarop aanspraak wordt gemaakt. In het geval zoals boven besproken, zouden twee personen zaken met elkaar kunnen doen. Wanneer er een grote periode zit tussen het betalen van het factuurbedrag en het leveren van de goede, kan de afnemer een bankgarantie verlangen. In dat geval betaalt de leverancier de vergoeding aan de bank, zodat de afnemer dat op kan nemen. Er kan dus ook gesproken worden van een verzekering. Hoewel de naam doet vermoeden dat een bankgarantie alleen door banken wordt gebruikt, doen ook bepaalde verzekeraars aan bankgarantie.

Faillissement

Vervelend, maar zeker niet gek in deze tijden, is het als een leverancier failliet gaat. In dat geval kan de afnemer ook een beroep doen op de bankgarantie, met als doel het geld weer terug te krijgen. In eerste instantie zal een bank proberen dit geld via een curator door de leverancier te laten betalen, maar toch zal de bank zelf zekerheid willen hebben en wordt het tegoed ter grootte van de bankgarantie bevroren.

Gevolgen

Wanneer er sprake is van een afgesloten bankgarantie, zal de begunstigde het contract ontvangen. Hiermee kan aanspraak worden gedaan op uitbetaling. Helaas kan dit vervelende gevolgen hebben. Zeker wanneer het gaat om een huur-verhuur-situatie, waarbij de verhuurder het pand heeft overgedragen aan een nieuwe huurder. In dat geval heeft een verhuurder geen enkel belang meet bij de relatie en zal deze ook geen moeite doen de bankgarantie in te sturen.

Zwak punt

Daarmee zien we gelijk een zwak punt van de bankgarantie. De verantwoordelijkheid ervan ligt namelijk niet helemaal bij de opdrachtgever. Met het oog daarop en eventuele andere struikelblokken is het dus belangrijk om het aflopen van de bankgarantie goed te regelen.

Conclusie

Om tegemoet te komen aan afgesproken betalingen en deze te verzekeren, kan men een bankgarantie aangaan. In dat geval wordt een bedrag in verzekering gesteld, mocht er onverhoopt toch iets misgaan. Een nadeel is echter dat de gevolgen hiervan niet altijd even fijn zijn, zeker niet wanneer er onduidelijke afspraken zijn gemaakt. Een zwak punt van bankgarantie is dat de verantwoordelijkheid ervan niet volledig bij de opdrachtgever ligt, en het daarmee niet waterdicht is.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.geldzaken-web.nl/

Reageer op het artikel "Bankgarantie - gegarandeerd betaald"

Infoteur: Paulsmiezen
Laatste update: 28-07-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!