InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Tips om geld te besparen op water

Tips om geld te besparen op water

Tips om geld te besparen op water Veel mensen kunnen nog wel wat besparen op water in en om het huis. Met wat kleine aanpassingen kunnen we voor onszelf een mooie besparing maken en iets betekenen voor het milieu. Vaak zit een besparing hem in kleine dagelijkse zaken. Denk maar eens aan een klein vaatje. Dit kun je beter met de hand doen, dan in de vaatwasser. Maar ook met de aanschaf van zaken, zoals een waterbesparende douchekop, kun je veel water, en dus geld besparen.

Besparen op afwassen

Je kunt veel besparen door met de hand af te wassen, in plaats van de vaatwasser. Probeer kleine vaatjes dus zoveel mogelijk met de hand te doen, en gebruiker de vaatwasser niet voordat hij helemaal vol zit.

Ook wanneer je met de hand afwast, kun je nog wat besparen. Je kunt een teiltje gebruik dat je vol laat lopen met water, in plaats van het water te laten stromen tijdens de afwas. Dit bespaart liters met water. Het voorspoelen van de vaat kun je het beste met koud water doen.

Draai de kraan dicht

Veel mensen laten de kraan lopen terwijl ze scheren of tanden poetsen. Dit is natuurlijk erg zonde, want zo spoel je schoon drinkwater rechtstreeks het riool in. Doe die kraan dus gewoon dicht en zet hem pas weer aan op het moment dat je bijvoorbeeld je scheermes af gaat spoelen of wanneer je je mond spoelt na het tandenpoetsen.

Toilet doortrekken

Het toilet doortrekken kost erg veel water. Probeer daarom niet na iedere kleine boodschap het toilet door te trekken. Vooral wanneer er 2 mensen na elkaar moeten plassen, kun je makkelijk even wachten met doortrekken. Let wel goed op dat het niet gaat stinken. Het doortrekken van het toilet kost wel tientallen liters schoon water per dag. Je kunt je dus voorstellen wat een besparing het oplevert wanneer je het toilet minder vaak doortrekt.

Ook kun je een waterbesparende knop toevoegen aan het toilet. Deze knop kun je gebruiken om een kleine boodschap weg te spoelen. Wanneer je deze functie gebruikt, wordt er veel minder water verbruikt bij het doorspoelen van het toilet. Verder bestaat er nog de mogelijkheid om een hemelwaterinstallatie te laten plaatsen. Hiermee wordt het toilet doorgespoeld met regenwater in plaats van schoon drinkwater.

Waterbesparende douchekop

Een waterbesparende douchekop kan al snel de helft aan waterverbruik schelen. Een normale douchekop verbruikt ongeveer 12 liter water per minuut. een waterbesparende douchekop daarentegen verbruikt nog geen 5 liter water per minuut! Tijdens het douchen merk je vrijwel geen verschil in vergelijking met een normale douchekop. Terwijl je door het gebruik van een waterbesparende douchekop al snel 25 euro bespaart op jaarbasis, zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Ook scheelt het erg veel om iets korter te douchen, hoewel dit natuurlijk niet erg aantrekkelijk klinkt. Maar wie iedere dag 1 minuut korter doucht, kan tot wel 6000 liter per jaar besparen.

Behalve voor de douchekop, zijn er ook voor gewone kranen water besparende koppen te vinden, waarmee je tot wel 50% kunt besparen.

Douchen in plaats van badderen

Een bad vol laten lopen kost ontzettend veel water. In een gemiddeld bad gaat namelijk wel zo'n 120 liter. Terwijl een gemiddelde douche maar 80 liter water kost.

Regenton

De aanschaf van een regenton kan een leuke besparing aan water opleveren. Voor het sproeien van de plantjes in de tuin, hoef je geen schoon drinkwater meer te gebruiken, maar kun je water uit de regenton aftappen. Ook voor het wassen van de auto is regenwater erg geschikt. Zelfs beter dan kraanwater, omdat regenwater minder kalk bevat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Water: geld besparen op (drink) water, douche, bad en wcWater: geld besparen op (drink) water, douche, bad en wcGemiddeld gebruikt één persoon 50.000 liter water in een jaar. Daar kan op bespaard worden. Zo kan je ongemerkt tijdens…
Tips om water te besparenTips om water te besparenWater gebruiken we elke dag en we kunnen dan ook niet zonder. Ons watergebruik kan waarschijnlijk wel wat minder. Dageli…
Budgetlove: WaterBudgetlove: WaterHoewel voor miljoenen mensen drinkbaar water nog altijd geen dagelijkse realiteit is, verbruiken wij in de Westerse were…
Besparen van geld op waterBesparen van geld op waterHet is altijd fijn om geld te besparen op je maandelijkse kosten. Eén van die maandelijke kosten maak je door het gebrui…
Besparen op energie: tips voor een lagere energierekeningBesparen op energie: tips voor een lagere energierekeningHoe kun je zelf eenvoudig energie besparen? Welke dingen kun jij eenvoudig in je eigen huis en huishouden aanpassen, waa…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tips om geld te besparen op water"

Reactie

Bolsenbroek, 06-01-2015 22:26 #1
Water kost zo goed als niks, het werk wat je met de tips hierboven er aan besteed des te meer. Natuurlijk moet je niet verspillen dus kraan dicht tijdens het poetsen maar nogmaals… nog geen euro per kubieke meter = m3 (een m3 is 1000 (duizend! liter.) Je kan beter besparen op warm water, dat is namelijk wèl heel lonend. Heel erg lonend zelfs.

Infoteur: Denn
Laatste update: 02-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Geld besparen
Reacties: 1
Schrijf mee!