InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Leegstaand huis verzekeren

Leegstaand huis verzekeren

Leegstaand huis verzekeren Is uw leegstaand huis goed verzekerd tegen schade in 2019? Een onbewoond en leegstaand huis is een eenvoudige prooi voor dieven. Bovendien valt het minder snel op als er in in de woning schade ontstaat omdat er niemand in huis is om dat op tijd te constateren. De schade kan daardoor ook veel groter zijn. De verzekeringsmaatschappij ziet een leegstaand huis als een verhoogd risico. Kortom, is uw leegstaande woning ook goed verzekerd met een opstalverzekering en inboedelverzekering tegen schade door inbraak, diefstal, waterschade of moet u iets extra regelen? Hoe is de schade bij u gedekt?

Leegstaande woning verzekeren in 2019

Een woning kan om meerdere redenen leeg staan of onbewoond zijn, denk aan:
  • De bewoner is overleden.
  • De woning staat leeg te koop.
  • De woning staat leeg te huur.
  • U gaat naar een verzorgingshuis.
  • U woont elders.

In al deze gevallen zal als een woning enige tijd in onbewoonde staat is, het risico op schade toenemen. Door inbraak of diefstal, door binnenstromend water, een stormschade of misschien een kapot gesprongen leiding (vorstschade). Het risico op schade neemt toe en de kans dat de inboedelverzekering of opstalverzekering zal worden ingeschakeld wordt dan ook met de dag groter.

Dekking opstalverzekering en inboedelverzekering bij een onbewoonde woning

De verzekering op uw woning moet goed geregeld zijn. Is er geen schade, dan loopt de premie nog enige tijd door en kraait hier verder geen haan naar. Maar als er wel een schade ontstaat, wordt het een andere zaak. Een verzekeringsmaatschappij wil op tijd op de hoogte worden gesteld van het feit dat een huis voor langere tijd leegstaat of onbewoond zal zijn. Als op het moment van schade pas bekend wordt dat er niemand woonde, zal dat direct gevolgen hebben voor de uitbetaling van de schade.

Melding van de leegstand aan de verzekeraar

Als u de leegstand op tijd meldt aan de verzekeringsmaatschappij, kan deze u een extra verzekering aanbieden die ook als u er niet bent voldoende dekking biedt. De dekking van verzekering kan ook onveranderd blijven, maar de verzekeringspremie kan worden verhoogd. Als u de opstalverzekering en inboedelverzekering laat zoals die is, is de kans groot dat de dekking tegen schade binnen een aantal weken tot twee à drie maanden volledig vervalt. De vervaltermijnen zijn niet bij elke verzekeringsmaatschappij even lang. Dit is voor u een nare situatie omdat u tot het moment van schade gewoon uw premie betaalde, dacht goed verzekerd te zijn en dan achteraf moet constateren dat dit feitelijk niet het geval was.

Melding leegstaand huis helpt niet altijd

Maar let op, in de voorwaarden van uw verzekeringspolis kan ook staan dat de verzekering bij langdurige leegstand niets uitbetaalt. Ook niet als u de leegstand hebt gemeld. Controleer als uw woning voor een tijd onbewoond is dus goed hoe het met uw opstalverzekering en inboedelverzekering gesteld is. Kunt u nog naar een andere verzekering overstappen waardoor ook een leegstaand huis voldoende verzekerd is? Ga dit altijd na voordat het te laat is.

Melding van verhuur

Ook als u uw woning verhuurt, kunt u dit maar beter aan de verzekering melden. De algemene gedachte is dat er bij verhuur van vastgoed er ook een grotere kans op schade is en bij dit grotere risico op schade ook een hogere verzekeringspremie hoort.

Conclusie een goede verzekering voor de leegstaande woning

Zolang er geen schade aan de woning is, zult u het niet merken, maar zodra er wel stormschade, een blikseminslag of schade door diefstal is, is het vaak al te laat. U loopt als u de leegstand niet aan de verzekering doorgeeft de kans dat de uitkering veel lager wordt dan de schade die u hebt en in sommige gevallen kan het ook zijn dat de verzekeringsmaatschappij helemaal geen schade vergoedt. Ga dus vooraf na wat de onbewoonde staat van het verzekerde pand voor uw verzekering betekent en welke actie u het beste kunt ondernemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zeer kleine kans op brand, toch brandverzekering afsluitenDe inboedelverzekering en de opstalverzekering keren een bedrag uit bij schade aan uw inboedel of uw huis door een verze…
Verzekeringen huis: Welke verzekeringen heb je echt nodig?Wonen in een eigen huis of huurhuis is niet zonder risico. Het is dan ook belangrijk om je goed te verzekeren tegen even…
Inboedel en huis bij dezelfde verzekeraar verzekerenHet is verstandig om het huis en de inboedel bij dezelfde verzekeraar te verzekeren. Dit geeft namelijk overzicht en voo…
Waar ben ik nu eigenlijk wel voor verzekerd?Waar ben ik nu eigenlijk wel voor verzekerd?Welke schades zijn verzekerd op de inboedelverzekering en welke zijn uitgesloten? Vooral wat betreft de aansprakelijkhei…

Reageer op het artikel "Leegstaand huis verzekeren"

Reacties

Pieter Damste, 17-12-2018 11:53 #2
Opstalverzekering: welk promillage van de herbouwwaarde geldt er bij leegstand van een woning. Mijn verzekering schiet nu van, 75 naar 2,5. Lijkt me belachelijk hoog.
Weet u hier iets van? Reactie infoteur, 17-12-2018
Beste Pieter Damste,
De opslag in de premie voor de opstalverzekering van een leegstaande woning verschilt per verzekeraar. Het beste vraagt u een paar offertes aan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Meip, 20-08-2018 19:53 #1
Ik kan online bij niet één verzekeraar aanvinken dat het huis dat ik wil verzekeren, leeg staat. Hoe kan ik nu vergelijken? Reactie infoteur, 21-08-2018
Beste Meip,
Het klopt dat een leegstaand huis niet automatisch goed verzekerd is. Dit zult u aanvullend bij een verzekeraar moeten regelen en vergelijken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 06-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Verzekeringen
Reacties: 2
Schrijf mee!