InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Spaargarantie depositogarantiestelsel omlaag (spaargeld)?

Spaargarantie depositogarantiestelsel omlaag (spaargeld)?

Spaargarantie depositogarantiestelsel omlaag (spaargeld)? Depositogarantiestelsel, wat gaat er gebeuren met de spaargarantie in 2018? Het depositogarantiestelsel regelt de spaargarantie voor uw spaargeld bij de bank. Als de bank failliet gaat of bij een bankrun en de bank heeft een Nederlandse bankvergunning, dan hebt u per persoon ook een spaargarantie van 100.000 euro. Of het depositogarantiestelsel ook zo blijft of omlaag gaat waardoor u meer risico loopt, is nog maar de vraag. De spaargarantie gaat omlaag als het aan de commissie de Wit ligt, maar dat zal betekenen dat u nog beter uw spaargeld over meerdere banken kunt spreiden.In 2017 heeft de Rabobank nog maar één bankvergunning onder het depositogarantiestelsel.

Het depositogarantiestelsel 2018, hoe werkt die spaargarantie op spaargeld?

Uw spaargeld wordt beschermd door het depositogarantiestelsel. Als de bank failliet gaat, bent u niet zo maar uw geld kwijt. Als de bank volledig onder het Nederlandse depositogarantiestelsel valt, bent u per persoon beschermd tot een maximaal bedrag van 100.000 euro. Dat bedrag was in 2008 een stuk lager, maar werd toen snel verhoogd naar 100.000 euro om te voorkomen dat spaarders massaal hun spaargeld bij de bank zouden ophalen. Een dergelijke bankrun zou enorme gevolgen kunnen hebben. Zie bijvoorbeeld het gevolg van de bankrun bij de DSB bank. Dat zou niet ook bij een grote bank moeten gebeuren. In die zin heeft het depositogarantie stelsel en het bedrag van 100.000 euro ook goed gewerkt. Zo goed dat er is gewerkt aan een Europees stelsel waarbij alle EU-leden dezelfde garantie op spaargeld geven.

Kritiek op de financiering van het depositogarantiestelsel door de Commissie de Wit

Er was wel kritiek op de financiering van het depositogarantiestelsel. Immers alle banken betalen mee aan het stelsel als een bank failliet gaat. Denkbaar is dat een bank die meer risico's neemt, voortaan meer aan het stelsel zal moeten betalen dan voorheen, komt er een nieuw garantiestelsel spaargeld banken in 2018? Het zijn plannen die nog niet in werking zijn getreden.

Spaargarantie 2018 alsnog omlaag door commissie de Wit 2012?

De commissie de Wit heeft ons financiële stelsel bekeken, hoe er tijdens de kredietcrisis is gehandeld en welke lessen we daaruit zouden kunnen trekken. De commissie trekt conclusies en komt met aanbevelingen. Een aanbeveling is om de spaargarantie in Europees verband te verlagen naar 50.000 euro. Dat zou de banken dan minder geld kosten.

Gevolgen spaargarantie omlaag

Als de spaargarantie omlaag gaat, doet iedereen er goed aan om als hij meer spaargeld heeft dan 50.000 euro, zijn geld onder te brengen bij meerdere banken. Die noodzaak bestaat nu al, maar dan tot de grens van 100.000 euro. Het gaat betekenen dat de grote banken geld gaan verliezen, omdat niet meer dan 50.000 euro er veilig is. Niet veilig op een direct opneembare rekening, uw betaalrekening of een spaardeposito. Het betekent ook dat de garantie op banksparen minder groot wordt. Het maakt het gewone sparen, maar ook het banksparen minder veilig bij een faillissement.

Extra spaarrekening openen

Gelukkig kunt u bij elke bank een gratis spaarrekening openen en zo uw spaargeld spreiden. Kies daarbij enerzijds voor banken die een hoge spaarrente geven, maar spreid uw geld voldoende om het risico te beperken. Online is een spaarrekening zo geopend, dus daar kan het niet aan liggen. Nu nog een veilige bank vinden die u een hoge spaarrente geeft.

Spaargeld op een zakelijke rekening ook veilig?

Onder voorwaarden vallen de tegoeden op een zakelijke rekening ook onder het depositogarantiestelsel, ook een zakelijke rekening kan veilig bij faillissement bank.

Rabobank 2018 en het depositogarantiestelsel

Vanaf 1 januari 2016 vallen alle filialen van de Rabobank onder dezelfde bankvergunning. Tot 2016 was het slim om uw geld bij meerdere filialen te stallen omdat uw geld zo extra veilig was: elk filiaal had immers een eigen bankvergunning binnen het depositogarantiestelsel en garandeerde dus elk 100.000 euro per persoon. Vanaf 1 januari 2016 is die ruime bankgarantie dus verleden tijd en geldt de bankgarantie nog maar één keer.

Conclusie depositogarantiestelsel 2018

Het blijft elke keer oppassen hoeveel geldt u bij de bank stalt. Als u boven de grenzen van het depositogarantiestelsel uitkomt, is uw geld niet veilig bij de bank. In dat geval sluit u ook een rekening af bij een andere bank. Dan is het risico op verlies van spaargeld en vermogen immers minder groot.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is zakelijke rekening ook veilig bij faillissement bankIs zakelijke rekening ook veilig bij faillissement bankIs een zakelijke rekening of de rekening van een vereniging ook veilig bij een faillissement van een bank? Hoe hoog is d…
Nog veiliger sparen door nieuwe bankgarantieNog veiliger sparen door nieuwe bankgarantieHet tumult bij de banken de laatste jaren is een hele goede reden om de bankgaranties, veilig sparen en het depositogara…
Nieuw garantiestelsel spaargeld banken in 2018?Nieuw garantiestelsel spaargeld banken in 2018?Het nieuwe depositogarantiestelsel van de banken verandert mogelijk als garantiestelsel vanaf 2018. Welke banken vallen…
MoneYou en depositogarantiestelselMoneYou en depositogarantiestelselHoe valt MoneYou onder het depositogarantiestelsel in 2017 en 2018 en hoe is uw spaargeld of spaardeposito bij deze bank…
Faillissement bank: spaarder krijgt sneller zijn geld terugFaillissement bank: spaarder krijgt sneller zijn geld terugSneller uw geld terug als een bank failliet gaat in 2018 of 2019? De Europese Commissie wil, dat als een bank in betalin…

Reageer op het artikel "Spaargarantie depositogarantiestelsel omlaag (spaargeld)?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 11-03-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!