InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Beëindiging van een verzekering

Beëindiging van een verzekering

Verzekeringen zijn contracten die u sluit met een verzekeraar. Een contract heeft een looptijd waarmee u rekening moet houden bij het opzeggen. Er gelden verschillende regels per verzekeraar en per verzekering indien u het contract wenst op te zeggen. In het verleden werden verzekeringen vaak gesloten met een looptijd variërende van vijf jaar tot tien jaar. Tegenwoordig zijn de meeste verzekeraars afgestapt van deze lange looptijden. Ze hanteren nu contracten met een looptijd van één jaar. Contracten afsluiten met een langere looptijd is in sommige gevallen mogelijk tegen een korting op de premie.

De manier van beëindigen van verzekeringen verschilt per soort verzekering.

Particuliere schadeverzekering

Hieronder vallen onder andere de woonhuisverzekering, de autoverzekering en de inboedelverzekering. Deze kunt u opzeggen per premievervaldatum. Deze datum staat in de polis van de verzekeraar. De meeste verzekeraars hanteren een opzegtermijn variërend van één tot drie maanden. Zegt u buiten de opzegtermijn op dan blijft de polis doorlopen tot de eerstvolgende vervaldatum van de overeenkomst. Dit zal meestal uw huidige vervaldatum zijn plus één jaar. Sommige verzekeraars, zoals Centraal Beheer Achmea, hanteren geen opzegtermijn. U kunt tot de premievervaldatum de verzekering opzeggen. De opzegging dient officieel per aangetekende brief verstuurd te worden. U kunt echter ook proberen om de opzegging niet aangetekend te verzenden, om vervolgens later te informeren of zij de opzegging doorgevoerd hebben. Krijgt u een telefonische bevestiging hiervan schrijf dan altijd het tijdstip van het telefoontje en de naam van de persoon op waarmee u gesproken heeft. Voordat de verzekering stopt moet u beschikken over een nieuwe verzekering. Dit om te voorkomen dat u niet verzekerd bent gedurende de overgangsperiode van de ene naar de andere verzekeraar.

Uitzonderingen

Gaat de verzekeraar de premie en/of voorwaarden tussentijds in uw nadeel aanpassen, dan kunt u de verzekering opzeggen per de datum dat de verzekeraar de wijziging doorvoert. Doet de verzekeraar dit per vervaldatum van de verzekering dan kunt u per deze vervaldatum de verzekering laten beëindigen ondanks dat de opzegtermijn al verstrekken is. Bij de meeste verzekeraars heeft u dertig dagen de tijd om de polis in verband met de nadelige wijziging op te zeggen. Zodra u niet meer in het bezit bent van het verzekerd object kunt u de verzekering ook stopzetten of beëindigen. Dit is het geval bij bijvoorbeeld verkoop van uw huis of auto.

Zorgverzekering

De zorgverzekering kent een standaard vervaldatum van 1 januari jaarlijks. U moet de verzekering opgezegd hebben vóór 1 januari om te voorkomen dat een nieuw verzekeringsjaar ingaat. In voorgaande jaren had u vervolgens tot 1 februari om een nieuwe verzekering te sluiten. Als deze verzekering wordt gesloten in de loop van de maand januari blijft de ingangsdatum 1 januari. Bij het overstappen van de ene naar de andere verzekeraar moet u naast de premieís ook de voorwaarden goed met elkaar vergelijken. De dekking van de basisverzekering is bij alle verzekeraars gelijk, maar de aanvullende dekkingen kunnen sterk verschillen.

Levensverzekering

Een levensverzekering kunt u op ieder gewenst moment beëindigen. In veel gevallen is het echter niet verstandig. Opzeggen van de verzekering kan namelijk de waarde die eventueel in de polis zit behoorlijk aantasten. Dit geldt voor levensverzekeringen met een spaarelement. Ook het beëindigen van een overlijdensrisicoverzekering is in veel gevallen niet verstandig. Gaat u namelijk een nieuwe overlijdensrisicoverzekering sluiten in plaats van de opgezegde dan betaald u een veel hogere premie. De hoogte van de premie voor deze verzekering is namelijk sterk afhankelijk van uw leeftijd bij het afsluiten van de polis. In alle gevallen is het raadzaam om vooraf te overleggen met uw verzekeraar of tussenpersoon over wat de consequenties zijn.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.autoverzekering.nl/

Reageer op het artikel "Beëindiging van een verzekering"

Reactie

N. Hagen, 31-03-2012 15:41 #1
Beste servicedesk,
Ik heb een oud risicoverzekering bij overlijden in het verleden bij Avéro Achmea afgesloten. Er staat een klein bedrag op daar ik deze na 6 jaren de premiet betalingen gestopt en opgezegd heb vanwege een echtscheiding.
Nu was ik mijn archief aan het ruimen en kwam ik dit document tegen. Na 19 jaren wil ik het kleine bedrag wat er nog staat in mijn bezit hebben. Kunt u mij aangeven of dit überhaupt mogelijk is en hoe kan ik dit geregeld krijgen.

Verneem gaarne van u per omgaande.
Met vriendelijke groet,
N. Hagen Reactie infoteur, 31-03-2012
Een levensverzekering kan waarde hebben, die u onder voorwaarde uit de polis kunt halen door de polis af te kopen. Echter een risicoverzekering kan niet afgekocht worden, omdat deze polis geen waarde heeft. U hebt maandelijks een premie moeten voldoen om het risico van het overlijden af te dekken. Indien er ook een spaardeel in de polis zit is het geen risicoverzekering. U kunt contact opnemen met de maatschappij om na te gaan hoeveel waarde erin zit.

Infoteur: Juul
Laatste update: 07-06-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 1
Schrijf mee!