InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Zorgverzekering steeds duurder voor kwetsbare groep

Zorgverzekering steeds duurder voor kwetsbare groep

Zorgverzekering steeds duurder voor kwetsbare groep Relatief gezonde Nederlanders gaan steeds meer bezuinigen op de zorgverzekering. Aanvullende dekkingen worden geschrapt of er wordt een beperktere dekking gekozen. Ook op de basisverzekering wordt bezuinigd door een verhoogd eigen risico. Gezamenlijk moeten wij genoeg geld bijeen brengen om de medische zorg te kunnen financieren. Een deel van de medische kosten wordt voldaan uit belastingen en het resterende deel betalen wij aan de zorgverzekeraar. Zodra de medische lasten stijgen, moet er op de één of andere manier ook meer geld geïncasseerd worden. Hogere lasten? Hogere premie!

Iedere Nederlander heeft dezelfde basisverzekering

Tot 2006 kende Nederland twee verschillende zorgverzekeringen. Werknemers en uitkeringsgerechtigden waren verzekerd via de ziekenfondsverzekering. Werknemers met een inkomen boven modaal en zelfstandigen moesten zich particulier verzekeren. Op deze manier werden de lasten verdeeld naar draagkracht. Vanaf 2006 heeft iedereen de basisverzekering. De verzekerden die voorheen een ziekenfondsverzekering hadden worden gecompenseerd voor de hogere premie. De zorgtoeslag zorgt weer voor een verdeling naar draagkracht.

Basisverzekering en de aanvullende verzekering

De dekking in de basisverzekering is bij alle verzekeraars gelijk. Dat geldt niet voor de premie. U kunt besparen door over te stappen naar een verzekeraar met een lagere premie. Aanvullend op de basisverzekering hebt u de mogelijkheid om een aanvullende verzekering af te sluiten. Dit is een uitbreiding op het standaardpakket. De dekking en de hoogte van de premie wordt bepaalt door de verzekeraar. Indien u de dekking in de basisverzekering onvoldoende vindt, kunt u kiezen voor een aanvulling.

Eenvoudig besparen op de zorgverzekering

Verzekerden kunnen overstappen naar een goedkopere verzekeraar, maar ze kunnen ook besparen bij hun huidige verzekeraar. Ga eens na hoeveel gebruik u hebt gemaakt van de aanvullende dekkingen. Als u weinig claimt kunt u deze aanvulling beter schrappen. Ook valt er nog te besparen door een verhoogd eigen risico te accepteren. Komt u toch niet boven het standaard eigen risico uit? Kies dan voor een verhoogd eigen risico tot 500 extra. Dit geeft een aanzienlijke besparing op de maandpremie.

Medische zorg wordt steeds duurder voor kwetsbare groepen

Gezonde mensen gaan steeds meer besparen op de kosten van de zorgverzekering. Doordat niet claimende verzekerden minder vaak kiezen voor aanvullende dekkingen, zullen uiteindelijk de aanvullende pakketten duurder worden voor de wel claimende verzekerden. De dekkingen in de aanvullende verzekeringen moeten door minder verzekerden worden opgebracht. Een vergelijkbare ontwikkeling zal ontstaan in de basisverzekering. Als steeds meer gezonde mensen kiezen voor een extra eigen risico, komt er minder premie binnen. Echter, de kosten die gemaakt moeten worden voor de medische zorg dalen nauwelijks.

Bespaarmogelijkheden gaat ten kosten van het verzekeringsprincipe

Gezamenlijk moeten wij de medische lasten dragen. In het geval de relatief gezonde mensen minder premies gaan betalen, moeten de ongezondere mensen meer betalen. Oudere mensen en chronisch zieke mensen hebben niet de mogelijkheid om te besparen op de zorgverzekering. Zij kunnen geen verhoogd eigen risico op de zorgverzekering accepteren. Ook hebben zij vaak niet de mogelijkheid om aanvullende dekkingen te schrappen. Dit is juist ook de groep met gemiddeld het laagste inkomen. Het principe van het verzekeren is juist dat wij gezamenlijk de totale lasten dragen. De hoge lasten doorschuiven naar de meest kwetsbare groep zal uiteindelijk voor problemen gaan zorgen. Ze moeten het financieel namelijk wel kunnen dragen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zorgverzekering steeds duurder voor kwetsbare groep"

Infoteur: Juul
Laatste update: 22-01-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!