InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Een reisverzekering afsluiten

Een reisverzekering afsluiten

Een reisverzekering afsluiten Als je op vakantie gaat is het verstandig om een reisverzekering af te sluiten. Maar ook als je een weekend weg gaat is een reisverzekering nuttig. De reisverzekering verzekert u niet enkel tegen ongevallen maar ook voor hele andere belangrijke zaken waar u bij uw reis niet aan denkt. Zo zijn er de kortlopende reisverzekering en de doorlopende reisverzekering. Deze heb ik voor u wat uitgelicht.

Reisverzekering: Kortlopende reisverzekering.

De kortlopende reisverzekering is, zoals de naam al doet vermoeden, een reisverzekering voor bepaalde duur. Vooral personen die maar een of twee keer per jaar op vakantie gaan kunnen beroep doen op de kortlopende reisverzekering. De premie hoeft ook maar een keer betaald te worden en de verzekering begint te lopen bij aanvang van de reis en stopt ook direct na het eindigen van de reis.

Reisverzekering: Doorlopende reisverzekering.

De doorlopende reisverzekering is een verzekering die steeds doorloopt. In principe wordt deze ieder jaar opnieuw verlengt voor een nieuw jaar. Vooral mensen die vaker op reis gaan of een weekendje weg boeken kunnen het best kiezen voor deze doorlopende reisverzekering. Meestal wordt de premie voor deze reisverzekering een maal per jaar betaald maar soms kunt u er ook voor kiezen deze maandelijks te betalen.

Reisverzekering: Waarvoor dient die?

Ook wanneer u nog nooit schade heeft geleden tijdens uw vakantie zult u toch beter een reisverzekering afsluiten. Tenslotte bent u nooit geheel veilig tegen ziekten of ongeval. Dankzij de reisverzekering bent u juist verzekerd tegen zeer hoge kosten van medische hulp of overplaatsing door middel van een helicopter of per ambulance.
Ook het verlies van een rijbewijs of paspoort kan mee verzekerd worden in uw reisverzekering. Redenen om zeker een reisverzekering af te sluiten zijn:
  • Eventuele calamiteiten.
  • Bijzonder vervoer door bijvoorbeeld ambulance of helicopter
  • Een reddingsoperatie bij ongeval
  • Extra verblijfkosten en reiskosten wanneer een familielid in het ziekenhuis beland ook voor partner en kinderen.
  • Verzekerd tegen overlijden in het buitenland en eventuele begrafenis en vervoering van het stoffelijk overschot.
  • Annuleringsverzekering wanneer u de reis niet kunt laten doorgaan
  • De kosten wanneer u door omstandigheden uw reis vroegtijdig moet afgelasten bijvoorbeeld door ziekte of prive omstandigheden.

Bijna altijd bent u ook verzekerd tegen de schade aan materiaal zoals bijvoorbeeld persoonlijke bezittingen of uw bagage. Een reisverzekering wordt bijna altijd gecombineerd met een anulerings verzekering die echt nodig is wanneer u ver vooruit uw reis boekt.

Reisverzekering: Uw plichten.

Bij de reisverzekering horen wel een aantal voorwaarden en bijbehorende plichten van uw kant. Natuurlijk dient u uw premie op tijd te betalen, proberen schade te voorkomen en zeker schade te vermijden. Wijzigingen in uw prive sfeer zoals scheiden en verhuizen dienen direct door gegeven te worden aan uw verzekeringsmaatschappij.

Premie van uw reisverzekering betalen.

U dient altijd op tijd te betalen. De prijs van de premie hangt af van welke reisverzekering u kiest en wat de assurantiebelasting bedraagt. Ook van de eventuele extra's die u mee verzekert. Voor de reis dient dit in orde te zijn gemaakt.

Schade voorkomen bij uw reisverzekering en schade vermijden.

Zelf kunt u al het een en ander doen om schade te voorkomen. Denkt u dan op zuinig omspringen met uw bezittingen en het gebruik van een kluis. Ook zelf gevaar opzoeken waardoor u gekwetst kunt raken is uit den boze.

Wijzigingen direct doorgeven aan uw reisverzekering.

Alle wijzigingen met betrekking tot de personen die mee verzekerd worden in de reisverzekering dienen direct gemeld te worden aan uw verzekering. Hieronder valt ook een vertrek naar het buitenland.

Reisverzekering: Tot slot.

U moet er altijd zeker van zijn dat u een reisverzekering afsluit die bij u en de situatie past. Er zijn een zeer groot aantal verzekeringsmaatschappijen die een reisverzekering afsluiten. Neemt u dus de tijd om te vergelijken en de beste reisverzekering te kiezen. Zorg er wel voor dat de reisverzekering in orde is voordat u op reis vertrekt.
© 2010 - 2018 Steffie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kortlopende of doorlopende reisverzekering afsluiten?Als u op vakantie gaat, kan het verstandig zijn om een reisverzekering af te sluiten. Ook het afsluiten van een annuleri…
Wat dekt een reisverzekering wel en niet?Wat dekt een reisverzekering wel en niet?Als je van plan bent om op vakantie te gaan, dan wordt meestal aangeraden om een reisverzekering af te sluiten. Wat valt…
Verschillende soorten reisverzekeringenVeel verzekeringsmaatschappijen adverteren met hun reisverzekeringen. Maar welke soorten reisverzekeringen zijn er eigen…
Verzekering: de reisverzekeringVerzekering: de reisverzekeringAls u op reis gaat kunt u het beste een reisverzekering afsluiten. Er zijn een aantal verschillende reisverzekering. De…
Is een reisverzekering verplicht?Is een reisverzekering verplicht?Wanneer je op vakantie gaat, krijg je vrijwel altijd het advies om een reisverzekering af te sluiten. Je kunt dan kiezen…

Reageer op het artikel "Een reisverzekering afsluiten"

Infoteur: Steffie
Gepubliceerd: 23-01-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!