Dagwaarde of nieuwwaarde

Dagwaarde of nieuwwaarde Heeft u schade aan uw inboedel? Als het een verzekerde oorzaak heeft kunt u het indienen bij uw verzekeraar. In veel gevallen krijgt u bij een claim op uw verzekering niet de nieuwwaarde, maar de dagwaarde uitgekeerd.

Afschrijving

Bij schade aan uw inboedel door bijvoorbeeld diefstal, keert de verzekeraar niet in alle gevallen een bedrag uit waarmee u het product opnieuw kunt aanschaffen. Indien uw digitale fotocamera wordt gestolen binnen een bepaalde periode krijgt u de nieuwwaarde uitgekeerd. Deze periode verschilt tussen de diverse verzekeraars. Over het algemeen keren de verzekeraars de eerste twee jaar de nieuwwaarde uit. Heeft u de camera voor 300,- gekocht, dan krijgt u in deze periode 300,- uitgekeerd. Wordt uw camera gestolen na bijvoorbeeld vier jaar dan krijgt u de dagwaarde uitgekeerd. Voor andere goederen gelden weer andere periodes waarin het goed wordt afgeschreven.

Computer

De afschrijving van een computer ligt tussen de drie en de zes jaar. Na zes jaar is uw computer volgens de verzekeraar volledig afgeschreven. De periode waarin producten worden afgeschreven zult u helaas in de meeste gevallen niet in de polisvoorwaarden aantreffen. Dit is ter interpretatie van de verzekeraar/schadebehandelaar.

Klacht indienen bij de verzekeraar

Krijgt u de dagwaarde uitgekeerd na een schade dan kunt u klagen bij de verzekeraar en een toelichting of heroverweging eisen. Doordat de verzekeraar de schade/dagwaarde heeft moeten schatten, is er vaak nog wel onderhandelingsruimte.

Klacht indienen bij een klachteninstituut

Komt u er niet uit met de verzekeraar, dan kunt u de schade nog voorleggen aan een klachteninstituut. In eerste instantie moet u wel zelf een poging ondernemen om er met de verzekeraar uit te komen. Als dit geen resultaat oplevert kunt u het geschil voorleggen aan het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening, het Kifid. Dit moet u indienen binnen drie maanden na de definitieve beslissing van de verzekeraar. Dient u het later in dan wordt deze niet in behandeling genomen door het klachteninstituut.
© 2008 - 2021 Juul, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Dagwaarde wordt laag ingeschatDagwaarde wordt laag ingeschatBij een schade aan inboedel of uw auto kunt u in bepaalde gevallen een claim indienen bij de verzekeraar. De verzekeraar…
Uitgekeerde dagwaarde na autoschade is te laagUitgekeerde dagwaarde na autoschade is te laagNa een ongeval krijgt u of de nieuwwaarde van de auto uitgekeerd, of de dagwaarde. De uitgekeerde dagwaarde is vaak te w…
Mijn auto is total loss! Wat krijg ik uitgekeerd?Mijn auto is total loss! Wat krijg ik uitgekeerd?Bij een autoschade is de hoogte van de uitkering uit de autoverzekering afhankelijk van het schadebedrag en van de waard…
Inboedelverzekering en vaststelling van de verzekerde somDe inboedelverzekering is bedoeld tegen schade van de inboedel die men op kan lopen. Inboedel betekent alle objecten van…

Ziektekosten in 't Buitenland - Zorgpas EHIC & 111 FormulierZiektekosten in 't Buitenland - Zorgpas EHIC & 111 FormulierZiektekosten of medische kosten op vakantie in het buitenland worden gedekt via je zorgpas van je basis ziektekostenverz…
Stormschade claimenStormschade claimenVrijwel alle huiseigenaren hebben een opstalverzekering. Bij schade door storm kunt u aanspraak maken op deze verzekerin…
Bronnen en referenties
  • Consumentenbond
Juul (897 artikelen)
Gepubliceerd: 25-06-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.
Schrijf mee!