InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Fraude en verzekeringen

Fraude en verzekeringen

Door onwaarheden te vertellen aan de verzekeraar bent u mogelijk aan het frauderen. Deze fraude kan u duur komen te staan. De verzekeraar sluit uitgaande van een bepaald risico verzekeringen af. Voordat de verzekeraar een autoverzekering afsluit moet hij beschikken over gegeven op basis waarvan hij de risico’s kan inschatten. Dit zijn risico’s van het motorrijtuig (bijvoorbeeld waarde van de auto) en risico’s van de persoon (bijvoorbeeld leeftijd en het soort gebruik). Deze zaken kunnen uitsluitend goed worden ingeschat als de beoordelaar beschikt over juiste gegevens.

Onjuiste gegevens bij het sluiten van de verzekering

Een verzekering werd in het verleden gesloten door een ingevuld aanvraagformulier te ondertekenen. Steeds vaker worden verzekeringen via het Internet afgesloten, dus zonder een handtekening. In plaats van een handtekening krijgt u via Internet vaak een overzicht van de door u ingevulde gegevens. Daarnaast krijgt u een (digitale) polis toegestuurd met opgave van de gegevens met het verzoek het geheel te controleren. Blijkt bij een schade dat u substantiële informatie hebt achtergehouden dan kan de schadeclaim worden afgewezen. Het moet echter wel gaan om feiten die bij juiste opgave geleidt zouden hebben tot het niet of niet onder dezelfde condities accepteren van de verzekering. De verzekerde moet deze feiten bewust verzwegen hebben.

Fraude bij schade

Niet alle schadeoorzaken zijn verzekerd. Een kapotte laptop doordat deze gevallen is zal meestal niet leiden tot een uitkering op de inboedelverzekering. Een gestolen laptop valt onder de dekking op de inboedelverzekering. Gaat u de gevallen laptop opgeven als gestolen, dan bent u aan het frauderen. Dergelijke onterechte claims worden vaak ingediend op de reisverzekering. Dit soort fraudepraktijken kunnen u duur komen te staan. Verzekeraars hebben vaak fraude coördinatoren in dient die aan de hand van bepaalde indicatoren en toevalligheden fraudezaken tegen kunnen gaan, en aangifte kunnen doen.

Acceptatie levensverzekering

Bij het afsluiten van bijvoorbeeld een overlijdensrisicoverzekering moet u een waslijst aan vragen beantwoorden. Aan de hand van deze vragen gaat de medisch adviseur van de verzekeraar bepalen welke aanvragen een verhoogd overlijdensrisico met zich meebrengt. Aan de hand van gezondheidsvragen kunnen zij eenvoudig bepalen of er sprake is van hoger dan gemiddeld overlijdensrisico. De verzekering wordt dan mogelijk niet geaccepteerd, of onder andere condities. Hierbij moet u denken aan bijvoorbeeld een verhoogde premie.

Verzwijging bij overlijdensrisicoverzekering

De verzekeraar kan bij vermoeden van verzwijging onderzoek laten uitvoeren. De verzwijging komt echter pas aan het licht na overlijden van de verzekerde. Toetsingscommissie Gezondheidsgegevens is een onafhankelijke commissie waar dergelijke vermoedens onderzocht worden. Hiervoor moet er een sterke aanwijzing bestaan van verzwijging. Een arts uit deze commissie neemt contact op met de arts van de overledene verzekerde. Binnen drie maanden volgt het oordeel van de commissie. De verzekeraar moet zich altijd houden aan de uitspraak van de commissie. De uitkomst kan aanleiding geven om geen verzekerd bedrag uit te keren.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Fraude en verzekeringen"

Reactie

R. Kluft, 22-11-2012 15:00 #1
Geachte Mijne heren.
Nu ik in de scheiding loop, maar voor mijn scheiding heb ik fraude gepleegd (dus ben nu ook niet meer verzekerd bij mijn vorige verzekeringmaatschappij), maar uiteindelijk was mijn vrouw de schuld er van, omdat ze bij mij in de verzekering polis staat bij geschreven.
Kan ik me nou weer opnieuw verzekeren, omdat ik nu alleen woon.

met vriendelijke groet van R kluft

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 11-10-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 1
Schrijf mee!