InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Valutarekening: sparen in dollars

Valutarekening: sparen in dollars

Valutarekening: sparen in dollars Veel ondernemers willen graag sparen in dollars. Zij kunnen daar verschillende redenen voor hebben. Het kan een verkapte vorm zijn om te beleggen in Amerikaanse dollars. Vaak willen ondernemers ook het risico afdekken vanwege dalende wisselkoersen. Bij de meeste banken kunt u een vreemde valutarekening openen. Een andere mogelijkheid is om rechtstreeks een spaarrekening te openen bij een Amerikaanse bank. Het kan erg aantrekkelijk zijn om geld te sparen in Amerikaanse dollars. Tegelijkertijd brengt dit ook verschillende risico's met zich mee. Er zijn verschillende redenen waarom mensen zouden willen sparen in Amerikaanse dollars. De eerste reden kan zijn dat de rente op een Amerikaanse rekening hoger is. Op die manier krijgt u dus meer geld uitbetaald over uw kapitaal. Een tweede reden kan zijn dat u de spaarrekening wilt gebruiken als verkapte vorm om te beleggen. Er vinden vaak koerswisselingen plaats ten opzichte van de euro en de dollar. Vaak schommelt deze koers op en neer. Door op het juiste moment uw geld naar dollars of juist weer euro's om te zetten kunt u een aardig bedrag verdienen. Tegelijkertijd is er ook een risico dat de dollar sterk in waarde afneemt en de koers zich niet zomaar hersteld. In dat geval verliest u dus geld.

Sparen in Amerikaanse dollars

Veel ondernemers geven de voorkeur aan het sparen in Amerikaanse dollars omdat ze op die manier een bepaald risico uitsluiten. Nederlandse ondernemers drijven relatief vaak handel met de Verenigde Staten. Een bepaald product kan op het moment dat de order plaatst goedkoop zijn doordat de koers van de dollar laag is. Soms zit er echter enige tijd tussen het moment dat de order plaats en het moment dat u betaald. Bij grotere orders of bestelling kan het soms om een periode van maanden gaan. De ondernemer wil dan niet het risico lopen dat hij veel meer moet betalen doordat de dollar opeens sterk in waarde toeneemt. Daardoor kan hij besluiten zijn geld op een dollarrekening te plaatsen, zodat hij of zij geen risico loopt.

Vreemde valutarekening openen

Ondernemers kunnen bij verschillende Nederlandse banken een spaarrekening in Amerikaanse dollars afsluiten. Meestal is het ook mogelijk om een spaarrekening in bijvoorbeeld in Zwitserse Franken, Japanse Yens, Canadese en Australische dollars of Noorse Kronen te kopen. U kunt een dollarrekening openen bij onder andere de ING, Rabobank, SNS Bank, Aegon en ABN-Amro. U moet meestal wel kunnen aantonen dat u zaken doet met de Verenigde Staten en dat u een bepaalde omzet heeft. Meestal is het niet mogelijk om direct te storten op de dollarrekening. Deze rekening is doorgaans verbonden aan uw eigen betaalrekening. Ook worden er meestal transactiekosten in rekening gebracht wanneer u geld overmaakt naar uw dollarrekening, of er geld vanaf haalt.

Een spaarrekening openen in Amerika

Een tweede mogelijkheid die u heeft wanneer u geld wil sparen in dollars is een bankrekening openen in de Verenigde Staten. Dat is meestal mogelijk wanneer u in de Verenigde Staten woont, of als u veel zaken doet met de Verenigde Staten. Een nadeel is wel dat u de rekening in eigen persoon zal moeten openen. Ook is het niet bij elke Amerikaanse bank mogelijk om als buitenlander een rekening te openen. Dit is doorgaans wel mogelijk bij de grotere banken, zoals de Bank of America. Een andere mogelijkheid die u heeft is door geld over te maken naar een familielid of vriend die een spaarrekening heeft in Amerika. Zorg er wel voor dat u deze persoon kunt vertrouwen, want het is anders lastig om uw geld over te maken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GAK1P3BMT

Reageer op het artikel "Valutarekening: sparen in dollars"

Reactie

Roi, 06-04-2013 12:19 #1
Ing kent geen dollarrekeningen

Infoteur: Simcha
Laatste update: 19-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Reacties: 1
Schrijf mee!