InfoNu.nl > Financieel > Geld > Faillissement bank: spaarder krijgt sneller zijn geld terug

Faillissement bank: spaarder krijgt sneller zijn geld terug

Faillissement bank: spaarder krijgt sneller zijn geld terug Sneller uw geld terug als een bank failliet gaat in 2018 of 2019? De Europese Commissie wil, dat als een bank in betalingsproblemen komt of in een faillissement verwikkeld raakt, de spaarder veel sneller zijn geld terug krijgt. We hebben de garantieregeling van de Nederlandse Bank, maar een afwikkeling kan vele maanden duren. Hoe veilig is uw geld nu echt bij een bank? We weten immers maar al te goed dat een bank ook failliet kan gaan.

Depositogarantiestelsel als garantie op spaargeld

Gelukkig hebben particulieren en kleine ondernemingen, die sparen bij een bank met een Nederlandse bankvergunning, het depositogarantiestelsel als vangnet. Maar dit vangnet geldt niet voor andere spaarders, zoals overheden en waterschappen. Daar staat tegenover dat deze overheden, niet particulieren, eenvoudig toegang tot banken als:
  • De Bank Nederlandse Gemeenten;
  • De Nederlandse Waterschapsbank;
  • Het Waarborgfonds Sociale Woningbouw.

Allemaal zeer solide banken met een triple A rating: AAA, waar particulieren op hun beurt niet terecht kunnen.

Spaarbank. Nederlandse bank of een buitenlandse bank?

Sparen bij een spaarbank in Nederland is relatief veilig, tot maximaal 100.000 euro per spaarder en per instelling is gegarandeerd. Wie grotere bedragen spaart, doet er dus goed aan om zijn geld te spreiden. Maar dat moet weer niet zo ver gaan dat u kiest voor een spaarbank met een hoge rente maar zonder onvoldoende garantie. Bekijk bij een buitenlandse bank altijd onder welk depositogarantiestelsel die bank valt. Veiligheid voor alles. Gelukkig is in ons land veilig sparen goed mogelijk en is er een relatief goed vangnet voor spaargeld en vermogen.

Spaarbank kan failliet gaan

Als een bank die onder het depositogarantiestelsel valt failliet gaat, is er werk aan de winkel. Vele formulieren moeten worden ingevuld om de claims kenbaar te maken. Een curator wordt aangesteld om te bepalen hoeveel geld er nog uit de failliete boedel gehaald kan worden, en zo verder. De afwikkeling bij de DSB bank bijvoorbeeld duurt al jaren. Bij Van der Hoop Bankiers, kregen de spaarders die meer dan de gegarandeerde bedragen bij de bank hadden gestald, een belangrijk deel van hun geld terug omdat er genoeg waarde in de boedel van de bank zat. Maar dat hoeft niet altijd zo te zijn, wie meer dan 100.000 bij dezelfde bank heeft staan, kan dan ook veel geld kwijtraken.

Uitbetaling depositogarantiestelsel

Dan de administratieve afhandeling. Voor de bedragen die onder het depositogarantiestelsel vallen, geldt in beginsel een termijn van uitbetaling van drie maanden. Maar De Nederlandse Bank mag van deze termijn afwijken. De gegarandeerde bedragen krijgt u snel terug, het meerdere aan het spaargeld kunt u een hele poos kwijt zijn. Dat terwijl tegenwoordig een rekening wel zo is geopend, een spaarder een bedrag zo heeft overgeboekt en zeker niet iedereen bij deze risico's stil staat.

Europese Commissie

De Europese Commissie wil, dat spaarders zo mogelijk binnen enkele dagen hun geld terug krijgen. Dat is niet alleen goed nieuws voor de spaarder, maar ook een middel om de destabiliserende werking van een bankroet van een bank op het systeem, verder te verminderen. Ter vergelijking: in de Verenigde Staten is het nu al zo, dat een uitbetaling binnen 48 uur gebruikelijk is. Inmiddels hebben wel alle EU lidstaten hun garantie bedragen naar 100.000 euro verhoogd.

Slot

In een periode van economische voorspoed zoals in 2018, zou men kunnen vergeten dat een bank failliet kan gaan en dat uw spaargeld in gevaar kan zijn.Ten onrechte, het spreiden van spaargeld blijft verstandig (niet alles in één mandje stoppen dus). Alleen wie zich verder aan de gegarandeerde bedragen houdt van een bank, hoeft zich over zijn spaargeld niet heel veel zorgen te maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bank failliet: gevolgen voor spaargeld en lening in 2018Bank failliet: gevolgen voor spaargeld en lening in 2018Zodra een bank in 2018 failliet gaat, zijn er niet alleen gevolgen voor uw spaargeld. De gevolgen van een faillissement…
Veilig sparen bij een buitenlandse bankVeilig sparen bij een buitenlandse bankVeilig sparen kan ook goed bij een buitenlandse Britse Bank of Scotland met een hoge rente of bij een Turkse bank door o…
Regio Bank en depositogarantiestelselRegio Bank en depositogarantiestelselRegio Bank is een onderdeel van SNS Reaal en dat terwijl SNS Reaal in slecht weer zat door een slechte vastgoedportefeui…
Is uw spaargeld wel gegarandeerd bij bankroet bank?Is uw spaargeld wel gegarandeerd bij bankroet bank?Ook in 2018 is uw spaargeld niet altijd veilig bij de bank, een bankroet en faillissement is namelijk nooit uitgesloten.…
Spaargarantie depositogarantiestelsel omlaag (spaargeld)?Spaargarantie depositogarantiestelsel omlaag (spaargeld)?Depositogarantiestelsel, wat gaat er gebeuren met de spaargarantie in 2017 of 2018? Het depositogarantiestelsel regelt d…

Reageer op het artikel "Faillissement bank: spaarder krijgt sneller zijn geld terug"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 16-01-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Toezicht op uw geld
Schrijf mee!