InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Stormschade claimen

Stormschade claimen

Stormschade claimen Vrijwel alle huiseigenaren hebben een opstalverzekering. Bij schade door storm kunt u aanspraak maken op deze verzekering. Ook gevolgschade door regen en sneeuw kan vallen onder de definitie stormschade.

Wat is storm

Zoals iedereen weet is een storm een zeer harde wind. Het wordt pas als storm gedefinieerd als de wind een kracht (windkracht) van 9 op de schaal van Beaufort bereikt. Dit houdt in dat de wind gedurende minimaal tien minuten een snelheid bereikt van tenminste 75 kilometer per uur. Een storm is er in verschillende gradaties, namelijk storm, zware storm (minimaal 90 kilometer per uur) en zeer zware storm (minimaal 103 kilometer per uur).

Stormschade aan het huis

Indien er sprake is van storm en uw huis wordt hierdoor beschadigd kunt u dit claimen op de opstalverzekering. Indien er bijvoorbeeld door de storm een boom op uw huis valt kunt u het indienen bij uw opstalverzekeraar. Vaak denken mensen dat ze de eigenaar van de boom aansprakelijk moeten stellen, maar dat is bijna nooit het geval. Indien u door de storm ook schade heeft aan uw inboedel kunt u een claim indienen bij uw inboedelverzekeraar. Vaak zal het in zulke gevallen gaan om stormschade doordat de woning beschadigd is. Als het een huurhuis betreft dient de verhuurder de verzekeraar van de woning aan te spreken en de bewoner spreekt zijn/haar verzekeraar aan voor de schade aan de inboedel.

Stormschade aan de auto

Indien uw auto ergens geparkeerd staat en tengevolge van storm wordt hij beschadigd kunt u een claim indienen bij de autoverzekeraar. Heeft u uw auto verzekerd op W.A. condities (wettelijke aansprakelijkheid) dan valt stormschade niet onder de dekking. In geval van een WA+ (WA met beperkt casco) of een WA Casco (all risks-dekking) valt stormschade onder de dekking. Deze schade kunt u claimen zonder dat het ten koste gaat van uw schadevrije jaren.

Vaststellen van de schade

Voordat u zaken gaat herstellen of opruimen dient u uw verzekeraar op de hoogte te stellen. Mogelijk willen zij nog een expert langs sturen om de schade op te nemen.
Gerelateerde artikelen
Verzekeren tegen stormschade: stormschadeverzekeringVerzekeren tegen stormschade: stormschadeverzekeringStormschade, wateroverlast, omvergewaaide schutting, rondvliegende dakpannen, een boom op uw huis of auto, het lijkt doo…
Gezamenlijke opstalverzekering VvE is goedkoperGezamenlijke opstalverzekering VvE is goedkoperWie een huis bezit, sluit ook een opstalverzekering voor de woning af. Wie eigenaar is van een appartement kan zelf een…
Leegstaand huis verzekerenLeegstaand huis verzekerenIs uw leegstaand huis goed verzekerd tegen schade? Een onbewoond en leegstaand huis is een eenvoudige prooi voor dieven.…
Verzekeren en de OpstalverzekeringVerzekeren en de OpstalverzekeringDe opstalverzekering is in 2016 en 2017 verplicht als u ook een hypotheek op uw huis neemt. Uw eigen huis is een groot b…

Reageer op het artikel "Stormschade claimen"

Reacties

A., 23-09-2013 14:13 #6
Bij ons is tijdens een valwind een boom tegen het huis gewaaid, de boom is weggehaald er moesten van de verzekering nog een paar bomen omgekapt worden vanwege windgevoeligheid. Ze hebben deze bomen gekapt maar de stobbes staan er nog. Dit wordt niet vergoed. Ik vind dit echt raar hoor want een boom weghalen is toch helemaal en niet driekwart. Er steken nu stobbes waar we helemaal niets mee kunnen. Wat kan ik hier tegen doen ik vind een boom weghalen is helemaal weghalen. Maar hoe kan ik hier tegenin gaan? Reactie infoteur, 23-09-2013
De verzekeraar heeft als doel om het gevaar weg te nemen en dat hebben ze gedaan. Volgens de voorwaarden zijn ze mogelijk niet verplicht om de stobbes weg te halen, maar dat was toch wel zo netjes geweest.

Meeus, 12-04-2013 19:34 #5
"1. Tijdens een storm waait uw boom om op het dak van uw buur

In dat geval is het de brandverzekering van uw buur die de reparatiekosten van het dak terugbetaalt. Maar uw buur moet wel kunnen aantonen dat de storm de oorzaak is van de schade. Het meteorologisch instituut moet kunnen bevestigen dat het gestormd heeft."

Mijn vraag:
De brandverzekering van de buur betaalt wel de reparatiekosten maar houdt een franchise in van ongeveer 250. Kan mijn buur die franchise van mij terugeisen? Reactie infoteur, 12-04-2013
Lijkt mij niet redelijk. De schade wordt gedekt door de brandverzekering. U kunt er niets aan doen dat de brandverzekeraar een eigen risico in rekening brengt.

Otte, 28-10-2011 11:46 #4
Op 10 september 2011 heb ik schade ondervonden door hagelstenen. Op mijn opstalverzekering staat dat er een eigen risico ad.eur. 200,00 is door stormschade.
Hagelschade wordt niet genoemd. Wel wordt nu eur.200,00 niet uitbetaald vanwege stormschade en dit terwijl er geen storm is geweest. Wat nu?

Bruyninckx, 22-09-2011 15:08 #3
Bij de laatste storm en windhoos in augustus in Glabbeek werd een boom ontworteld uit een bosje waarvan ik eigenaar ben. De boom viel in een nabij gelegen plantage van fruitbomen met redelijke schade aan bomen alhoewel de naburige ook door de hagel en
storm beschadigd werden en gedekt zijn door tussenkomst van het rampenfonds. De eigenaar vraagt vergoeding voor de geraakte bomen (opbrengstverlies…) aan mij maar brengt de schade ook in het rampenfonds in voor de vergoeding. Ik heb geen verzekering op het bos. Dien ik op te draaien voor deze schade? (kan ik geen overmacht door het uitzonderlijk weerfenomeen inroepen?

Schrauwen, 11-09-2011 02:51 #2
Ik heb een stormschade gemeld in juli, was gigantisch noodweer en zelfs toen ik belde zeiden ze zelf al daar stormschade het is overal prijs. Offerte laten maken en gemeld. Expert gekomen en nu krijg ik maar de helft deze meneer rekent alleen tot de balken? Lekkage is pas onstaan tijdens de storm, er was al eens reparatie geweest extern door vorige eigenaars, en bij mij heeft het nooit gelekt alleen na die stormdag in juli. heb wederom water binnen weer gemeld dakkapel word niet extern gerepareerd… dus iedere keer maar bellen als lekkage is? maar goed dat die paraplu van hen in te klappen is het pakt dus heel nadelig voor mij uit.

Toon, 30-08-2010 12:09 #1
Waar moet ik mijn partytent opgeven die is helemaal verwrongen en gebroken hij is nog geen 3 maanden oud
de ene vezekering stuurd je naar een andere verzekering Reactie infoteur, 30-08-2010
De meeste verzekeraars hanteren een eigen risico van 2 euro per duizend euro verzekerd bedrag. Ik denk dat het lastig gaat worden om de partytent te claimen.

Je zou het moeten claimen bij de verzekeraar die de tuin in de voorwaarden heeft opgenomen. Hoogst waarschijnlijk is dat de verzekeraar van het huis.

Infoteur: Juul
Laatste update: 27-05-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 6
Schrijf mee!