InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Autoverzekering

Autoverzekering

Autoverzekering Het is altijd vervelend wanneer een auto schade oploopt. Bijvoorbeeld door een botsing of ongeval. De schade is vaak variabel. De ene keer zal een auto totaal in puin liggen – total loss zijn – en een andere keer gaat het om een barstje in de voorruit of een kleine deuk in een van de portieren. Om de schade te kunnen denken is de autoverzekering ontstaan.

Drie dekkingen

In Nederland is een autoverzekering een verzekering die schade door of met de eigen auto verzekert. Op die manier zal een bestuurder niet op hoeven te draaien voor de hoge kosten die zo’n situatie vaak tot gevolg heeft. In Nederland bestaan drie dekkingen voor autoschade, die ook aanvullend kunnen worden verzekerd.

Aansprakelijkheidsdekking

Door heel Europa zijn afspraken gemaakt over het afsluiten van autoverzekeringen en aansprakelijkheid. De aansprakelijkheidsdekking is bij wet verplicht. Deze wet moet aan een aantal eisen voldoen, waaronder dat het minimaal verzekerde bedrag één miljoen euro per slachtoffer bedraagt.

Beperkt cascodekking

Zoals de naam al zegt gaat het hier om een beperkte dekking. De beperkt cascodekking gaat bijvoorbeeld om schade die is ontstaan door brand, storm of diefstal. Deze dekking gaat niet op voor schade ontstaan door een aanrijding of het van de weg raken van de auto.

Volledig cascodekking

De volledig cascodekking dekt alle schade die is ontstaan door bijvoorbeeld aanrijdingen, omslaan van de wagen en van de weg raken, maar dekt ook de schade die is ontstaan door diefstal, storm of brand, zoals de beperkt cascodekking. Zowel schade aan het voertuig van de eigenaar als dat van het slachtoffer wordt vergoed, ook wanneer de verzekerde de schuldige is.

Aanvullende verzekeringen

Buiten deze verzekeringen zijn er ook nog uitbreidingen mogelijk met de aanvullende verzekeringen. Doorgaans zijn er drie aanvullende verzekeringen, waaronder de ongevallen inzittenden-verzekering, de schade inzittenden-verzekering en de rechtsbijstand-verzekering.

Ongevallen inzittenden-verzekering

Wanneer een van de inzittenden – bijvoorbeeld de bestuurder – overlijdt, schade oploopt of invalide raakt, wordt de ongevallen inzittenden-verzekering eenmalig uitgekeerd. Bij zowel overlijden als bij blijvende invaliditeit wordt vooraf een verzekerd bedrag besproken. Dit kan oplopen tot tienduizenden euro's.

Schade inzittenden-verzekering

Als een inzittende – ook de bestuurder – schade oploopt door een ongeval, stelt de schade inzittenden-verzekering de inzittende schadeloos. Dit gaat om zowel materiële schade als om letselschade. Tevens zal de schadeloosstelling van de nabestaanden bij een overlijdensgeval door deze verzekering bekostigd worden. Het maximum bedrag kan één miljoen euro bedragen.

Rechtsbijstand-verzekering

Wanner een ongeval helemaal ongunstig uit wil pakken en er sprake is van een rechtszaak, kan de rechtsbijstand-verzekering mogelijk hulp bieden. Bijvoorbeeld wanneer er een conflict is voortgekomen over rijgedrag of mankementen aan een voertuig. Deze verzekering verzekert de betrokken partij van juridische hulp.
Gerelateerde artikelen
Inzittendenverzekering bij autoverzekering: afsluiten zinvolInzittendenverzekering bij autoverzekering: afsluiten zinvolSluit u voor uw auto in 2019 ook een inzittendenverzekering af en kiest u dan voor de ongevallen-inzittendenverzekering…
Allsecur, goedkope online autoverzekeringAllsecur, goedkope online autoverzekeringAllsecur is volgens veel bezoekers van de onafhankelijke vergelijker Verzekeringssite.nl een van de beste keuzes voor ee…
Welke autoverzekeringen zijn belangrijkWelke autoverzekeringen zijn belangrijkHet is niet altijd noodzakelijk om de meest kostbare verzekering af te sluiten voor de autoverzekering. Een auto van vij…
Unigarant Verzekeringen: auto- en oldtimer autoverzekeringUnigarant Verzekeringen: auto- en oldtimer autoverzekeringUnigarant Verzekeringen heeft als doelgroep de particulieren met schadeverzekeringen en richten zich met name op het geb…

Reageer op het artikel "Autoverzekering"

Infoteur: Paulsmiezen
Gepubliceerd: 28-04-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!