InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Sparen in Noorse kronen

Sparen in Noorse kronen

Er zijn steeds meer mensen die willen sparen in Noorse kronen. Dat komt omdat Noorwegen een zeer betrouwbare financiële reputatie heeft. Dit in tegenstelling tot de euro. Er zijn verschillende mogelijkheden wanneer u wilt sparen in Noorse kronen. U kunt bijvoorbeeld een vreemde valutarekening openen bij een Nederlandse bank. Een andere mogelijkheid is een spaarrekening te openen bij een bank in Noorwegen. Er is steeds meer interesse voor mensen die willen sparen in Noorse kronen. Noorwegen is een land met een zeer betrouwbare financiële reputatie en de Noorse kroon geldt daardoor ook als een zeer betrouwbare munt. Het laatste decennia worden er steeds meer internationale transacties gedaan in Noorse kronen. Dit gaat vooral ten koste van de euro. Het vertrouwen van veel mensen in deze munt is afgenomen, mede als gevolg van de Kredietcrisis. Verschillende Europese landen, zoals Griekenland, kwamen in de financiële problemen terecht, waardoor de waarde van de euro onder druk kwam te staan. Veel mensen gingen daarom op zoek naar veiligere valuta op hun spaargeld naar om te zetten.

Sparen in Noorse kronen

Er zijn daarnaast nog verschillende redenen waarom mensen willen sparen in Noorse kronen. Sommigen gebruiken hun vreemde valutarekening als verkapte vorm om te beleggen. Zij proberen dan het geld naar hun spaarrekening over te maken op het moment dat de koers van de Noorse kroon laag is. Vervolgens hopen zij dat juist de waarde van de euro afneemt ten opzichte van de Noorse kroon. Vervolgens kunnen zij weer hun geld van hun valutarekening afhalen en is het meer waard geworden in euro's. Er zijn hier uiteraard ook wel risico's aan verbonden. Het zou namelijk ook kunnen gebeuren dat de Noorse kroon voor langere tijd in waarde afneemt. Dan verliezen zij juist geld. Ook is het verstandig om rekening te houden met de transactiekosten. Banken brengen iedere keer kosten in rekening als u geld overmaakt naar uw spaarrekening of het er juist van af haalt.

Spaarrekening openen bij Nederlandse bank in Noorse kronen

Het is bij de meeste Nederlandse banken, zoals de ING Bank, Rabobank, ABN-Amro, Aegon en SNS-bank, mogelijk om een vreemde valutarekening te openen. U kunt dan onder andere sparen in Noorse Kronen, maar meestal ook in Zwitserse franken of Amerikaanse dollars. U moet meestal wel kunnen aantonen dat u een ondernemer bent en regelmatig transacties doet in Noorse kronen. Banken vragen dat, juist om te voorkomen dat mensen hun spaarrekening gebruiken als alternatieve beleggingsvorm. Ook is het doorgaans niet mogelijk om rechtstreeks transacties te doen naar andere rekeningen. U moet uw geld dan eerst weer in euro's omzetten via uw betaalrekening.

Spaarrekening openen in Noorwegen

Een andere mogelijkheid is om een spaarrekening te openen bij een Noorse bank. Dit is overigens niet mogelijk bij elke bank in Noorwegen. Sommige banken verlangen van u dat u een Noors staatsburger bent, of kunt aantonen in Noorwegen te wonen of veel zakelijke belangen in het land te hebben. Ook zult u de rekening in eigen persoon moeten openen. Een andere mogelijkheid is dan uw spaargeld op een spaarrekening van een vriend of familielid te zetten die een rekening heeft bij een Noorse bank. Zorg er wel voor dat u deze persoon kunt vertrouwen, want anders bent u mogelijk uw geld kwijt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Sparen in Noorse kronen"

Reactie

M. Zandstra, 08-12-2011 00:07 #1
Belachelijk!
U wilt me toch niet vertellen dat ik anno 2011, het tijdperk van digitale snelwegen etc. niet op een redelijk simpele manier mijn Euro's om kan zetten in Noorse Kronen en aldaar een spaarrekening kan openen.
Let wel, Noorwegen is ook Europa.
Dit geeft mij een vervelend onderbuik gevoel en bevestigd mijn vermoedens dat de financiële sector alles heeft dichtgetimmerd om te voorkomen dat er te veel geld wegvloeit.
Het lijkt wel de Maffia, hou de mensen maar dom en werp voldoende barrieres op, dan haken ze wel af.
Nou, zo werkt dat dus niet.
M.Zandstra

Infoteur: Simcha
Laatste update: 19-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Reacties: 1
Schrijf mee!