InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Doorlopende reis- en annuleringsverzekering vergelijken

Doorlopende reis- en annuleringsverzekering vergelijken

Doorlopende reis- en annuleringsverzekering vergelijken Bij iedere vakantie, die je boekt krijg je het aanbod om te kiezen voor een doorlopende reis- en/of annuleringsverzekering. Vaak betaal je namelijk voor een doorlopende verzekering minder dan voor een kortlopende verzekering die maar voor één vakantie geldt. Wél kunnen de voorwaarden van reisverzekeringen enorm verschillen, waardoor ze niet hetzelfde dekken en vergoeden. Hoe maak je nou een keuze voor een doorlopende reis of annuleringsverzekering? Hoe kun je die verzekeringen vergelijken?

Kiezen voor een kortlopende of een doorlopende reisverzekering/ annuleringsverzekering?

Een kortlopende reis of annuleringsverzekering lijkt vaak duur te zijn in verhouding tot een doorlopende verzekering. Om te weten wat de beste keuze is, kun je het beste de voorwaarden van de verzekeringen goed vergelijken. Wanneer je bijvoorbeeld op vakantie je zonnebril verliest is het goed om te weten óf dat daadwerkelijk wordt gedekt door de verzekering en tot welk maximum de oorspronkelijke aankoopprijs van jouw zonnebril wordt vergoed.

Over het algemeen kun je de stelregel toepassen dat wanneer je jaarlijks maar één keer op vakantie gaat en dat doet voor korter dan drie aaneengesloten weken je beter kunt kiezen voor een kortlopende reis en/of annuleringsverzekering.

Wanneer je vaker naar het buitenland reist, voor zakelijke of privé doeleinden, wordt het al snel interessanter om te kiezen voor een doorlopende reisverzekering. Het voordeel daarvan is dat je continu gedekt bent voor schade. Ook wanneer je familie of vrienden gaat bezoeken in Duitsland of een dagje naar Bobbejaanland in België gaat valt eventuele schade tijdens korte trips onder de dekking van een doorlopende reis en annuleringsverzekering. In de meeste gevallen is voor consumenten een doorlopende verzekering veel gunstiger, mits die voldoende dekking biedt voor schade.

Alleen kiezen voor een doorlopende reisverzekering of daarnaast ook voor een doorlopende annuleringsverzekering?

Niet iedereen weet wat nu precies het verschil is tussen wat een reisverzekering dekt en wat een annuleringsverzekering aan bescherming biedt, wanneer je op vakantie gaat.

Een doorlopende reisverzekering vergoedt de schade, die je tijdens een vakantie of korte uitstap in het buitenland opdoet. Dat kan schade zijn door ziekte of ongelukjes, schade door verlies en/of diefstal maar ook schade die gerelateerd is aan autorijden in een huurauto in het buitenland.

Een doorlopende annuleringsverzekering vergoedt de kosten, die je maakt doordat je niet of te laat op vakantie kunt gaan of doordat je een vakantie door een noodgeval eerder dan gepland moet afbreken. Je krijgt dus een vergoeding voor vertragingen en annuleringen tijdens of voorafgaand aan jouw vakantie of dagtrip in het buitenland.

Wanneer een familielid in Nederland bijvoorbeeld overlijdt terwijl je op vakantie bent zorgt de annuleringsverzekering ervoor dat je eerder terug kunt reizen naar Nederland en dat je een vergoeding krijgt voor de gederfde, niet genoten, vakantiedagen.

Omdat annuleren altijd gepaard gaat met hoge kosten is het raadzaam om te kiezen voor een doorlopende reis én annuleringsverzekering en niet alleen een reisverzekering af te sluiten zonder mogelijkheid tot annuleren. Een reis- en een annuleringsverzekering blijven twee heel verschillende verzekeringen, die verschillende dingen dekken.

Waar moet je op letten bij het vergelijken van doorlopende reis- en annuleringsverzekeringen?

Stel je zelf bij het vergelijken van doorlopende reisverzekeringen de volgende vragen:
  • Hoe vaak ga je op vakantie?
  • Ga je alleen of gaan er ook gezinsleden of vrienden mee?
  • Hoe lang ga je op vakantie?
  • Reis je binnen Europa of ook naar andere delen van de wereld?
  • Tot welk bedrag wil je gedekt zijn voor medische kosten in het buitenland?
  • Wil je een dekking voor ongevallen en hulp in geval van pech?
  • Heb je aanvullende verzekering nodig voor wintersportvakanties?
  • Tot welke hoogte wil je je bagage verzekeren?
  • Wil je contant geld en/of cheques meeverzekeren?
  • Wil je een eigen risico voor schade of juist niet?
  • Wil je een aanvullende annuleringsverzekering
  • Wil je ook doorlopend kunnen annuleren in geval van calamiteiten?
Gerelateerde artikelen
Kortlopende of doorlopende reisverzekering afsluiten?Als u op vakantie gaat, kan het verstandig zijn om een reisverzekering af te sluiten. Ook het afsluiten van een annuleri…
Verzekering: de reisverzekeringVerzekering: de reisverzekeringAls u op reis gaat kunt u het beste een reisverzekering afsluiten. Er zijn een aantal verschillende reisverzekering. De…
Is het afsluiten van een annuleringsverzekering verstandig?Is het afsluiten van een annuleringsverzekering verstandig?Bij het boeken van een vakantie wordt er vaak een annuleringsverzekering afgesloten. Een dergelijke verzekering geeft re…
Een reisverzekering afsluitenEen reisverzekering afsluitenAls je op vakantie gaat is het verstandig om een reisverzekering af te sluiten. Maar ook als je een weekend weg gaat is…
Is een reisverzekering noodzakelijk?Is een reisverzekering noodzakelijk?Bij een vakantie in eigen land, is het niet altijd noodzakelijk om een reisverzekering af te sluiten. U kunt besparen do…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Doorlopende reis- en annuleringsverzekering vergelijken"

Reactie

Dhr Ruud Nijssen, 31-01-2014 15:55 #1
Ik kan in deze gegevens nergens terug vinden, of je deze verzekering ook kunt afsluiten als je niet in Nederland woont, maar er naar toe reist om op vakantie te gaan? Wat ik ook mis is de informatie of je verzekerd kunt worden als je naar Nederland reist, om van daar uit naar een camping te gaan in Frankrijk met vrienden?

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 24-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 1
Schrijf mee!