InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Aanvullende zorgverzekering opzeggen?

Aanvullende zorgverzekering opzeggen?

Aanvullende zorgverzekering opzeggen? Zorgverzekeraars blijken succesvolle verkopers te zijn van aanvullende verzekeringen. Uit onderzoek blijkt 90 procent van de Nederlanders een aanvullende verzekering te hebben, terwijl een kwart van de verzekerden er helemaal geen gebruik van maakt. U kunt veel baat hebben bij een aanvullende verzekering. Dit is bijvoorbeeld het geval als een noodzakelijke behandeling die u nodig hebt niet in de basisverzekering is verzekerd. Door de juiste aanvullende verzekering af te sluiten, kunt u geld besparen. Hetzelfde gaat op voor bepaalde ziektes en aandoeningen. Patiëntenverenigingen en belangenorganisaties voor patiënten met ADHD, raden bijvoorbeeld een aanvullende zorgverzekering aan bij CZ. U kunt voor uzelf eenvoudig het nut van de aanvullende verzekering bepalen.

Geclaimd op de aanvullende verzekering in de afgelopen drie jaren?

Om te achterhalen of de aanvullende verzekering echt zin heeft voor u, zou u uw claimgedrag van de afgelopen jaren moeten inzien. Indien u deze claims niet inzichtelijk hebt, kunt u ze ook opvragen bij uw zorgverzekeraar. Daarnaast moet u optellen hoeveel premie u de afgelopen jaren hebt moeten betalen aan de aanvullende verzekering. Vervolgens hebt u inzichtelijk wat u in het verleden hebt geclaimd. Dit zegt niets over de behoefte voor de toekomst, maar geeft u wel een goed inzicht.

Polisvoorwaarden doornemen

Door de polisvoorwaarden van de basisverzekering en de aanvullende zorgverzekering door te nemen, krijgt u inzichtelijk welke dekking voor u wenselijk is. Uit deze vergelijking zal blijken dat de meest noodzakelijke kosten vergoed worden in de basisverzekering. Onterecht wordt vaak gedacht dat de basisverzekering een pakket met dekkingen is die nog aangevuld moet worden met een aanvullende verzekering. Dit is echter niet het geval, de meest noodzakelijke dekkingen zitten erin. Het is wel belangrijk om goed na te denken over medische kosten die eraan zitten te komen. Krijgt uw kind een beugel? Dit wordt bijvoorbeeld niet vergoed in de basisverzekering.

Geld besparen schrap de aanvullende verzekering en verhoog het eigen risico

Voor de basisverzekering geldt een steeds verder stijgende eigen risico. Dit is een effectieve manier om te besparen op de zorgkosten. Medische ingrepen gaat verzekerden geld kosten, dus gaan ze ook beter nadenken over het maken van kosten. Verzekerden die niet of nauwelijks claimen op de zorgverzekering, kunnen overwegen om een extra eigen risico in de zorgverzekering op te nemen en om de aanvullende verzekering helemaal te schrappen. Op deze manier kunt u jaarlijks eenvoudig 500 besparen. U kunt een extra eigen risico nemen van 100 tot 500. De besparing in de premie zal ruwweg ongeveer de helft zijn. Weinig claimende verzekerden hebben niets aan een aanvullende verzekering, dus deze kunt u schrappen.

Houd rekening met acceptatienormen bij de aanvullende verzekeringen

Verzekeraars hebben een acceptatieplicht voor de basisverzekering, maar dat geldt niet voor de aanvullende verzekering. Er kunnen eisen gesteld worden aan bepaalde dekkingen. De verzekeraar kan als eis voor de tandartsverzekering stellen dat u een minimaal jaarlijks de tandarts hebt bezocht voor noodzakelijke controles. Ze kunnen een zogenaamde saneringsverklaring opvragen, waaruit blijkt dat uw gebit onlangs nog gecontroleerd is en dat er geen achterstallig onderhoud aan uw gebit zit.

Stapje terug in aanvullende verzekering

In het geval u niet zonder de aanvullende zorgverzekering kunt, zou u nog na kunnen kijken of u een goedkopere aanvullende dekking kunt krijgen. De meeste verzekeraars bieden drie tot vijf aanvullende dekking waar u tussen kunt kiezen. Mogelijk kunt u overstappen naar een goedkopere beperktere aanvullende dekking.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.consumentenbond.nl/test/geld-verzekering/verzekeringen/zorgverzekeringen/extra/aanvullende-tandartsverzekering/

Reageer op het artikel "Aanvullende zorgverzekering opzeggen?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 29-11-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!