InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Sparen in Zwitserse frank CHF

Sparen in Zwitserse frank CHF

Sparen in Zwitserse frank CHF U kunt ook vandaag sparen in Zwitserse frank, omdat het moeilijk is om vertrouwen te houden in de euro. Sparen of beleggen in Zwitserse franken kan een goed alternatief voor de euro te zijn. Deze Zwitserse franken werden in 2011 door stijging van de koers zo hard en zo veel waard ten opzichte van de euro dat de centrale banken hebben ingegrepen. De koers van de Zwitserse munt steeg zelfs nog harder dan de prijs van het goud. Per 15 januari 2015 is de koppeling aan de euro losgelaten. De koers staat in mei 2019 nog steeds op een relatief hoog niveau. Gaat u sparen of beleggen in Zwitserland in 2019, let dan op het valutarisico. Dit kan een voordeel, maar ook een nadeel zijn.

Ook sparen of beleggen in Zwitserse frank?

Bankgeheim van Zwitserland

Aanvankelijk maakte het bankgeheim van Zwitserland dit land zeer aantrekkelijk om er een spaartegoed aan te houden. Niet alleen voor Nederlanders, maar vooral ook Amerikanen en andere mensen die veel waarde hechten aan en bankgeheim en waarschijnlijk ook beschikten over zwart geld. Het bankgeheim in Zwitserland is sterk aan erosie onderhevig, zwart geld is in 2019 niet meer de enige drijfveer om te sparen of beleggen in Zwitserland. Ook angst voor een zwakkere euro heeft de harde Zwitserse munt CHF in de spotlights geplaatst.

Koers Zwitserse frank CHF

Een Zwitserse frank is minder waard dan een euro. De koers is vrij stabiel, ten opzichte van 2011 zijn de huidige niveaus in 2019 wel wat lager:

Waarde Zwitserse frank ten opzichte van de euro, 2009 - 2017, 2019, koers CHF/EUR

Zwitserse frank ten opzichte van de eur

Hieruit blijkt ook dat het halverwege 2009 nog normaal was dat een Zwitserse frank ongeveer twee derde waard was van een euro, maar dat is daarna plotseling sterk veranderd. De koers steeg in augustus 2011 zelfs naar 0,95 om na wat interventies tijdelijk te zakken naar een waarde van 0,8 tot 0,9, altijd nog ruim 25% meer dan in 2009. De CHF kende ook begin 2015 een enorme piek, daarna wat dalingen en stijgingen. Er is dus een valutarisico en niet altijd is in euro's gemeten winst te behalen. De waarde van de Zwitserse franken steeg op een gegeven moment harder dan de prijs van het goud. Voor de Zwitserse economie is een harde frank een ongewenste situatie, omdat het slecht is voor de export. Anderzijds is een sterke frank een stevig signaal dat het vertrouwen in de CHF groot is. In 2019 schommelt de verhouding CHF en euro tussen de 0,87 en 0,93 (juli 2019).

Koppeling aan de euro

De Zwitserse Frank kende tot 15 januari 2015 een koppeling aan de euro. Omdat de euro toen in waarde daalde en waarschijnlijk in 2015 verder zou dalen door het opkoopprogramma van de ECB, heeft de Zwitserse Centrale Bank besloten om de koppeling aan de euro volledig los te laten. In 2017 fluctueerde de CHF volledig vrij wat tot een verdere koersstijging kan leiden van de Zwitserse frank ten opzichte van de euro. Goed voor wie euro's heeft, slecht voor de Zwitserse economie waar het de export aangaat: alles wordt duurder, ook voor de toerist in Zwitserland of wie er op skivakantie gaat. Ook in 2019 schommelt de verhouding van de koers van de frank en euro, soms in het voordeel van de frank soms in het voordeel van de euro.

Sparen in Zwitserse franken in 2019

Wie gaat sparen in Zwitserse franken krijgt niet alleen te maken met de rente, maar ook met het verloop van de koers van de CHF. En dat geeft een risico dat zowel positief als negatief kan uitpakken. Een koersverhouding ten opzichte van de euro van ruim 88 wordt geaccepteerd, maar als de koers straks daalt ten opzichte van de euro verliest u geld. Gaat de stijging door dan maakt u een extra rendement. En dat is natuurlijk ook het geval als u gaat beleggen in Zwitserland via uw bank of broker. Op de spaarrente op een rekening in Zwitserland wordt 35% aan bronbelasting ingehouden, maar die kunt u in Nederland verrekenen. Veel eenvoudiger zou het zijn om een spaardeposito in CHF of andere vreemde valuta bij uw eigen bank aan te houden, maar dat is meestal niet mogelijk. Wel kunt u bijvoorbeeld bij ABN AMRO een vreemde valuta rekening openen en daarmee speculeren op een voor u gunstige koersontwikkeling.

Spaargarantie in Zwitserland

Zoals we in Nederland het depositogarantiestelsel kennen om spaarders te beschermen bij een faillissement van de bank, kent ook Zwitserland een spaargarantie. Deze spaargarantie bedraagt 100.000 CHF ofwel circa 88.000 euro per persoon. Als de koers van de CHF anders wordt, verandert automatisch ook de waarde van deze bankgarantie uitgedrukt in euro's.
Gerelateerde artikelen
Beleggen in ZwitserlandBeleggen in ZwitserlandZwitserland is een erg aantrekkelijk land om in te beleggen. Daar zijn meerdere redenen voor. De belangrijkste reden is…
Koop en verkoop Zwitserse staatsobligatiesKoop en verkoop Zwitserse staatsobligatiesDe Zwitserse staatsobligaties worden gezien als de meest veilige obligaties ter wereld. Dat komt omdat het land een ster…
Beleggen: investeren in de Zwitserse frank of SwissieBeleggen: investeren in de Zwitserse frank of SwissieIn tijden van crisis lijkt de Zwitserse frank goed stand te houden, terwijl de euro en de dollar wat meer prijsschommeli…
Zwitserland heft bankgeheim in 2018 op (zwart geld sparen)Zwitserland heft bankgeheim in 2018 op (zwart geld sparen)Zwitserland heft in 2018 het bankgeheim volledig op. Dit hebben Zwitserland en de EU maart 2015 afgesproken. Vanaf 2018…
Noorse Kroon NOK in plaats van euroNoorse Kroon NOK in plaats van euroGeen euro, maar kiezen voor de waarde van de Noorse Kroon NOK als alternatief voor de euro in 2019 en 2020 en zo profite…

Reageer op het artikel "Sparen in Zwitserse frank CHF"

Reacties

J. Wolters, 15-04-2013 20:39 #2
Mijne heren, ik ben woonachtig in Nederland en heb de Nederlandse Nationaliteit. Is het mogelijk in Noorwegen of in Zwitserland een bankrekening te openen zodat het geld onafhankelijk is van de waardeverandering van de Euro. Bestaat de mogelijkheid dat bij een vreemdevalutarekening in Nederland in geval van een doemscenario er beslag op dat geld gelegd kan worden?
Gaarne Uw reactie
An Reactie infoteur, 17-04-2013
Beste J. Wolters,
1. In Zwitserland kunt u in eigen persoon bij een bank een rekening openen of via een tussenpersoon (daartoe gespecialiseerd kantoor). Vaak is een bepaald minimaal bedrag vereist (varieert van 5000 euro tot 50.000 euro). In Noorwegen is meestal de eis dat u er ook ingezetene bent.
2. Bij ABN AMRO Nederland kunt u ook een vreemde valutarekening openen, maar die wordt bij de garantiestelling (depositogarantiestelsel) niet anders behandeld dan uw spaargeld in euro's.

Norman Jupijn, 01-06-2012 10:44 #1
LS.
Onder het hoofd: "Sparen in Zwitserse franken" schrijft U dat het veel eenvoudiger is het om een spaardeposito in CHF of andere vreemde valuta bij uw eigen bank aan te houden. Mij is dat niet gelukt. Mijn bank is ING en die doen dat niet. Ook Amsterdam Trade Bank, Credit Europe en Garantie bank reageerden negatief. Kunt u mij vertellen waar ik moet zijn en hoe ik het moet aanvragen?
Met vr. groet
Jupijn Reactie infoteur, 01-06-2012
Beste Norman Jupijn,
Echt sparen in vreemde valuta bij een Nederlandse bank gaat inderdaad helaas nog niet lukken, maar een vreemde valutarekening openen (privé of zakelijk) wel.

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 02-08-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Reacties: 2
Schrijf mee!