InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Zorgverzekering 2019: zorgpremie vergelijken

Zorgverzekering 2019: zorgpremie vergelijken

Zorgverzekering 2019: zorgpremie vergelijken De zorgpremie 2019 stijgt, zo laat het kabinet ons weten, maar het kabinet gaat daar niet over. De zorgverzekeraar waar u de zorgverzekering voor 2019 afsluit bepaalt welke zorgverzekeringen er worden aangeboden en welk prijskaartje daar aan vast zit. U doet er goed aan om ook na Prinsjesdag 2018 zelf de zorgpremies te vergelijken en zo uw keuze te maken. DSW zal eind september 2018 als eerste bekend maken wat echt de zorgpremie 2019 zal worden.

Welke zorgverzekering 2019 wordt het?

Zorgpremie 2019 stijgt 10% zo koppen de kranten

Bijna alle kranten in aanloop naar Prinsjesdag 2018 nemen het bericht over dat de zorgpremie in 2019 sterk zal stijgen. Het kabinet Rutte heeft namelijk berekeningen laten uitvoeren ten behoeve van Prinsjesdag en daaruit komt een forse stijging naar voren. Hoeveel procent dat precies wordt is niet aan te geven, maar het kan om 10 à 15 euro extra zorgpremie extra gaan ten opzichte van 2018. Het kabinet maakt deze berekeningen omdat de zorgpremie van invloed is op de zorgtoeslag 2019 (die zal ook omhoog gaan) en om de collectieve lastendruk te bepalen. Het mooie is echter dat het kabinet niet hierover gaat, het kabinet bepaalt niet wat de zorgpremie is. De zorgverzekeraars en u als consument bepalen samen de zorgpremie 2019. De consument doet dat door goed te vergelijken en kan voor de goedkoopste zorgpremie of budgetpolis gaan.

Ook alarmerende berichten in 2017

Ook in 2017 rekende het kabinet op een forse stijging van de zorgpremie. De vergrijzing in ons land en oplopende kosten in de zorg onderbouwden dit. Maar zorgverzekeraars hebben ook een financiële buffer en die buffers zijn vaak groter dan wat Brussel verplicht stelt. Zo kon het gebeuren dat sommige zorgverzekeraars helemaal niet de zorgpremie verhoogden, maar gelijk lieten. Enkele voorbeelden zijn:
  • DSW kwam zelfs met een kleine verlaging.
  • De Hema.
  • Menzis.

Het frappante is dat sommige verzekeraars inderdaad een forse stijging doorvoerden en weer andere de premie slechts licht verhoogden.

De zorgverzekering 2019 en verplicht eigen risico

Met andere woorden de berekende stijging is een gemiddelde uitkomst over alle zorgverzekeraars in Nederland en betreft alleen de basisverzekering, niet een aanvullende verzekering. DSW komt traditioneel vlak na Prinsjesdag als eerste met de zorgpremie 2018. Vaak is die premie een indicatie voor de zorgpremies van andere zorgverzekeringen. Dat het verplichte eigen risico in 2019 385 euro zal bedragen is bekend, maar doordat het verplicht eigen risico niet wordt verhoogd is er een opwaartse druk op de zorgpremie 2019. Hoeveel dat is moet in de laatste twee maanden van 2018 blijken.

Zorgverzekering 2019: vergelijk goed

De melding vooraf van een hogere zorgpremie in 2019 maakt het financieel nog interessanter om de zorgverzekeringen die voor 2019 worden aangeboden goed te vergelijken. De verschillen kunnen weer groot zijn. Bovendien kunt u ook als consument wat aan de hoogte van de zorgpremie voor een aanvullende verzekering doen door uw vrijwillig eigen risico te verhogen. Een hoger vrijwillig eigen risico kan de zorgpremie voor een aanvullende verzekering een paar honderd euro per jaar verlagen. Hogere zorgpremies zijn vaak ook een mooi moment om zich af te vragen of een aanvullende verzekering wel nodig is. Hoe beviel u de aanvullende verzekering tot nu toe, heeft u er veel gebruik van gemaakt of kunt u ook gemakkelijk zonder?

De zorgtoeslag 2019 stijgt

De verwachting is dat de zorgtoeslag 2019 zal stijgen. Dat betekent dus dat een hogere zorgpremie voor een deel door het kabinet zal worden gecompenseerd voor de lagere inkomens. Als u kiest voor een relatief goedkope zorgverzekering en de maximale zorgtoeslag ontvangt, dan kan het zelfs zijn dat u er netto en per saldo op vooruit zult gaan. Vooral studenten maken van deze mogelijkheid gebruik. Zij zijn vaak gezond, hebben niet zoveel zorg nodig, sluiten een goedkoper zorgverzekering af en hebben recht op de maximale zorgtoeslag.

Besparen op de zorgverzekering en zorgpremie 2019

Er zijn dus mogelijkheden voor een consument om te besparen op de zorgkosten. Natuurlijk zal dat niet het geval zijn voor wie veel zorg nodig heeft en haast wel verplicht is om een dure zorgverzekering af te sluiten. Maar in andere gevallen zou de stijging van de zorgpremie in 2019, zeker als u ook rekening houdt met de zorgtoeslag, best nog wel eens mee kunnen vallen. Wacht dus niet te lang met de verschillende zorgverzekeringen te vergelijken zodat u op tijd een afgewogen keuze kunt maken.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zorgverzekering 2019: zorgpremie vergelijken"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 14-09-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!