InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Zorgpremie 2020 en de zorgverzekering in 2020

Zorgpremie 2020 en de zorgverzekering in 2020

Zorgpremie 2020 en de zorgverzekering in 2020 De zorgpremie 2020 gaat waarschijnlijk voor u per jaar met 37 euro omhoog als u niet overstapt. Misschien zit u al bij een zorgverzekeraar die (ongerekend de collectiviteitskorting) de zorgpremie verlaagt en kunt u blijven zitten. Uw zorgverzekering bestaat ook in 2020 uit een basisverzekering en mogelijk een aanvullende verzekering. De basisverzekering is verplicht, de aanvullende zorgverzekering is niet verplicht. Elk jaar is het weer een zoektocht naar de zorgverzekeraar met de laagste en goedkoopste zorgpremie in combinatie met de zorg die u denkt nodig te hebben. Voor de zorgverzekering 2020 zal dat niet anders zijn. Welke zorgverzekeraar kiest u en wat gaat u die verzekering aan premie en eigen risico kosten?

Zorgverzekering 2020 duurder?

De basisverzekering zorg 2020

Over de basisverzekering zorg 2020 is goed nieuws te melden: er gaan geen behandelingen uit, er komen wel een paar voorzieningen bij, zoals een logeervergoeding van 75 euro per nacht, enkele behandelingen en medicijnen die door het Zorginstituut zijn goedgekeurd en enkele extra mogelijkheden voor ouderenzorg. Het basispakket in de zorg is voor iedereen gelijk en u kunt voor het afsluiten van dit basispakket niet door een verzekeraar worden geweigerd. Het basispakket bevat vele behandelingen en voorzieningen, waarvan de bekendste zijn:
  • Anticonceptie tot 21 jaar;
  • Uw bezoek aan de huisarts, ziekenhuis, medisch specialist;
  • Een verblijf in het ziekenhuis;
  • Een IVF-behandeling (maximaal drie);
  • Bijzondere tandheelkundige zorg;
  • Dieetvoorlichting (maximaal drie sessies) en dieetpreparaten;
  • Ergotherapie (maximaal 10 uur);
  • Erfelijkheidsonderzoek;
  • Fysiotherapie tot 18 jaar, vanaf 18 jaar bij een chronische aandoening en dit vanaf de 21e behandeling, voor artrosepatiënten de eerste twaalf behandelingen van hun oefentherapie;
  • Verloskundige hulp en kraamzorg;
  • Logopedie;
  • Nagenoeg alle geregistreerde medicijnen;
  • Plastische chirurgie op medische indicatie;
  • Psychologische zorg bij GGZ;
  • Stoppen met roken-programma's;
  • Wijkverpleging;
  • Ziekenvervoer.

Het verschil tussen het basispakket zorg en de aanvullende zorg

Niet alle zorg is via de basisverzekering zorg verzekerd. De basisverzekering dekt een basispakket waarmee de meeste Nederlanders afdoende uit de voeten kunnen. Een regulier bezoek aan en de behandeling door de tandarts vindt u bijvoorbeeld niet terug in het basispakket, brillen en lenzen vindt u niet terug en ook het pakket fysiotherapie is beperkt. Wilt u voor meer zaken verzekerd zijn dan opgenomen is in het basispakket, dan kunt u een aanvullende zorgverzekering afsluiten. Een aanvullende zorgverzekering kan bij dezelfde zorgverzekeraars worden afgesloten waar u uw basisverzekering afsluit, maar dat is niet verplicht.

Het verschil tussen verplicht eigen risico en vrijwillig eigen risico

Het verplicht eigen risico (385 euro in 2020) geldt voor de basisverzekering, het vrijwillig eigen risico (oplopend tot 800 euro) is voor de aanvullende verzekering. Als u toch twijfelt of een behandeling onder het verplicht eigen risico valt, dan kunt u dit altijd vooraf bij uw zorgverzekeraar navragen. Sommige medicijnen vallen er bijvoorbeeld wel onder, andere niet. Niet onder het verplicht eigen risico vallen:
  • De spoedeisende hulp van een huisarts of huisartsenpost. Daarentegen valt de spoedeisende hulp van een ziekenhuis wel onder het verplicht eigen risico;
  • Het jaarlijkse inschrijfgeld voor de huisarts;
  • Een gratis bevolkingsonderzoek;
  • De nacontrole van nier- en leverdonoren;
  • De griepprik voor de risicogroepen;
  • De zorg die u hebt verzekerd via de aanvullende zorgverzekering.

Als u een behandeling nodig hebt die onder uw aanvullende zorgverzekering valt, betaalt u mogelijk ook nog een ander eigen risico, namelijk het vrijwillig eigen risico. Met het vrijwillig eigen risico verlaagt u de ziektenkostenpremie die u voor uw aanvullende zorgverzekering moet betalen. Tot slot zijn er vormen van zorg waarvoor een eigen bijdrage wordt gevraagd, bijvoorbeeld de thuiszorg, allerlei onderdelen van de WMO of de opname in een verzorgingstehuis.

Kiezen voor de goedkoopste zorgverzekering en zorgpremie 2020

Zodra alle zorgverzekeraars hun nieuwe zorgpremie voor 2020 bekend hebben gemaakt, kan uw zoektocht voor de beste verzekering beginnen. De verwachting was dat de zorgpremie 2020 hoger zal zijn dan de zorgpremie 2019, maar dat blijkt niet altijd het geval te zijn. Sommige zorgverzekeraars geven immers aan dat de reserves die ze hebben, afnemen en een verhoging van de zorgpremie daarom een premieverhoging vaak bijna onontkoombaar is, andere zien nog wel ruimte voor een lagere premie of een kleine stijging. Ook als uw zorgpremie 2020 stijgt, dan nog is het zeer zinvol om de verschillende zorgverzekeraars goed te vergelijken. Meestal kunt u kiezen uit drie pakketten voor de basisverzekering:
  • Een budgetpolis. Deze polis kent een zeer beperkte keuzevrijheid van artsen en ziekenhuizen. Daarom zijn dit ook de goedkoopste polissen. Wijkt u toch van de polis af, dan kan dat overigens wel duur uitpakken.
  • De naturapolis. De naturapolis ken een beperkte keuzevrijheid in artsenkeuze, de prijzen zijn gemiddeld. Het is verstandig om van tevoren te bekijken of ook uw arts en ziekenhuis zijn gecontracteerd.
  • De restitutiepolis. Deze polis heeft een volledig keuzevrijheid en is daarom in de regel duurder.

Als u gaat vergelijken, vergelijkt u natuurlijk de gelijkwaardige polissen met elkaar. Een budgetpolis kan bijvoorbeeld prima zijn voor iemand die bijna nooit ziek is, maar is qua prijs niet vergelijkbaar met de restitutiepolis.

Welke zorgverzekeraar vraagt de laagste zorgpremie in 2020?

Welke zorgverzekeraar de goedkoopste is, wordt vanaf oktober 2019 duidelijker. DSW is de laatste jaren elk jaar de eerste zorgverzekeraar die de zorgverzekering bekend maakt, de concurrentie op zorgverzekeringsmarkt is groot. De cijfers voor 2020:

Zorgpremie 2018, 2019 en 2020 (basisverzekering):

Verzekeraar201820192020
DSW restitutie 107,50 112 118
De Friesland restitutie 122,25 132,25 125,45
Avéro Achmea natura 119,45 126,95 115,95
Avéro Achmea restitutie 123,75 133,75 134,95
CZ natura, zorgbewustpolis 116,25 120,45 114,95
CZ restitutie, zorgkeuzepolis 122,60 131,65 127,45
Nationale Nederlanden (Delta Lloyd) restitutie 119,58128,60 119,08
Hema natura 108,0111 113
Menzis natura polis 119,00122 123
Menzis restitutie 122,00125 133
ONVZ 118,35129,98 133
ProLife principe polis 123,75133,75 125,45
Ohra restitutie107,95116,30 116,50
Univé natura116,20120,95 119,95
Univé restitutie 121,25128,60 127,89
VGZ restitutiepolis 122,20126,95 127
VGZ natura 116,20120,95 119,95
Zilveren Kruis natura (basis zeker) 119,45126,95 115,95
Zilveren Kruis restitutie (exclusief) 123,75133,75 134,95

Conclusie zorgpremie 2020

De verwachting van het kabinet was dat de zorgpremie 2020 zal stijgen ten opzichte van 2019, maar dat is niet overal het geval. Het gaat dan om de zorgpremie voor uw basisverzekering zorg. Zowel voor de basisverzekering als de aanvullende verzekering zorg doet u er goed aan om de premies goed te vergelijken. Hebt u uw keuze gemaakt en wilt u overstappen, doe dat dan uiterlijk op 31 december 2019. U kunt de nieuwe verzekeraar vragen om uw oude verzekering op te zeggen, voorkom zo dat u tweemaal voor een zorgverzekering moet betalen. Let er ook op dat de collectiviteitskorting verplicht door het kabinet is verlaagd. Als u zo 5% collectiviteitskorting verliest, kan ook een iets lagere zorgpremie betekenen, dat u in 2020 meer gaat betalen voor de zorg. Stel dat de premie 1 euro per maand daalt en u verliest 6 euro aan collectiviteitskorting, dan gaat u toch 5 euro per maand meer betalen. Goed vergelijken dus.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verplicht eigen risico 2020 en de zorgpremie 2020Verplicht eigen risico 2020 en de zorgpremie 2020De hoogte van het verplicht eigen risico in 2020 is 385 euro, evenveel als in 2019. In 2020 betaalt u naar verwachting e…
Vrijwillig eigen risico 2020 verhogen: bereken uw voordeelVrijwillig eigen risico 2020 verhogen: bereken uw voordeelEen zorgverzekering 2020 afsluiten met een hoger eigen risico en korting, minder betalen voor uw zorgverzekering 2020? O…
Acceptatie zorgverzekering 2020 verplicht?Acceptatie zorgverzekering 2020 verplicht?De verplichte acceptatie voor een zorgverzekering en niet afgewezen mogen worden geldt niet voor een aanvullende verzeke…
Collectieve zorgverzekering 2020 en eigen risico 2020Collectieve zorgverzekering 2020 en eigen risico 2020Let op de collectieve zorgverzekering 2020 en de korting. De collectiviteitskorting is in 2020 ook voor de zorgverzekeri…
Zorgverzekering studenten 2020Zorgverzekering studenten 2020Studenten willen een goedkope zorgverzekering voor 2020 kunnen afsluiten en hebben het meestal niet breed. Gelukkig is e…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zorgpremie 2020 en de zorgverzekering in 2020"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 18-11-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Ziektekostenverzekering 2019
Schrijf mee!