InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Een verzekering voor je zakenreis

Een verzekering voor je zakenreis

Een verzekering voor je zakenreis Lang niet iedereen heeft in de gaten dat een normale reisverzekering niet geschikt is voor een zakenreis. Wanneer je voor je werk op reis gaat, dekt een persoonlijke reisverzekering de schade niet. Belangrijk is dus om hier rekening mee te houden. Het financiële risico is immers bij een zakenreis groter dan bij een vakantie. Wat houdt een zakenreisverzekering eigenlijk in en waar moet je rekening mee houden?

Zakenreizen

Veel ondernemers maken geregeld zakenreizen. Vooral bij internationale ondernemingen komt dit veelvuldig voor. Soms wel enkele keren per maand. Hoe vaker je op reis gaat, hoe groter de kans is dat er onderweg problemen kunnen voorkomen. Misschien wordt de afspraak afgezegd, waardoor je voor niets op reis moest. Of misschien gebeurt er iets met je laptop, tablet of andere apparatuur die je mee moet nemen voor een bijeenkomst of lezing. Met een speciale zakenreisverzekering hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken om onnodige kosten en het risico dat je loopt.

Wat houdt een zakenreisverzekering in?

Bij een zakenreisverzekering ben je verzekerd tijdens je zakenreis. De meeste zakenreisverzekeringen bieden een uitgebreide dekking aan voor de apparatuur die je bij je hebt tijdens de reis. Ook is het vaak mogelijk een extra persoon mee te verzekeren. Handig, want zo hoef je collega niet het hele jaar ook verzekerd te zijn.

Voor werkgevers

Ben je werkgever? Dan kun je ook een collectieve zakenreisverzekering afsluiten waardoor alle medewerkers direct zijn verzekerd. Dit scheelt een hoop regelwerk wanneer je personeel op reis moet. Voor ZZP’ers is deze optie niet geschikt.

Doorlopend verzekerd zijn

Een reisverzekering kan doorlopend zijn. Je betaalt de verzekering dan eenmaal per jaar en dit is doorgaans de beste keuze voor zakenmensen die vaak op reis gaan. Ga je slechts een enkele keer per jaar op zakenreis, dan kun je er ook voor kiezen om alleen voor de reis een zakenreisverzekering af te sluiten. Bekijk goed wat voor jouw onderneming het beste werkt en wat in jouw geval het gunstigste is.

Werelddekking voor je zakenreisverzekering

Bedenk goed of je zakenreizen maakt alleen binnen Europa, of dat je ook vaak buiten Europa op pad moet. Een werelddekking zit doorgaans namelijk niet standaard in een zakenreisverzekering en moet als aanvullende verzekering worden afgesloten. Als je slechts eenmalig buiten Europa een zakenreis maakt, kun je er ook voor kiezen om eenmalig een reisverzekering af te sluiten.

Welke aanbieders zijn er?

Een reisverzekering voor je zakenreis kan worden afgesloten bij iedere aanbieder die ook particuliere reisverzekeringen aanbied. Enkele voorbeelden van aanbieders:

  • ANWB
  • FBTO
  • Centraal beheer Achmea
  • Europeesche
  • Unigarant
  • ING
  • Allianz
  • Ohra

Vergelijk de verzekeringen

Wil je een reisverzekering voor je zakenreizen afsluiten? Vergelijk de verschillende aanbieders dan heel goed. Lees je in, zorg dat je de prijzen en aanvullende verzekeringen goed bekijkt. Zorg dat je ook precies weet wat er wel en wat niet wordt vergoed en lees de polisvoorwaarden nauwkeurig. Zo kun je de geschikte verzekeraar vinden en kom je niet voor onnodige verrassingen te staan wanneer je op reis gaat! Let dus zeker niet alleen op de prijs die je moet betalen. De goedkoopste verzekering hoeft niet altijd de beste te zijn.

Wat kost het?

Een zakenreisverzekering is al te verkrijgen vanaf een paar euro per maand. De precieze kosten zijn echter volledig afhankelijk van de aanvullende verzekeringen die je afsluit en de aanbieder die je kiest.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.geld.nl/reisverzekering/service/reisverzekering-zakenreis
  • http://www.reisverzekeringblog.nl/doorlopende-zakenreisverzekering/
  • http://www.reisverzekeringblog.nl/blog/

Reageer op het artikel "Een verzekering voor je zakenreis"

Infoteur: Writingsuus
Gepubliceerd: 27-03-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!