InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Vermogensrendementsheffing 2018, 2019 en 2020

Vermogensrendementsheffing 2018, 2019 en 2020

Vermogensrendementsheffing 2018, 2019 en 2020 U wilt de vermogensrendementsheffing 2018, 2019 of 2020 berekenen? Bij uw aangifte inkomstenbelasting betaalt u belasting over uw spaargeld, beleggen en ander vermogen en moet u dus afrekenen met de Belastingdienst. De spaarheffing is op basis van een fictief renteforfait, of u nou wel of niet een hoog rendement in 2018, 2019 of 2020 hebt gemaakt op uw spaargeld. Om dit terug te verdienen moet u dus op zoek naar het hoogste rendement en de hoogste spaarrente. De vermogensrendementsheffing kwam met het nieuwe belastingstelsel in 2001. De heffing is in feite een straf van de Belastingdienst voor wie spaart en vermogen opbouwt, waarover al een keer belasting is betaald, maar gelukkig zijn er vrijstellingen. In 2017 is de vermogensrendementsheffing ingrijpend veranderd waardoor u in 2018, 2019 en 2020 meer of minder belasting over uw vermogen kunt betalen dan 1,2%. Ook de waardering van het vruchtgebruik en het blote eigendom van een woning kan onderdeel zijn van uw vermogen.

Vermogensbelasting 2018, 2019 en 2020

De vermogensbelasting in de inkomstenbelasting

Nog niet zo lang geleden werd u geacht aan de Belastingdienst op te geven hoeveel vermogen u bezat en hoeveel rendement u maakte. Als dank daarvoor moest u hierover vervolgens vermogensbelasting betalen en werd het gemaakte rendement opgeteld bij uw inkomen. Dat betekende ook dat veel mensen hun vermogen niet of slechts ten dele opgaven.

Wat is de vermogensrendementsheffing 2018, 2019 en 2020?

Sinds 2001 hebben we als vervanging voor de vermogensbelasting de vermogensrendementsheffing gekregen. Bovendien werd ervoor gezorgd dat wat u op een spaarrekening hebt staan via de bank automatisch via de bank bij de Belastingdienst bekend is. Het maakt voor de Belastingdienst niet uit hoeveel rendement u werkelijk maakt. Er wordt door de fiscus gemakshalve een fictief rendement (forfaitair rendement) verondersteld op uw vermogen, exclusief uw huis. Over dit fictieve rendement betaalt u, bij een vermogen dat hoger is dan de vrijstellingen, 30% belasting. Tot 2017 is dat 30% van 4% spaarrente ofwel 1,2% belasting over uw spaargeld en belegd vermogen. Voor 2018, 2019 en 2020 is dit renteforfait van 4% in een aantal gevallen zelfs nog verhoogd.

Tarief vermogensrendementsheffing is te hoog

De Belastingdienst kan tevreden zijn, alles wordt automatisch door uw bank aan de fiscus doorgegeven en er hoeft weinig meer te worden gecontroleerd. Voor de burger en de Hoge Raad ligt dat geheel anders. Wie bijvoorbeeld 2% spaarrente krijgt op zijn spaargeld houdt hiervan 0,8 procent over wat minder is dan de inflatie in ons land. En wie krijgt in 2019 nog een spaarrente van 2%? En 1,2% betalen terwijl de rente in 2019 bijna nul is, is een heffing van van meer dan 100%. Deze heffing wordt alleen maar hoger als u minder rendement maakt. Hebt u een rente van 0,6% op uw spaarrekening dan betaalt u in feite 200% belasting op uw rendement en dan spreken we nog niet eens over de geldontwaarding (inflatie). Die 0,6% is in 2019 hooguit nog haalbaar op een spaardeposito met een lange looptijd. Zo is er veel wrevel over de belastingheffing in box 3.

Boxenstelsel in de inkomstenbelasting

Voor de inkomstenbelasting hebben we een boxenstelsel. Uw vermogen waarover de vermogensrendementsheffing wordt geheven zit in box 3 van de inkomstenbelasting en bestaat uit:
  • Uw aandelen, beleggingen, obligaties, opties en andere beleggingsvormen;
  • Onroerend goed zoals een tweede huis of vakantiehuis;
  • Uw tegoed op uw bankrekening;
  • Spaartegoeden in het buitenland;
  • Uw vorderingen.

Vrijstellingen box 3 inkomstenbelasting

De hoogte van de vrijstellingen in box 3 zijn afhankelijk van uw persoonlijke situatie. Bent u alleen en hebt u geen kinderen dan bedraagt de algemene vrijstelling ruim 30.000 euro. Bezit u 100.000 euro dan betaalt een alleenstaande bij een vrijstelling van 30.000 euro over 70.000 euro de vermogensrendementsheffing. Gelukkig gaat de vrijstelling wel elk jaar iets omhoog:

Vrijstellingen vermogensrendementsheffing box 3, 2018, 2019 en 2020 per volwassene

  • 2020: 30.846 euro
  • 2019: 30.360 euro.
  • 2018: 30.000 euro.

Maakt u gebruik van groene beleggingen, dan kunt u recht hebben op een extra vrijstelling:

Vrijstelling groene beleggingen, 2018, 2019 en 2020, per volwassene

  • 2020: circa € 59.000.
  • 2019: € 58.540.
  • 2018: € 57.845.

De vermogensrendementsheffing 2018, 2019 en 2020

In 2018, 2019 en 2020 is de vermogensrendementsheffing niet langer gebaseerd op een fictief rendement van 4%. Deze 4% maakt plaats voor een variabel fictief rendement dat bij lagere vermogens minder is dan 4% en daarboven meer. Over het rendement in een belastingschijf betaalt u 30% belasting.

Schijven vermogensrendementsheffing 2018, 2019 en 2020

De vier schijven zijn in 2018:
  • Tarief nul tot een vermogen van 30.000 euro.
  • Verondersteld rendement 2,02% voor de eerste 70.800 euro extra (dus tot 100.800 euro).
  • Verondersteld rendement 4,33% voor extra vermogen tot aan 1.008.000 euro.
  • Verondersteld rendement 5,38% voor hogere vermogens.

De vier schijven zijn in 2019:
  • Verondersteld rendement nul tot een vermogen van 30.360 euro.
  • Verondersteld rendement 1,93% voor de eerste 71.650 euro extra.
  • Verondersteld rendement 4,47% voor extra vermogen tot aan 989.736 euro.

De vier schijven zijn in 2020:

Dat betekent dus dat er in plaats van de vaste 4% een samengesteld verondersteld rendement ontstaat dat afhankelijk is van de hoogte van uw vermogen. Maar deze percentages kunnen de komende jaren verder omhoog gaan. Wie een tweede woning heeft, gaat al snel meer vermogensbelasting betalen in 2019, anders wel in 2020

Rekenvoorbeeld vermogensrendementsheffing 2019

Stel u hebt 200.000 euro vermogen in box 3. Dan is belastbaar 169.640 euro. U betaalt dan 30% over 1,93% van 71.650 euro plus 30% van 4,46% van 97.990 euro.

Hoe sparen en beleggen?

De inflatie plus de belasting op vermogen en spaargeld zorgen ervoor dat een extra rendement in een jaar moet maken om er niet op achteruit te gaan. Als u kiest voor beleggen doet u er goed aan om te kiezen voor bedrijven die een hoog dividendrendement hebben. Dat is het rendement gegeven de koers van een aandeel. Dit dividendrendement verandert dus als de koers verandert, maar natuurlijk ook als het rendement verandert. Bekende voorbeelden van bedrijven die regelmatig een hoog dividendrendement hebben zijn:

Bedrijf AEX, Midkap
  • BAM Groep;
  • KPN;
  • Wereldhave;
  • Unibail-Rodamco-Westfield;
  • Royal Dutch Shell;
  • Reed Elsevier;
  • Akzo Nobel;
  • SBM Offshore;
  • Wolters Kluwer;
  • Boskalis;
  • Unilever;
  • Philips;
  • DSM;
  • Fugro.

Deze rendementen zullen uiteraard elk jaar weer anders zijn.

Waardering vruchtgebruik woning

U kunt ook alleen het blote eigendom van een woning bezitten waarbij uw ouders het vruchtgebruik hebben. In dat geval heeft het vruchtgebruik voor uw ouders een waarde in box 3 van de inkomstenbelasting en geldt voor u de economische waarde minus de waarde van dit vruchtgebruik. De waarde van het vruchtgebruik is 4% maal een factor, afhankelijk van de leeftijd van de ouders die het vruchtgebruik hebben.

Hoge spaarrente op spaargeld

Maar beleggen op de beurs brengt natuurlijk ook risico’s met zich mee. Daarom is het altijd verstandig om uw geld te spreiden over meerdere beleggingen. Het is sterk afhankelijk van uw persoonlijke situatie of u veel of weinig risico kunt nemen, maar in het algemeen blijft het zeer verstandig om ook een aanzienlijk deel op een spaarrekening te zetten of op een spaardeposito. De spaarrente op een direct opneembare rekening is in 2019 laag, wel kunt u kiezen voor een hogere rente op een top deposito 2019.

Slot vermogensrendementsheffing

Omdat de vermogensrendementsheffing relatief hoog is ten opzichte van het rendement dat momenteel werkelijk gemaakt wordt, bent u haast wel gedwongen om meer risico met uw spaargeld te nemen dan u lief is door te beleggen of te kiezen voor een tweede woning of een vakantiehuis. Ook dat is vermogen in box 3. Wilt u toch sparen, dan kunt u het beste kiezen voor een spaardeposito. Wilt u risico nemen, dan gaat u beleggen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldBelastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldVerminder de belasting op sparen van geld en vermogen in box 3. De vermogensrendementsheffing is hoog en bovendien nog e…
Belastingen - moet ik over kunst en antiek belasting betalenBelastingen - moet ik over kunst en antiek belasting betalenHoeveel belasting en btw betaalt u over kunst en antiek in 2018 en 2019? Kunst en antiek kunnen een vermogen waard zijn,…
Belastingherziening 2019: hoge belasting in box 3 mogelijkBelastingherziening 2019: hoge belasting in box 3 mogelijkDe belastingherziening voor het spaargeld en vermogen in box 3 kan een forse belastingverhoging betekenen. Wie denkt dat…
Belasting spaargeld 2020Belasting spaargeld 2020Belasting op spaargeld en beleggen is volgens sommigen een jaloezieheffing, volgens anderen meer dan logisch. Tot 2017 b…

Reageer op het artikel "Vermogensrendementsheffing 2018, 2019 en 2020"

Reacties

C. Prins, 15-11-2012 21:59 #5
Omdat ik gescheiden ben krijg ik eind november 2012 een bedrag van mijn ex uitbetaald. Dit bedrag is hoger 21.139 Wat is de peildatum voor de belastingaangifte over 2012 box 3? 1 januari 2012 of 1 januari 2013?
met vriendelijke groet Reactie infoteur, 09-09-2019
Beste C. Prins,
De peildatum voor het vermogen is 1 januari. In uw belastingaangifte over 2019 (voorjaar 2020) is dat het vermogen op 1 januari 2019.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Elisabeth de Jong, 16-10-2012 15:10 #4
Geachte mijnheer/mevrouw,
Verlaagt 'groen sparen' het vermogen in box 3 met de extra vrijstelling, zodat het drempelinkomen voor de specifieke zorgkosten lager wordt? Alvast dank voor uw antwoord. E. de Jong Reactie infoteur, 09-09-2019
Beste Elisabeth de Jong,
Groen beleggen verhoogt de vrijstelling in box 3 van de inkomstenbelasting en verlaagt daarmee de bijtelling bij uw inkomen. Uw drempelinkomen wordt dan lager dan zonder de extra vrijstelling:

https://financieel.infonu.nl/belasting/67483-drempelinkomen-en-verzamelinkomen-inkomstenbelasting.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. Evengroen, 18-06-2012 16:09 #3
Heffingsvrij vermogen kinderen 2012 vervalt. Onze dochter wordt dit jaar in September 18. Ieder jaar vallen we boven de vrijstelling dus betalen hierover belasting
Is het raadzaam om dan op haar spaarrekening het saldo (per 01-01-2013) Euro 21139, - aan te vullen en zij daarover dan geen belasting hoeft te betalen. Reactie infoteur, 09-09-2019
Beste A. Evengroen,
Uw dochter had inderdaad haar eigen vrijstelling als de rekening op haar naam staat en u er zelf niet zo maar meer aan kunt komen. In 2018, 2019 en 2019 gelden de vrijstellingen alleen nog voor meerderjarigen (volwassenen).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

P. Meisters, 15-06-2012 15:54 #2
Ben gehuwd, beiden zijn wij 65 jaar en ouder. Inkomen voor overdracht in 2012 lager dan 14.062 euro voor een der partners. Vraag; Wij hebben per persoon bij een bank vaststaand gereserveerd van ons spaargeld 6500 euro voor crematie. Wordt het bedrag van 2x 6500 euro als vermogen beschouwd door de belastingdienst? Of kunnen wij dit als vrijstelling beschouwen? Graag bericht bvd Reactie infoteur, 09-09-2019
Beste P. Meisters,
Als u dit geld op de rekening hebt staan om er later een crematie mee te financieren, is dat gewoon eigen vermogen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Willem, 09-03-2011 16:17 #1
Ik heb een vraag over de extra vrijstelling 2010 belastingvrij sparen voor 65+:
Het inkomen dat hiervoor staat uit werk en inkomen is zeker het totale inkomen van het huishouden of is dit per persoon? Reactie infoteur, 09-09-2019
Beste Willem,
Het inkomen is het individueel inkomen voordat de persoonsgebonden aftrek, zoals de ziektekosten, eraf zijn gehaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 09-09-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Belasting 2019
Reacties: 5
Schrijf mee!