InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Dagwaarde of nieuwwaarde

Dagwaarde of nieuwwaarde

Dagwaarde of nieuwwaarde Heeft u schade aan uw inboedel? Als het een verzekerde oorzaak heeft kunt u het indienen bij uw verzekeraar. In veel gevallen krijgt u bij een claim op uw verzekering niet de nieuwwaarde, maar de dagwaarde uitgekeerd.

Afschrijving

Bij schade aan uw inboedel door bijvoorbeeld diefstal, keert de verzekeraar niet in alle gevallen een bedrag uit waarmee u het product opnieuw kunt aanschaffen. Indien uw digitale fotocamera wordt gestolen binnen een bepaalde periode krijgt u de nieuwwaarde uitgekeerd. Deze periode verschilt tussen de diverse verzekeraars. Over het algemeen keren de verzekeraars de eerste twee jaar de nieuwwaarde uit. Heeft u de camera voor 300,- gekocht, dan krijgt u in deze periode 300,- uitgekeerd. Wordt uw camera gestolen na bijvoorbeeld vier jaar dan krijgt u de dagwaarde uitgekeerd. Voor andere goederen gelden weer andere periodes waarin het goed wordt afgeschreven.

Computer

De afschrijving van een computer ligt tussen de drie en de zes jaar. Na zes jaar is uw computer volgens de verzekeraar volledig afgeschreven. De periode waarin producten worden afgeschreven zult u helaas in de meeste gevallen niet in de polisvoorwaarden aantreffen. Dit is ter interpretatie van de verzekeraar/schadebehandelaar.

Klacht indienen bij de verzekeraar

Krijgt u de dagwaarde uitgekeerd na een schade dan kunt u klagen bij de verzekeraar en een toelichting of heroverweging eisen. Doordat de verzekeraar de schade/dagwaarde heeft moeten schatten, is er vaak nog wel onderhandelingsruimte.

Klacht indienen bij een klachteninstituut

Komt u er niet uit met de verzekeraar, dan kunt u de schade nog voorleggen aan een klachteninstituut. In eerste instantie moet u wel zelf een poging ondernemen om er met de verzekeraar uit te komen. Als dit geen resultaat oplevert kunt u het geschil voorleggen aan het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening, het Kifid. Dit moet u indienen binnen drie maanden na de definitieve beslissing van de verzekeraar. Dient u het later in dan wordt deze niet in behandeling genomen door het klachteninstituut.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Consumentenbond

Reageer op het artikel "Dagwaarde of nieuwwaarde"

Reactie

Karla Velthuis, 08-08-2018 17:32 #1
Wordt er bij het kijken naar onderverzekerd zijn, gekeken naar de nieuwwaarde of de uiteindelijke dagwaarde die wordt bepaald door de verzekering?
met vriendelijke groet,

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 25-06-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 1
Schrijf mee!