InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Basisverzekering 2020 uitgebreid

Basisverzekering 2020 uitgebreid

Basisverzekering 2020 uitgebreid De basisverzekering 2020 wordt per 1 januari 2020 uitgebreid. Er gaan geen behandelingen uit de basisverzekering die ook in 2019 in het pakket zaten, wel is er bijvoorbeeld ruimte voor nieuwe behandelingen en medicijnenvallen. Wat zijn de veranderingen in het basispakket voor uw zorg in 2020, de zorgverzekering 2020 en uw verplicht eigen risico?

Samenstelling basisverzekering en basispakket zorgverzekering 2020

Via de basisverzekering 2020 is ondermeer de volgende zorg vergoed:
  • De geneeskundige zorg van een huisarts;
  • De geneeskundige zorg van medisch specialisten en verloskundigen;
  • Uw opname, behandeling en verpleging in een ziekenhuis;
  • Het ziekenvervoer;
  • De kraamzorg;
  • De meeste medicijnen;
  • De geneeskundige geestelijke gezondheidszorg GGZ, waarbij de grens van vijf consulten vervalt;
  • Revalidatie;
  • Dyslexiezorg en logopedie;
  • Fysiotherapie en oefentherapie vanaf de 21ste behandeling en alleen bij bepaalde chronische aandoeningen;
  • Bekkenfysiotherapie tot en met de negende behandeling;
  • Ergopedie;
  • Tandheelkundige zorg voor kinderen tot achttien jaar;
  • Fluoridebehandeling voor kinderen onder de zes jaar
  • De behandeling van een kaakchirurg;
  • Een kunstgebit;
  • Het dieetadvies met een maximum van drie behandeluren;
  • Een programma om te stoppen met roken;
  • Drie ivf-behandelingen;
  • Speciale innovatieve behandelingen voor patiënten met geïnfecteerde pancreasnecrose;
  • Speciale innovatieve behandelingen voor patiënten met een ernstige vorm van de ziekte van Crohn;
  • De doorverwijzing via een huisarts voor de gecombineerde leefstijl interventie (GLI). Deze leefstijl is niet alleen gericht op het aanleren van een gezonde leefstijl maar ook het behoud daarvan. Dat betekent gezonder eten, meer bewegen en een blijvende aanpassing van het gedrag van mensen.
  • De vergoeding van zittend ziekenvervoer, ook van en naar een consult, onderzoek en controles als die samenhangt met uw behandeling.
  • Oefentherapie bij COPD, dit vanaf de eerste behandeling.

Nieuw in de basisverzekering zorg 2020 ten opzichte van 2019

Nieuw is in 2020 de vergoeding vanuit de basisverzekering voor:
  • Een logeervergoeding van 75 per nacht, als sprake is van een aaneengesloten behandeling zonder opname.
  • Enkele nieuwe behandelingen en medicijnen, op voorwaarde dat ze zijn goedgekeurd door het Zorginstituut Nederland.
  • De door de specialist ouderengeneeskunde en arts verstandelijk gehandicapten verleende zorg.

Geen grote veranderingen zorgverzekering 2020

Al met al betekent dit voor de meesten van ons dat er geen grote veranderingen in het basispakket zitten voor 2020. Het verplicht eigen risico in 2020 bedraagt 385 euro, hetzelfde bedrag als in 2019. De premieverschillen tussen zorgverzekeraars kunnen wel het overstappen van zorgverzekering aantrekkelijk maken. Veel zorgverzekeraars hebben de premie voor 2020 verhoogd. Een meevaller voor wie relatief veel medicijnen gebruikt is dat u voor medicijnen maximaal 250 eigen bijdrage per jaar betaalt.

De collectieve kortingen op een zorgverzekering worden beperkt

Wie zich bij een collectief aansluit, kan vaak gebruik maken van hoge kortingen. De overheid wil de kortingen die u zo kunt krijgen beperken en is van mening dat de kortingen toch al een sigaar uit eigen doos waren. In 2020 mogen zorgverzekeraars nog maximaal 5 procent korting op de basisverzekering geven. Dat raakt naar schatting twee op de drie mensen die collectief verzekerd zijn.

Slot basisverzekering 2020 en de zorgpremie

Of voor u een aanvullende verzekering verstandig is, hangt af van uw persoonlijke situatie. Wie veel fysiotherapie nodig heeft, heeft weinig aan de basisverzekering alleen. Wie denkt hoge kosten te zullen maken bij de tandarts evenmin. In alle gevallen blijft het belangrijk om voordat u straks naar een andere verzekeraar overstapt, goed de premies en voorwaarden te vergelijken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Acceptatie zorgverzekering 2019 verplicht?Acceptatie zorgverzekering 2019 verplicht?De verplichte acceptatie voor een zorgverzekering en niet afgewezen mogen worden geldt niet voor een aanvullende verzeke…
De ziektekosten in 2019, uw zorgverzekering opzeggen in 2019De ziektekosten in 2019, uw zorgverzekering opzeggen in 2019Een zorgverzekering sluit u voor een jaar af. Als u wilt overstappen naar een andere zorgverzekeraar kan dat uiterlijk 3…
Goedkoopste premie zorgverzekering 2014 en zorgpremie 2013Goedkoopste premie zorgverzekering 2014 en zorgpremie 2013Let op de premie zorgverzekering 2014 en de veranderingen in de zorgverzekering 2014. Besparen op de premie zorgverzeker…
Vergoedingen fysiotherapieHet is al meerdere malen veranderd en het zal ook niet onveranderd blijven. Maar wanneer u naar een fysiotherapeut moet…
Bronnen en referenties
  • Zorginstituut Nederland, voorheen cvz

Reageer op het artikel "Basisverzekering 2020 uitgebreid"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 12-06-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Ziektekostenverzekering 2019
Schrijf mee!