InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Wat is bankgarantie?

Wat is bankgarantie?

Wat is bankgarantie? Wat is een bankgarantie? Een bankgarantie geeft de verkoper de zekerheid dat de bank een gedeelte van de aankoopsom betaalt, als de koper niet meer aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen. Een bankgarantie kan worden afgegeven bij het kopen van een huis: bankgarantie hypotheek. Een bankgarantie is soms vereist bij de koop of huur van een bedrijfspand. Wat zijn de kosten van een bankgarantie? Is de bankgarantie fiscaal aftrekbaar?

Inhoud

Wat is bankgarantie

Een bankgarantie is een contract waarmee een bank onvoorwaardelijk garandeert om een bedrag aan de begunstigde te betalen als hij daarop aanspraak maakt. Als er een periode zit tussen de levering en het betalen van het factuurbedrag, dan kan de afnemer bankgarantie verlangen. De leverancier betaalt een vergoeding aan de bank voor deze bankgarantie.

Bankgarantie: zekerheid

Een bankgarantie biedt de afnemer zekerheid. De bank stelt zich garant voor het nakomen van de verplichtingen aan de begunstigde(n). Als een leverancier weigert te betalen of failliet gaat, dan kan de afnemer een beroep doen op bankgarantie om de betaalde som terug te krijgen, maar dan van de bank. Bankgaranties worden overigens niet alleen afgegeven door banken, maar ook door sommige verzekeraars.

Bankgarantiekosten

Bankgaranties kosten geld: het gaat om eenmalige behandelkosten, maar ook om jaarlijkse, halfjaarlijkse en kwartaalprovisies. De hoogte van de provisie is een percentage van de gegarandeerde som. Eén procent als jaarprovisie is normaal. De kosten voor bankgarantie lopen door zolang de garantie nog niet is beëindigd.

Bankgarantie in plaats van waarborgsom

De term "bankgarantie" zul je wellicht tegenkomen als je een huis wilt kopen. De verkoper van een huis wil zekerheid. Als consument moet u in principe een waarborgsom storten op de rekening van de notaris, die 10% van de aankoopprijs van de woning bedraagt. Als u geen waarborgsom kunt storten, kunt u de bank vragen een bankgarantie af te geven.

Bankgarantie hypotheek

De bankgarantie bedraagt ook 10% van de aankoopwaarde van het huis. De hypotheekverstrekker staat garant voor het bedrag, maar stort het niet op de rekening van de notaris. Op het moment dat de waarborgsom opeisbaar is, kan de verkoper aanspraak maken op de bankgarantie. Bankgarantie heeft als voordeel dat u uw spaargeld niet hoeft aan te breken.

De koper tekent een overeenkomst met de bank. Als de koop niet doorgaat, wordt de bankgarantie omgezet in een lening. Ook voor de bankgarantie voor een hypotheek bedragen de kosten 1% van het bedrag waar de bank garant voor staat.

Bankgarantie als de koop niet doorgaat

Als de koop niet doorgaat, krijgt de verkoper 10% van de aankoopsom: het bedrag dat als bankgarantie is ingelegd bij de bank. De koper moet het bedrag terugbetalen aan de bank.

Bankgarantie huur bedrijfspand

Ook bij het huren van een bedrijfspand kan de verhuurder borg of bankgarantie verlangen van drie maanden huur. Hetzelfde geldt voor de koop van een bedrijfspand: de bankgarantie bedraagt dan 10%.

Bankgarantie aftrekbaar?

De kosten van bankgarantie zijn niet fiscaal aftrekbaar, tenzij de kosten van de bankgarantie meegefinancierd zijn in de hypotheek. Dat moet u met uw hypotheekadviseur bespreken.

Conclusie: Wat is bankgarantie

  • Bankgarantie is een garantie voor de verkoper dat de bank een gedeelte van de som betaalt als de koper niet aan zijn betalingsverplichtingen voldoet
  • Bankgarantie bedraagt doorgaans 10% van de prijs van het huis/ het product
  • De bankgarantiekosten bedragen 1% van het aankoopbedrag
  • Bankgarantie is van toepassing bij het kopen van bepaalde goederen, maar ook bij het kopen van een huis of bedrijfspand
  • De duur van bankgarantie is 12 maanden, met de mogelijkheid tot verlenging
Gerelateerde artikelen
Bankgarantie - gegarandeerd betaaldBankgarantie - gegarandeerd betaaldIn de zakenwereld gaat een hoop geld om. Aan de lopende band worden deals gemaakt, zaken besproken en contracten geteken…
Kosten nieuwbouwwoningAls u een nieuwbouwwoning koopt, zijn de aankoopkosten, zoals de kosten van de leveringsakte, al bij de prijs inbegrepen…
Hypotheek & Huis kopen: bijkomende kostenHypotheek & Huis kopen: bijkomende kostenEen huis kopen kan ontzettend spannend en leuk zijn, maar brengt tegelijkertijd met zich mee, dat belangrijke financiële…
Aftrekbare kosten eigen woningAftrekbare kosten eigen woningWoningbezitters kunnen bepaalde kosten aftrekken in box 1: inkomsten uit werk en woning. In veel gevallen is de eigen wo…
Besparen op notariskosten en andere kosten bij aankoop huisBesparen op notariskosten en andere kosten bij aankoop huisAls je een huis gaat kopen krijg je te maken met notariskosten, overdrachtsbelasting, kosten van een bankgarantie, koste…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Moerschy, Pixabay
  • Triodos Bank
  • Wikipedia
  • ABN AMRO

Reageer op het artikel "Wat is bankgarantie?"

Reactie

E. P. Heerebout, 21-08-2012 22:51 #1
Bij conclusie "wat is bankgarantie", staat o.m. de volgende zin:
"De bankgarantiekosten bedragen 1% van het aankoopbedrag"

De bankgarantiekosten bedragen echter niet 1% van het aankoopbedrag, maar 1% van het door de bank gegarandeerde bedrag.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 09-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Reacties: 1
Schrijf mee!