InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Uitvaartverzekering: kosten en afsluiten

Uitvaartverzekering: kosten en afsluiten

Wat kost een uitvaart?

Om even een kijkje te geven in de gemiddelde begrafenis kosten van een gemiddelde uitvaart staan hieronder enkele kostenposten op een rijtje. Houdt echter wel in het achterhoofd dat je de uitvaart zo goedkoop en zo duur kan maken als je zelf wilt, dit is geheel afhankelijk van de wensen.

OnderdeelGemiddelde kosten
Basistarief uitvaartverzorger1200
Basistarief crematieverzorger1200
Advertentie regionaal dagblad450
Advertentie landelijk dagblad1200
100 rouwkaarten250
Verzorging overledene150
Kist360 tot 1200, afhankelijk van het type
Opbaring rouwcentrum500
Opbaring thuis350
Bloemstuk120
Vervoer per lijkwagen150
Vervoer per koets1200
4 dragers220
Ritueel begeleider350
Begraafkosten ma t/m vr750
Begraafkosten za/zo1100
Eigen graf voor 20 jaar3300
Grafsteen2100
Crematie1200
Koffie en cake na afloop uitvaart voor 100 personen355
100 bedankkaarten250

Uitvaartverzekering

Om te voorkomen dat verdrietige nabestaanden zich zorgen moeten maken over het bekostigen van de uitvaart kan je een uitvaartverzekering af sluiten. Deze kost doorgaans slechts enkele euro's per maand, en hoe jonger de verzekerde, des te lager de premie. Je moet echter wel opletten voor welk type verzekering je kiest. Het basispakket van een uitvaartverzekering bestaat over het algemeen enkel uit de kist, de verzorging en de opbaring van de overledene. Diensten als vervoer, grafsteen, advertenties, kaarten en begraafkosten moet men zelf voor de rekening nemen. Sommige verzekeraars geven de optie een aantal diensten bij te verzekeren tegen een bepaalde premieverhoging. De uitvaartverzekering kan tussentijds gewijzigd worden, of zelfs stopgezet worden.

Wanneer moet je een uitvaartverzekering afsluiten?

De premie van begrafenis verzekeringen ligt het laagst wanneer je hem op jonge leeftijd afsluit. Hoe ouder men is als men de uitvaartverzekering afsluit, des te hoger te premie. Wanneer je je echter op jonge leeftijd verzekert en erg oude leeftijd sterft kan het voor komen dat je meer betaald hebt dan noodzakelijk was. Volgens de Consumentenbond ben je het best af wanneer je sterft rond je 62e wanneer je op 25jarige leeftijd een uitvaartverzekering afsluit. Sommige verzekeraars hebben in de zogenaamde kleine lettertjes opgenomen dat er een bepaalde wachttijd is voor de officiele ingang van de uitvaartverzekering, dit is vooral het geval bij mensen boven een bepaalde leeftijd.

Waar afsluiten?

In principe kan je een uitvaartverzekering of begrafenisverzekering overal afsluiten, sommige zorgverzekeraars bieden ook verzekeringspakketten aan waarbij men zich voor zowel zorg als uitvaart kan verzekeren, zoals dela. Dit kan een gunstige korting op de totale premie geven. Lees in elk geval de voorwaarden en wederzijdse verplichtingen zorgvuldig door voor u voor een bepaalde uitvaartverzekering kiest. Wanneer je besluit naar het buitenland te verhuizen kan je in veel gevallen je huidige uitvaartverzekering behouden. Het is echter wel zo dat vele verzekeraars dan alleen over gaan tot een geldelijke uitkering en geen dienst verlenen omdat zij vaak geen contacten hebben met uitvaartverzorgers over de grens. De Dela verzekering is een veelgekozen uitvaartverzekering. Vergelijken van uitvaartverzekeringen is een handig idee om je te oriënteren.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.uitvaartverzekering.nl/index.php?s_page_id=488

Reageer op het artikel "Uitvaartverzekering: kosten en afsluiten"

Infoteur: Melod
Laatste update: 01-10-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!