InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Wat is de beste zorgverzekering voor jongeren?

Wat is de beste zorgverzekering voor jongeren?

Wat is de beste zorgverzekering voor jongeren? Wat is de beste zorgverzekering voor jongeren? Wanneer je net achttien bent, moet je een eigen zorgverzekering afsluiten, maar hoe weet je welke je moet kiezen? Er zijn zoveel opties, dus waar begin je met het kiezen van een zorgverzekering? Als je jong bent, welke zorgverzekering is dan voor jou het beste?

Zorgverzekering verplicht

Iedereen vanaf achttien jaar is in Nederland verplicht om een zorgverzekering af te sluiten. Iedereen moet zich tenminste met de basisverzekering verzekeren. Eventueel kun je een extra aanvullende verzekering afsluiten, maar dit is niet verplicht. Je bent er helemaal vrij in bij welke aanbieder je je zorgverzekering afsluit, want zorgverzekeraars zijn verplicht om elke nieuwe klant te accepteren.

Zorgverzekering voor jongeren

Jongeren hebben doorgaans niet zoveel geld te besteden, omdat ze bijvoorbeeld nog op school zitten. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel jongeren voor de goedkoopste aanbieder gaan. Is de goedkoopste verzekering echter ook meteen de goedkoopste zorgverzekering voor jongeren? De basispremie is per aanbieder altijd hetzelfde, maar er zijn echter wel verschillen. Zo zijn er zorgverzekeringen waarbij je niet vrij kunt kiezen in welk ziekenhuis je wordt behandeld. Dit kan lastig zijn, omdat het ziekenhuis vlakbij jouw huis wellicht niet onder de verzekering valt. Dat is natuurlijk niet ideaal. Toch zijn er ook veel goedkope zorgverzekeringen die speciaal voor jongeren zijn bedoeld.

Eigen risico

Het eigen risico is tevens verplicht bij zorgverzekeringen. Het bedrag hiervan kan elkaar verschillen. Zo was het eigen risico in 2012 220 euro. In 2013 is dit bedrag verhoogd naar 350 euro. Bij veel zorgverzekeringen heb je de mogelijkheid om het eigen risico te verhogen. Je maandelijkse premie wordt dan een stuk lager. Het verhogen van het eigen risico is alleen aan te raden als je niet vaak naar de huisarts gaat en eigenlijk vrijwel nooit medische problemen hebt. Wel is het een risico dat je neemt, want je bent wel een stuk duurder uit als je het eigen risico toch nodig blijkt te hebben.

Wat zijn goede zorgverzekeraars?

In het verleden is gebleken dat verschillende zorgverzekeringen erg geliefd zijn bij jongeren. Dit zijn bijvoorbeeld de verzekeringen van:
  • AndersZorg
  • FBTO
  • Uníve
  • Zekur

Al deze zorgverzekeraars hebben een zorgverzekering die bedoeld is voor jongeren. Zo worden er extra zaken vergoed die voor jongeren handig kunnen zijn. Het is ook mogelijk dat je iets gratis krijgt bij aanmelding, bijvoorbeeld condooms.

Wat is de goedkoopste zorgverzekeraar?

Wat de goedkoopste zorgverzekeraar is, kan per jaar verschillen. Ieder jaar komen verzekeraars namelijk met een nieuw aanbod. In 2012 was AndersZorg de goedkoopste zorgverzekering voor jongeren.

Beste zorgverzekering voor jongeren?

Wat is nou de beste zorgverzekering voor jongeren? Dit is geheel afhankelijk van je eigen wensen. Het is goed om eens te bedenken wat je wilt en welke dingen voor jou belangrijk zijn. Wil je alleen een basispremie of ook een aanvullende verzekering? Wil je een hoger eigen risico of toch niet? Vergelijk verschillende verzekeraars met elkaar, zodat je een geschikt aanbod kunt vinden. Online kun je gemakkelijk zorgverzekeringen met elkaar vergelijken.
Gerelateerde artikelen
Opzegging zorgverzekering: hoe zeg je je zorgverzekering op?Opzegging zorgverzekering: hoe zeg je je zorgverzekering op?In 2012 stijgen de premies van de zorgverzekering en de aanvullende verzekering weer behoorlijk. Ook gaat het eigen risi…
Compensatie eigen risico zorgverzekeringCompensatie eigen risico zorgverzekeringHet eigen risico van 170 euro per jaar voor de zorgverzekering is voor veel mensen een hoog bedrag dat ze niet kunnen op…
Bronnen en referenties
  • www.independer.nl

Reageer op het artikel "Wat is de beste zorgverzekering voor jongeren?"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 11-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!