InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Uitgaven aan verzekeringen

Uitgaven aan verzekeringen

Wij Nederlanders zijn gek op verzekeringen. Verzekeringsmaatschappijen ontvangen bijna vierduizend euro aan premie per inwoner. Een groot deel van ons inkomen geven wij uit aan verzekeringen. In Europa geven uitsluitend de Britten meer uit. Ruim tien procent van ons inkomen gaat op aan voornamelijk het afdichten van schade- en gezondheidsrisico’s.

Schadeverzekeringen

Bijna alle Nederlanders hebben een verzekering voor het huis, de zogenaamde inboedel- en de opstalverzekering. Jaarlijks geven wij als particulieren en bedrijven ruim 64 miljard euro uit aan premies voor schadeverzekeringen.

Levensverzekeringen

Iemand die een hypotheek sluit is meestal verplicht om een levensverzekering af te sluiten. In deze polis wordt er een spaarkapitaal opgebouwd om aan het eind van de looptijd de hypotheek (gedeeltelijk) af te lossen. Bij een aflossingsvrije hypotheek wordt er geen kapitaal opgebouwd omdat er geen aflossing plaats gaat vinden aan het eind van de looptijd. Toch moet het overlijdensrisico worden afgedicht. Een overlijdensrisicoverzekering is vaak wel noodzakelijk om de hypotheekbank de zekerheid te geven dat na overlijden van één van de partners de overgebleven partner de maandelijkse lasten kan dragen. De laatste jaren is de uitvaartverzekering steeds meer in opkomst. De verzekeraars en tussenpersonen concentreren zich namelijk steeds meer op dit product in verband met de hoge verdiensten. Jarenlang hebben zij zich gericht op de zogenaamde woekerpolissen, maar die markt ligt op zijn gat. Ook de lijfrenteverzekering is minder populair geworden door overheidsmaatregelen waardoor de aftrekbaarheid fors beperkt is.

Zorgverzekering

Alle Nederlanders horen een zorgverzekering te hebben. Helaas blijkt dit in de praktijk niet op te gaan. Sinds de invoering van de nieuwe zorgverzekering per 1 januari 2006 betalen alle volwassen Nederlanders ongeveer tussen de €90 en €140 per maand aan de zorgverzekering. Dit zijn enorme bedragen in vergelijking met één van de vorige regelingen, het ziekenfonds. De overheid verstrekt maandelijks een zorgtoeslag afhankelijk van het inkomen. Dit vangt de kosten gedeeltelijk op. De uitgaven zijn vooral gestegen doordat steeds meer mensen geen genoegen nemen met de basisverzekering. Door de versobering in de zorg kiezen steeds meer mensen voor extra aanvullingen. Bijna een kwart miljoen Nederlanders lopen zes maanden of langer achter met betalen van de zorgpremies.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Uitgaven aan verzekeringen"

Infoteur: Juul
Laatste update: 06-07-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!