InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Verzekering - schade en schadevergoeding 2019

Verzekering - schade en schadevergoeding 2019

Verzekering - schade en schadevergoeding 2019 Pas op voor het onderverzekerd zijn en onderdekking is in 2019. Hoeveel schade vergoedt uw verzekering eigenlijk bij schade? Wat is dan de dagwaarde die wordt vergoed of is er een onderdekking? In de praktijk valt de schadevergoeding van verzekeraars namelijk tegen. Dat heeft niet alleen te maken met eventueel onderverzekerd zijn, maar vooral ook met de afschrijvingstermijnen die verzekeraars hanteren. U krijgt dikwijls niet de nieuwwaarde vergoed, maar de dagwaarde. Dat is de nieuwwaarde minus bepaalde afschrijvingen. En dat kan veel geld schelen. Helaas valt de vergoeding van schade door een verzekering nogal eens tegen.

Overdekking of onderdekking bij schade?

Verzekeren wat nodig is, er zijn vele soorten van verzekeren maar niet alles moet u ook verzekeren

Overdekking is niet nodig. Verzeker niet alles wat u bezit, maar verzeker wel wat nodig is. Verzeker dus in ieder geval wat wettelijk verplicht is en wat u niet met spaargeld zelf zou kunnen betalen. Logisch zou u zeggen, maar ook als u een goede verzekering neemt en dus niet onderverzekerd bent, bent u toch niet altijd verzekerd van een riante uitkering van schade. Weet u hoe goed u verzekerd bent, kent u uw polisvoorwaarden goed? Dat is namelijk wel van belang om te weten of u in 2019 in actie moet komen. Dat kan betekenen dat u bijvoorbeeld alsnog de bewuste verzekering wilt afsluiten of juist wilt overstappen naar een andere verzekeringsmaatschappij.

Welke schade krijg ik vergoed en wat is de dagwaarde?

Velen denken dat als men een dure camera verliest, men ook een vergelijkbare camera van de verzekeraar terug krijgt. Of in ieder geval een geldbedrag waarmee u een goede nieuwe camera kunt kopen. Zon camera is dan toch verzekerd via de inboedelverzekering of eventueel de reisverzekering zult u denken? De realiteit is echter dat dit er helemaal vanaf hangt. Gekeken wordt naar de dagwaarde, dat is de waarde in het economisch verkeer. Verzekeraar schrijven meestal af. Zo kan een camera van 500 euro in een paar jaar tijd voor de verzekeraar helemaal niets meer waard zijn. Verlies of diefstal van de camera zal dan niet lijden tot een schade uitkering. Of stel dat uw inboedel al vele jaren oud is en de boel brandt af, dan zal de vergoeding van de inboedel vaak veel lager zijn dan u gehoopt had. Het betekent ook dat u altijd de recente aankoopbon moet bewaren en kunnen overleggen.

Bekijk de polisvoorwaarden van de verzekering goed

Bekijkt u de polisvoorwaarden goed. Als er staat dat u altijd tegen nieuwwaarde bent verzekerd, zit u goed. Maar meestal wordt in de polisvoorwaarden niet gesproken over de afschrijvingen die verzekeraars hanteren. U doet zichzelf dan ook tekort als u er niet vooraf naar vraagt. De termijnen die worden gebruikt, kunnen per verzekeraar sterk verschillen.

Welke afschrijvingstermijnen gelden bij een verzekering in 2019?

Onderdekking kan optreden als er veel wordt afgeschreven en uw goed veel minder waard is dan de dagwaarde. Dat de afschrijvingstermijnen behoorlijk kunnen verschillen blijkt uit onderstaande tabel die ik ontleend heb aan de Consumentenbond. Per product wordt in de tabel aangegeven welke termijn er minimaal en maximaal wordt gehanteerd:

Afschrijvingstermijn verzekeraars 2019

Te verzekeren productMinimaal aantal jaren van afschrijvingMaximaal aantal jaren van afschrijving
Audio520
Boeken210
Camcorder510
Pc36
Software36
Ipod e.d.35
Kleding25
Meubels520

Slot schadevergoeding en dagwaarde

Er zij dus grote verschillen in de afschrijvingstermijnen die verzekeraars hanteren. Wilt u zeker zijn hoe goed u verzekerd bent, vergelijk polissen van verschillende aanbieders dan goed en vraag naar de afschrijvingstermijnen. Want de schade is vaak alleen al erg genoeg.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
All risk inboedelverzekering biedt de beste dekkingAll risk inboedelverzekering biedt de beste dekkingDe meeste mensen kennen de all risk autoverzekering, maar voor de inboedelverzekering is deze dekking ook mogelijk. De p…
Waar ben ik nu eigenlijk wel voor verzekerd?Waar ben ik nu eigenlijk wel voor verzekerd?Welke schades zijn verzekerd op de inboedelverzekering en welke zijn uitgesloten? Vooral wat betreft de aansprakelijkhei…
Woonverzekering: Inboedel-, opstal- of woonhuisverzekeringWat zijn woonverzekeringen? Met een zogenaamde woonhuisverzekering, ook wel opstalverzekering genoemd, verzeker je jezel…
Verzekeren van kostbaarheden: kostbaarhedenverzekering 2019Verzekeren van kostbaarheden: kostbaarhedenverzekering 2019Uw waardevolle spullen zijn met een inboedelverzekering in 2019 vaak tot een bepaald maximaal bedrag verzekerd. Al snel…
De inboedelverzekering uitgelichtDe inboedelverzekering uitgelichtIedereen heeft wel een inboedelverzekering, hierin worden alle goederen binnen de woning verzekerd. Vaak weten veel mens…

Reageer op het artikel "Verzekering - schade en schadevergoeding 2019"

Reactie

Ronald Emanuels, 02-06-2013 20:00 #1
Van welke waarde gaat de verzekeraar uit voor het bepalen van de casco dekking het 1e en de daarop volgende 4 jaren van een nieuw aangeschafte auto? Hoe berekent men de verzekerde waarde de volgende 4 jaren? Reactie infoteur, 01-01-2018
Beste Ronald Emanuels,
De waarde waarmee gerekend wordt, hangt af van de casco verzekering (beperkt of volledig) en de verzekeraar. Er zijn verzekeringsmaatschappijen die zelfs de nieuwwaarde garanderen. Kijk dus naar de polisvoorwaarden van uw verzekering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 28-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Verzekeringen
Reacties: 1
Schrijf mee!