Reisverzekering: op vakantie zonder zorgen
Reisverzekeringen compenseren weliswaar geen verloren vakantievreugd, maar ze beschermen wel tegen financieel verlies. Daarom wordt door vakantiegangers doorgaans een reisverzekering tijdens het boeken van een reis bij het reisbureau afgesloten. Maar niet altijd is dat de beste optie.
Duur reisverzekeringspakket via reisbureau
Wie een absoluut zorgeloze vakantie wil, kiest in het reisbureau al gauw voor een pakketverzekering: daarmee zijn niet alleen de belangrijkste ziektekosten in het buitenland verzekerd, maar is er ook een annuleringsverzekering, een bagageverzekering en een speciale reisaansprakelijkheid- en ongevallenverzekering inbegrepen. Maar die mix aan zekerheid geldt bij het boeken van een reis alleen voor dié ene vakantie dat jaar. Bij een volgende vakantie staat u weer zonder bescherming. Belachelijk en te duur, vinden verbruikersorganisaties unaniem.
Vaak goedkoper uit met een doorlopende reisverzekering
Het is soms beter om de belangrijkste vakantierisico’s gericht voor het hele jaar af te dekken met een doorlopende reisverzekering. Als vuistregel geldt: als u meer dan 3 weken per jaar met vakantie gaat, bent u goedkoper uit met een doorlopende reisverzekering. Op die manier kunt u geld besparen omdat in de zekerheidsmix van de reisbureaus doorgaans ook verzekeringen zijn opgenomen die overbodig zijn. Laat u daarom geen kortlopende reisverzekering aanpraten bij het boeken van een reis.
Vliegreizen en vakanties geboekt via Internet
Heel wat vliegreizen en vakanties worden momenteel geboekt via het internet. Bij het invullen van zo’n aanvraag is vaak de reis- en annuleringsverzekering standaard al aangevinkt. Wie dat niet wil, moet die vinkjes niet vergeten weg te halen.
Op vakantie zonder reisverzekering
Nog altijd gaat kennelijk meer dan 10% van de reizigers zonder reisverzekering op vakantie. Zo is er het wijdverbreide misverstand dat in het buitenland gemaakte ziektekosten toch wel door de ziektekostenverzekering vergoed worden. Maar die vergoeding is gebaseerd op behandeling tegen Nederlandse kosten, terwijl de tarieven voor medische handelingen in het buitenland fors hoger kunnen zijn. Alarmcentrales wijzen vakantiegangers daarom op de grote financiële risico’s die men als gevolg daarvan loopt.
Er is een aantal vakantielanden dat er wat dat betreft behoorlijk uitspringt, met medische kosten die het vijf- (Turkije en Thailand) of tienvoudige (Verenigde Staten) kunnen bedragen van de behandelkosten in Nederland. En als in het ergste geval ook nog sprake is van repatriëring dan is de financiële ramp helemáál niet te overzien.
Hoe handelen bij schade?
Er is een aantal zaken dat ongetwijfeld zal bijdragen aan een snelle schadeafwikkeling:
- stelt u zich bij schade en/of een ongeval meteen in verbinding met de verzekeraar. Dat kan u veel werk schelen;
- doe ingeval van diefstal of vermissing altijd aangifte bij de politie ter plaatse. Bij de schademelding vraagt men altijd om een kopie van het proces-verbaal;
- consulteer bij ziekte of lichamelijk letsel altijd een lokale arts. Overleg uw zorgpas en bewaar eventuele facturen;
- laat ook bij een verkeersongeluk te allen tijde een proces-verbaal opstellen. Zorg voor getuigenverklaringen en maak voor de bewijslast ter plekke foto’s van de situatie;
- als ingecheckte bagage vermist of beschadigd is, vraag dan bij de vervoerder om een PIR, een Property Irregularity Report.
Smartphone wordt het meest geclaimd
Als het vakantieseizoen er weer op zit, is het meestal topdrukte bij de verzekeringsmaatschappijen in verband met de schadeafwikkeling van ingediende vakantieclaims. In 2013 onderzocht Europeesche Verzekeringen welke voorwerpen het meest werden geclaimd vanwege schade, verlies of diefstal. Daaruit bleek dat de schadeaangiften van vakantiegangers het meest betrekking hadden op de smartphone. Andere objecten die een "topnotering” behaalden:
- koffers en tassen;
- zonnebrillen;
- fotocamera’s;
- portemonnees.
Lees verder