InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Basisverzekering 2019: eigen bijdrage medicijnen tot 250

Basisverzekering 2019: eigen bijdrage medicijnen tot 250

Basisverzekering 2019: eigen bijdrage medicijnen tot  250 De eigen bijdrage medicijnen en geneesmiddelen wordt maximaal 250 euro in 2019, een meevaller. De basisverzekering 2019 verandert namelijk op een aantal punten ten opzichte van 2018. De gecombineerde leefstijlinterventie wordt vanaf 2019 betaald uit de basisverzekering en de vergoeding voor het zittend vervoer wordt vanuit de basisverzekering verruimd. Wat zijn de wijzigingen in de basisverzekering 2019, wat merkt u van de veranderingen in het basispakket?

Basispakket 2019 en maximum aan eigen bijdrage medicijnen

Eigen bijdrage medicijnen wordt afgetopt op 250 euro

Een meevaller voor wie veel medicijnen gebruikt en daarvoor veel zelfs moet betalen. Wat u zelf moet betalen wordt maximaal 250 euro, maar er verandert meer in 2019.

Basisverzekering 2019 is verplicht

De basisverzekering is verplicht, een aanvullende verzekering niet. Voor de basisverzekering en het bijbehorende basispakket gelden richtlijnen van de Rijksoverheid. Bij elke verzekeraar kunt u zich voor de basisverzekering verzekeren en bent u daarmee verzekerd van dezelfde basisvoorzieningen. Een aanvullend zorgpakket of aanvullende zorgverzekering kan per zorgaanbieder anders zijn. Dat wil niet zeggen dat het basispakket elk jaar hetzelfde is, soms komt er wat bij, soms gaat er wat af.

Veranderingen in het basisverzekering 2019

Een aantal veranderingen vallen er op:
  • De maximering van de eigen bijdrage voor medicijnen is daar een goed voorbeeld van. Het kan zijn dat u een eigen bijdrage moet betalen voor de medicijnen die u gebruikt. Deze eigen bijdrage die u niet moet verwarren met het verplicht eigen risico kan in een aantal gevallen fors oplopen. Om hier wat aan te doen wordt de eigen bijdrage voor medicijnen in 2019 aan een maximum gebonden. Dat wil zeggen dat als u een hogere eigen bijdrage hebt dan 250 euro per jaar, het meerdere vanuit de basisverzekering wordt vergoed. Een openstaand verplicht eigen risico wordt niet vergoed.
  • Vergoeding van een gecombineerde leefstijlinterventie, GLI. Een gecombineerde leefstijlinterventie is een programma dat is opgesteld voor met name volwassenen met overgewicht. Onderdelen zijn een advies en begeleiding bij een gezondere voeding en eetgewoonten, meer bewegen en het komen tot een gedragsverandering. Dit programma wordt in 2019 vanuit de basisverzekering betaald. Als hierbij nog aanvullende zorg nodig is, geldt daarvoor wel het verplicht eigen risico.
  • Oefentherapie bij COPD. In 2018 was het nog zo dat u in geval van ernstige COPD en oefentherapie eerste twintig behandelingen zelf moest betalen, als u daarvoor niet aanvullend verzekerd was. In 2019 wordt de behandeling tot een maximum van 70 behandelingen in het eerste jaar vanuit de basisverzekering bekostigd. Dit valt wel onder het verplicht eigen risico.

Het verplicht eigen risico verandert niet in 2019

Het verplicht eigen risico voor de basisverzekering is in 2019 gelijk aan 385 euro, evenveel dus als in 2018. Het gevolg van een gelijkblijvend verplicht eigen risico kan wel zijn dat de zorgpremie voor uw basisverzekering omhoog gaat. De verschillen per aanbieder kunnen groot zijn. Goed vergelijken is dus verstandig.

Zittend ziekenvervoer

De vergoeding die u krijgt voor zittend ziekenvervoer vanuit in de basisverzekering wordt in 2019 verruimd. Dat kan het vervoer van en naar een behandeling zijn per auto, een taxi of het openbaar vervoer. Ambulancevervoer valt hier niet onder. In geval van chemotherapie is sprake van nog een uitbreiding. Dan worden in 2019 ook het vervoer van en naar consulten, onderzoek en controles vanuit de basisverzekering betaald. Een voorwaarde is uiteraard dat dit vervoer moet samenhangen met de behandeling

Paracetamol, vitaminen en mineralen

De kosten voor paracetamol, vitaminen en mineralen die zonder een recept bij de apotheek of drogist kunnen worden gekocht, worden vanaf 2019 niet langer gedekt door de basisverzekering. In 2018 was dat deels (in bepaalde gevallen) nog wel mogelijk.

Basisverzekering 2019

Voor het overige zit in uw basisverzekering:
  • Het bezoek aan de huisarts en medisch specialisten.
  • De opname in een ziekenhuis.
  • De kraamzorg en verloskundige hulp.
  • Maximaal drie IVF-behandelingen.
  • Het vervoer per ambulance en zittend vervoer.
  • Voor chronische zieken alle fysiotherapie vanaf de 21e behandeling.
  • Maximaal drie uren dieetadvies.
  • Logopedie en ergotherapie.
  • De meeste geneesmiddelen.

Stijgende zorgpremie in 2019

Het basispakket wordt in 2019 op een aantal punten uitgebreid, het verplicht eigen risico blijft gelijk, de kosten in de zorg nemen toe. Dit kan tot een forse premiestijging leiden. Bovendien beschikt niet elk zorgaanbieder over een even grote financiële buffer. Dat alles zorgt ervoor dat het in 2018 extra de moeite waard wordt om te bekijken of het overstappen naar een basisverzekering bij een ander zorgaanbieder loont. Overstappen kan tot 31 december 2018.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Acceptatie zorgverzekering 2019 verplicht?Acceptatie zorgverzekering 2019 verplicht?De verplichte acceptatie voor een zorgverzekering en niet afgewezen mogen worden geldt niet voor een aanvullende verzeke…
Zorgverzekering studenten 2019Zorgverzekering studenten 2019Studenten willen een goedkope zorgverzekering voor 2019 kunnen afsluiten en hebben het meestal niet breed. Gelukkig is e…
Verplicht eigen risico 2019 en de zorgpremie 2019Verplicht eigen risico 2019 en de zorgpremie 2019De hoogte van het verplicht eigen risico in 2019 is 385 euro, evenveel als in 2018. In 2019 betaalt u wel een hogere zor…
Collectieve zorgverzekering 2019 en eigen risico 2019Collectieve zorgverzekering 2019 en eigen risico 2019Let op de collectieve zorgverzekering 2019 en de korting. De collectiviteitskorting is in 2019 ook voor de zorgverzekeri…
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid

Reageer op het artikel "Basisverzekering 2019: eigen bijdrage medicijnen tot 250"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 19-09-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Ziektekosten
Schrijf mee!