InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Bij samenwonen verzekeringen samenvoegen?

Bij samenwonen verzekeringen samenvoegen?

Bij samenwonen verzekeringen samenvoegen? Bij het gaan samenwonen verdienen de lopende verzekeringen de nodige aandacht. Dit geldt zeker in het geval beide samenwonenden voorheen een eigen huis of een huurhuis hadden. Sommige verzekeringen kunt u beëindigen, anderen moet u aanpassen. Twee huishoudens samenvoegen in één is ook administratief lastig. Er moet het nodige geregeld worden en er kan veel geld bespaard worden op de verzekeringen. Bepaalde verzekeringen zullen dubbel zijn, dus één van de twee kan beëindigd worden. Per verzekeringsvorm volgt in dit artikel een toelichting.

Invloed van samenwonen op de aansprakelijkheidsverzekering (AVP)

Waarschijnlijk hebben beide partners een eigen AVP. Eén van de twee polissen moet beëindigd worden. De andere AVP moet gewijzigd worden naar een gezinsdekking. Bij de gezinsdekking kunt u vaak ook nog kiezen voor gezinsdekking met of zonder kinderen.

Inboedelverzekering opzeggen en inboedel samenvoegen

Eén van de twee inboedelverzekeringen kan beëindigd worden. Het meest logische is om de inboedelverzekering aan te houden van het huis waarin samengewoond gaat worden. Indien het voor beide een andere woning is, maar het niet uit welke u opzegt. De hoogte van het bedrag waar de inboedel tegen verzekerd is moet opnieuw beoordeeld worden. De meeste verzekeraars bieden hierin de mogelijkheid van een inboedelwaardemeter. Door dit formulier in te vullen geeft de verzekeraar een advies wat betreft de hoogte van het verzekerd bedrag. Op deze manier verkleint u de kans op onderverzekering.

Wat te doen met de dubbele opstalverzekering?

In het geval beide een eigen huis hebben is er vaak ook een dubbele opstalverzekering. Het is niet verstandig om deze verzekering te beëindigen zolang het huis nog niet verkocht is. Deze verzekeringen moeten in stand blijven zolang het huis in uw bezit blijft. Een opstalverzekering wordt ook als eis gesteld door de hypotheekbank.

Rechtsbijstandverzekering beëindigen?

Voor de rechtsbijstandsverzekering geldt hetzelfde als bij de AVP. De ene kan beëindigd worden en de andere moet worden gewijzigd in een dekking voor meerdere personen. De premieverschillen van dergelijke verzekeringen kunnen groot zijn. Selecteer de verzekering die aan wordt gehouden op basis van de premie, de dekking en de verzekeringsvoorwaarden.

Zorgverzekering blijft ongewijzigd

De zorgverzekering hoeft door samenleving niet gewijzigd te worden. Per 1 januari kunt u eventueel wel via dezelfde collectiviteit verzekerd worden.

Autoverzekering wijzigen?

De autoverzekering kan ook ongewijzigd blijven lopen. Het is niet noodzakelijk om de partner als bestuurder aan te melden bij de verzekeraar. Iedereen met een rijbewijs mag u namelijk in uw auto laten rijden. In het geval uw partner schade aanricht aan uw auto, zal de schade geclaimd worden op de autoverzekering waar de schade mee aangericht is. Indien jullie samen nu twee auto’s hebben, is het wel slim om te letten op het aantal schadevrije jaren. De autoverzekering met de minste schadevrije jaren kan het beste aangemerkt worden als een tweede gezinsauto. Deze krijgt dan dezelfde korting als de eerste auto.

Let op de levensverzekeringen

Vaak worden de levensverzekeringen vergeten. Misschien zijn dit wel de belangrijkste verzekeringen die gewijzigd moeten worden. In geval van samenwonen gaat de uitkering bij overlijden niet naar de levenspartner. Dit is zelfs het geval als er een samenlevingsovereenkomst is opgesteld. De samenwonende partner moet met naam en geboortedatum genoemd worden als begunstigde in de polis. Laat u ook adviseren over de fiscale mogelijkheden met de verzekering. Er zijn namelijk fiscale valkuilen.
Gerelateerde artikelen
Samenwonen: welke dingen moet je goed regelen?Samenwonen: welke dingen moet je goed regelen?Wanneer je gaat samenwonen zijn een aantal dingen zeer belangrijk om te regelen. Wie betaalt de kosten? Wil je een gemee…
Samenwonen tijdens je studieSamenwonen tijdens je studieSamenwonen tijdens je studie? Is dit wel verstandig en is het te betalen? In dit artikel meer informatie en weetjes over…
Bij samenwonen financiën goed regelenBij samenwonen financiën goed regelenMensen die gaan samenwonen, moeten de zaakjes goed op orde hebben. Bij het beëindigen van de samenleving kan een samenle…
Samenwonen: zijn jullie er al klaar voor?In een relatie komt op een gegeven moment de vraag of je samen wilt gaan wonen of (nog) niet? Die vraag kan letterlijk k…
Scheiden en verzekeringenScheiden en verzekeringenNadat huwelijkspartners besloten hebben om te gaan scheiden moeten ook de verzekeringen gesplitst en gewijzigd worden.

Reageer op het artikel "Bij samenwonen verzekeringen samenvoegen?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 12-10-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!