InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Scheiding en kapitaalverzekering

Scheiding en kapitaalverzekering

Scheiding en kapitaalverzekering Een kapitaalverzekering is een levensverzekering. De verzekerde krijgt een som geld van de verzekeraar vanaf een bepaalde datum. Het bedrag wordt door kapitaalverzekering uitgekeerd uitsluitend wanneer verzekerde nog leeft. Een scheiding heeft gevolgen voor de kapitaalverzekering. Regels voor uitkering van kapitaalverzekering bij scheiding zijn inmiddels meer soepel geworden dan voorheen.

Scheiding, kapitaalverzekering en hypotheekrenteaftrek

Wanneer je als stel een huis kocht en een hypotheek afsloot waaraan een kapitaalverzekering verbonden is, dan is het de vraag wat er met het huis en de hypotheek gebeurt. Wanneer persoon A de woning verlaat en persoon B in het huis blijft wonen, heeft persoon A geen recht meer op aftrek hypotheekrente betreffende zijn/haar deel van de hypotheekschuld. Om recht te hebben op hypotheekrenteaftrek moet je daadwerkelijk verblijven in de woning. Voor een periode van (maximaal) twee jaar heeft partner A toch recht op de hypotheekrenteaftrek betreffende zijn/haar gedeelte van de hypotheek.

Kapitaalverzekering Eigen Woning

Een kapitaalverzekering die verbonden is aan het eigen huis en waarvoor voorwaarden gelden is de kapitaalverzekering eigen woning. Bij echtscheiding zijn de voorwaarden van deze kapitaalverzekering versoepeld. De kapitaalverzekering eigen woning valt onderen een bepaalde fiscale regeling. Dit houdt in dat met het opgebouwde bedrag in de kapitaalverzekering de hypotheekschuld wordt afgelost en dat het restant van de af te lossen hypotheek vuiten box 3 valt. Doordat het restant van het nog af te lossen gedeelte van de hypotheek buiten box 3 valt, betalen scheidende partners geen vermogensrendementsheffing van circa 1,2 procent. Het mogelijk om de verzekeraar, verzekerde van de polis van de kapitaalverzekering te laten wijzigen. Degene die in de woning blijft neemt dus de verzekering over, wat de meest ongecomliceerde oplossing is.

Bij scheiding kan de kapitaalverzekering verdeeld worden zodat beide ex-partners een gelijk deel meenemen. Dit kan een keuze zijn wanneer men kiest voor studie-en/of spaarverzekeringen voor kinderen.

Splitsing kapitaalverzekering bij scheiding

De vertrekkende ex-partner kan ervoor kiezen zijn/haar deel mee te nemen en de ex-partner die in de woning blijft kan het gedeelte van de polis in een nieuwe kapitaalverzekering onder brengen. De nieuwe kapitaalverzekering is verbonden aan de woning waarin hij/zij blijft wonen na de echtscheiding. Er verandert niets in fiscaal opzicht. Een notaris, advocaat of scheidingsmakelaar kan persoonlijk advies geven over dit onderwerp.

Geen vervelende fiscale gevolgen bij scheiding

Eind 2008 kwam er een beleidsbesluit van het ministerie die ervoor zorgt dat vervelende fiscale conseqenties die een scheiding met zich mee bracht, niet langer realiteit zijn. Van dit nieuwe beleid mogen scheidende partners gebruik maken met terugwerkende kracht.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Scheiding en kapitaalverzekering"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!