Eigen bijdrage psychologische hulp 2020: overzicht

Eigen bijdrage psychologische hulp 2020: overzicht Voor psychologische hulp kun je door je huisarts worden doorverwezen naar de naar de Basis GGZ of de Gespecialiseerde GGZ. Hiervoor betaal in je in 2020 geen eigen bijdrage. Wordt vervolgens gekozen voor een bepaald soort therapie zoals bijvoorbeeld de behandeling van een aanpassingsstoornis of angststoornis, dan wordt dit niet vanuit de basisverzekering vergoed, maar mogelijk wel vanuit de aanvullende verzekering. De dekking voor verschillende soorten therapie wisselt sterk per zorgverzekeraar.

Kosten psychologische hulp 2020

Behandeling bij een psycholoog: wat moet je betalen?

Een behandeling door een psycholoog, psychiater of psychotherapeut wordt betaald uit het basispakket van je zorgverzekering, evenals de eventuele medicijnen die daarbij worden voorgeschreven. Maar dat betekent niet dat het jou als klant niets kost. Je moet namelijk wel eerst het eigen risico betalen, mocht je dat nog niet ergens anders aan hebben opgemaakt. Het eigen risico is voor 2020 evenals voorgaande jaren bepaald op 385. Wanneer je een psycholoog bezoekt voor de behandeling van complexere psychologische problemen die vallen onder de tweedelijns zorg - waarvoor je een verwijzing van de huisarts of een andere specialist nodig hebt - wordt dit betaald door de zorgverzekering of vanuit de AWBZ. In 2020 geldt wel een eigen bijdrage voor langdurige opname in een GGZ-instelling.

Vergoeding tweedelijns geneeskundige GGZ-zorg

Mensen die lijden aan complexe psychische problemen - vaak van langdurige aard - komen terecht in een tweedelijnsbehandeling in de psychologie of psychotherapie. Je kunt dan denken aan de behandeling van een (zware) depressie, een angststoornis, schizofrenie of mensen die via een crisisdienst bij een GGZ-afdeling zijn binnengekomen. Indien je via een eerstelijnsbehandelaar (vaak de huisarts of een crisisdienst) bent doorverwezen wordt deze behandeling betaald vanuit het basispakket van je zorgverzekering.

Deze vergoeding geldt niet voor alle soorten behandelingen. Het behandelen van aanpassingsstoornissen zoals bijvoorbeeld een burn-out valt buiten het basispakket. Voor sommige vormen van therapie, zoals mindfulness-trainingen, geldt alleen een vergoeding bij bepaalde indicaties. Het verdient daarom aanbeveling om eerst aan je zorgverzekeraar te vragen of je een speciale therapie vergoed krijgt.

Wanneer betaal je sowieso geen eigen bijdrage?

Niet in alle gevallen hoef je een eigen bijdrage te betalen voor tweedelijnsbehandelingen. Wie voldoet aan een van de volgende voorwaarden is hiervan sowieso vrijgesteld:
  • Je bent jonger dan 18 jaar;
  • Je ondergaat een crisisbehandeling;
  • Je wordt niet-vrijwillig opgenomen in een instelling op basis van de Wet BOPZ;
  • Je ondergaat een behandeling waar je niet zelf om hebt gevraagd, de zogeheten bemoeizorg.

Psychische hulp die nooit vergoed wordt

Voor bepaalde vormen van psychische hulp wordt door de verzekeraar nooit een vergoeding uitbetaald zonder aanvullende verzekering, waardoor dit dus ook niet onder het eigen risico valt. Dit gaat om de volgende (op zich zelf staande) type behandeling:
  • (Ortho)pedagogische hulp
  • Onderzoeken en cursussen met een sociaal karakter
  • Behandeling door een zorgverlener zonder BIG-registratie
  • Behandeling van aanpassingsstoornissen
  • Hulp bij werk- en relatieproblemen
  • IQ-tests / intelligentieonderzoek

Maximaal verzekeren voor psychologische hulp

Verwacht je in een jaar veel kosten te maken voor tweedelijns psychologische hulp die valt onder de vergoeding van een aanvullende verzekering dan is het belangrijk hiermee rekening te houden bij het afsluiten van een zorgverzekering. Zorgverzekeraars hanteren sterk wisselende maximumbedragen voor dit type zorg. Zo zijn er bijvoorbeeld zorgverzekeraars die in 2020 een dekking aanbieden voor het gebruikmaken van inloophuizen voor (ex-)kankerpatiënten terwijl anderen dit niet bieden. Ook bieden sommige verzekeraars dekkingen voor hele specifieke soorten therapie zoals runningtherapie (De Friesland), seksuologische hulp (IZA, Univé, VGZ en Salland zorgverzekeringen), counselling (Zilveren Kruis en Studenten Goed Verzekerd) arbeidsgerelateerde traumahulp (Nationale Nederlanden en OHRA) en online zelfhulp-modules (Interpolis).
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid - http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geestelijke-gezondheidszorg/vraag-en-antwoord/wie-betaalt-de-behandeling-van-mijn-psychische-problemen.html
  • https://www.independer.nl/zorgverzekering/vergoedingen/psychologie.aspx?refer=adwordszorg2020-touch20a&gclid=EAIaIQobChMI2Lna1_Ke6AIVEETTCh0D-w5KEAAYASAAEgIFpPD_BwE&gclsrc=aw.ds

Reageer op het artikel "Eigen bijdrage psychologische hulp 2020: overzicht"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 25-03-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!