InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Sparen in Zwitserse franken

Sparen in Zwitserse franken

Sparen in Zwitserse franken Veel mensen willen in Zwitserse franken sparen. De Zwitserse frank heeft als munt namelijk een zeer betrouwbare reputatie. Er zijn verschillende redenen waarom mensen in Zwitserse franken willen sparen. U kunt bij de meeste Nederlandse banken een vreemde valutarekening openen. Een andere mogelijkheid is om rechtstreeks een spaarrekening te openen bij een Zwitserse bank. Houd er wel rekening mee dat het bankgeheim van Zwitserland onder druk staat. Er zijn veel mensen die willen sparen in Zwitserse franken. De frank is namelijk een zeer veel gebruikte munt in de internationale handel. Na de Amerikaanse dollar en de euro worden de meeste transacties op internationaal gebied gedaan in Zwitserse franken. Zwitserland heeft daarbij een zeer betrouwbare reputatie als stabiele munt. Het belangrijkste kenmerk van Zwitserland in de internationale positie is haar neutraliteitspositie waar zij jarenlang aan vast heeft willen houden. Er zijn verschillende redenen waarom mensen willen sparen in Zwitserse franken.

Waarom zou ik sparen in Zwitserse franken

De eerste reden waarom mensen willen sparen in Zwitserse franken is omdat ze hun spaarrekening in Zwitserse franken willen gebruiken als een verkapt manier om te beleggen. Er zijn namelijk regelmatig koersschommelingen tussen de euro en de Zwitserse frank. Door op het juiste moment hun euro's om te zetten naar Zwitserse franken hopen zij dat ze op die manier geld kunnen verdienen. Een belangrijke voorwaarde is dan wel dat ze hun Zwitserse franken op het juiste moment weer terug om zetten naar euro's. Er zijn ook risico's aan verbonden. Het is namelijk mogelijk dat de Zwitserse frank sterk in waarde afneemt op het moment dat zij het geld op hun Zwitserse spaarrekening hebben staan. In dat geval verliezen zij geld. Ook moeten zij rekening houden met de transactiekosten. Een bank brengt iedere keer een bepaald bedrag in rekening als u geld overzet naar uw spaarrekening.

Sparen in Zwitserse franken

Een tweede reden waarom ondernemers willen sparen in Zwitserse franken is omdat ze zich willen indekken tegen bepaalde risico's. Het kan bijvoorbeeld dat u in de toekomst een bepaalde betaling moet doen of juist ontvangt in Zwitserse franken. U houdt rekening met een bepaald bedrag, maar wilt niet het risico lopen dat u opeens veel geld verliest doordat de waarde van de Zwitserse frank opeens daalt. Zeker bij grote bedragen kan een kleine koersschommelingen al een groot verlies betekenen. U kunt u dan indekken tegen deze risico's door het geld op een spaarrekening in Zwitserse franken te zetten.

Spaarrekening in Zwitserse franken openen bij een Nederlandse bank

Het is bij de meeste grote banken, zoals de ING Bank, Rabobank en ABN-Amro wel mogelijk om een bankrekening te openen in Zwitserse franken. Een belangrijke voorwaarde is meestal wel dat u kunt aantonen dat u een ondernemer bent en regelmatig op internationaal gebied transacties maakt. Het is doorgaans niet mogelijk om rechtstreeks van uw spaarrekening geld over te maken naar een andere rekening. Dat via uw betaalrekening.

Bankrekening openen in Zwitserland

Een tweede mogelijkheid die u heeft is om een spaarrekening bij een Zwitserse bank te openen. U moet daarvoor meestal wel een bepaald kapitaal inleggen wanneer u geen Zwitsers staatsburger bent. Het bankgeheim staat in Zwitserland wel onder druk, dus kies niet voor deze vorm wanneer u denkt op deze manier de Nederlandse Belastingdienst te slim af te zijn. Een laatste mogelijkheid die u heeft is door gebruik te maken van een spaarrekening van een vriend of familielid. Dan moet deze persoon wel een spaarrekening in Zwitserland hebben. Zorg er wel voor dat u deze persoon absoluut kunt vertrouwen, want anders bent u mogelijk uw geld kwijt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay

Reageer op het artikel "Sparen in Zwitserse franken"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!