InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Beleggingstaks op vermogen fors omhoog vanaf 2022

Beleggingstaks op vermogen fors omhoog vanaf 2022

Beleggingstaks op vermogen fors omhoog vanaf 2022 De beleggingstaks gaat fors omhoog en daardoor wordt beleggen veel duurder. Wie met zijn vermogen belegt betaalt hiervoor een hoge rekening vanaf 2022 terwijl spaarders er in eerste instantie op vooruit gaan. De particuliere belegger gaat de rekening van de spaarder betalen, ook een kleine belegger. Hoe zit dat met de nieuwe vermogensbelasting en vermogensrendementsheffing van de Belastingdienst vanaf 2022? In 2019 en 2020 merkt u van de nieuwe beleggingstaks nog niets.

Belasting op beleggen fors hoger

De vermogensbelasting en vermogensrendementsheffing tot 2020 en 2021

De belasting op vermogen wordt al jaren als zeer hoog ervaren en dat zal in 2020 en 2021 niet anders zijn. Een belangrijke oorzaak is dat de spaarrente laag is. Wie zijn spaargeld op een spaarrekening heeft staan of op een spaarrekening spaart voor zijn pensioen, krijgt weinig rente maar betaalt wel vermogensbelasting en zelfs een heffing die in veel gevallen vele hoger is dan wat aan spaarrente wordt ontvangen. Er zijn wel wat vrijstellingen, maar ook die zijn relatief laag. Niet voor niets worden er allerlei procedures aangespannen tegen de vermogensbelasting. Tot aan de Hoge Raad toe.

Sparen of beleggen

Bij de vermogensrendementsheffing wordt door de Belastingdienst gekeken naar de omvang van uw vermogen. Daarbij is het niet belangrijk of u spaart of belegt. Wie wat spaargeld over heeft en dat belegt op de beurs kan een hoog rendement halen, maar ook geld verliezen. Het risico dat met beleggen wordt genomen wordt beloont, immers u kunt meer rendement halen maar betaalt evenveel belasting als iemand die hetzelfde bedrag aan vermogen op de spaarrekening houdt. Dat gaat vanaf 2022 veranderen.

Introductie nieuwe beleggingstaks: de vermogensbelasting en vermogensrendementsheffing vanaf 2022

Vanaf 2022 verandert de vermogensbelasting in box 3 van de inkomstenbelasting op een paar essentiële punten:
  • Hebt u minder vermogen dan grofweg 30.000 euro per persoon, dan betaalt u geen vermogensbelasting. Hebt u meer vermogen, dan wordt over het hele vermogen vermogensbelasting berekend.
  • De Belastingdienst introduceert het begrip belastingvrij inkomen uit vermogen. Dat heffingsvrije inkomen bedraagt 400 euro per persoon.
  • Leningen die u aangaat om te investeren (beleggen op de beurs, een vakantiewoning, een tweede woning) zijn niet meer volledig aftrekbaar in box 3 van de inkomstenbelasting (saldering vermogen en schulden), maar u mag ongeveer 3% van de lening in mindering brengen op uw rendement met beleggen.
  • Het belastingtarief van 30% wordt verhoogd naar 33%.
  • De Belastingdienst houdt in de gaten of uw geld op een spaarrekening staat of op een beleggersrekening en in ander vermogen.

Gevolgen van de nieuwe vermogensbelasting en vermogensrendementsheffing

Om de gevolgen in kaart te brengen, kunnen het beste twee scenario's worden bekeken, de persoon die alles op een spaarrekening heeft staan en de persoon die al zijn vermogen en spaargeld belegt. Uiteraard zijn er ook personen die sparen en beleggen, de gevolgen voor hen zijn hieruit herleidbaar.

Gevolgen voor de spaarder vanaf 2022

Onder de veronderstelling dat de rente laag blijft rekent de Belastingdienst met een spaarrente van 0,09%. Dat betekent dat wie alleen spaart een heffingsvrij inkomen voor zijn hele vermogen heeft van 440.000 euro (400 gedeeld door 0,09%). Dat is een enorme verbetering ten opzichte van de vrijstelling in 2020 en 2021 die ruim 30.000 euro per persoon bedraagt. Laat u uw geld op de spaarrekening staan, dan betaalt u dus niet snel vermogensbelasting, maar het rendement zal waarschijnlijk eveneens laag zijn.

Gevolgen van de beleggingstaks voor de belegger vanaf 2022

Bij de belegger gaat de Belastingdienst van een veel hoger rendement uit. De fiscus veronderstelt een rendement van 5,33%. Bij een heffingsvrij inkomen van 400 euro is de vrijstelling 7.504 euro (400 gedeeld door 5,33%). Dat is veel lager dan de ruim 30.000 euro vrijstelling die in 2020 en 2021 geldt en raakt dus ook de kleine belegger.

Belasting berekenen voor de belegger

Enkele voorbeelden:
  1. Stel u belegt in 2022 1 euro meer dan vrijstelling en vergelijkt dat met de eenzelfde situatie in 2020 en 2021, dan betaalt u in 2020 en 2021 afgerond 6 euro aan vermogensbelasting. In 2022 wordt dat anders. U betaalt dan over het totale bedrag vermogensbelasting minus 400 euro. Dat is 0,33*0,0533*31.001-400=145 euro vermogensbelasting.
  2. Nog een voorbeeld, belegt u in 2021 en 2022 70.000 euro, dan betaalt u in 2021 ongeveer 225 euro vermogensbelasting en in 2022 is dat 830 euro.
  3. Belegt u 100.000 euro, dan is de vermogensbelasting in 2020 en 2021 gelijk aan 400 euro en in 2022 gelijk aan 1.360 euro.

Kortom de verschillen kunnen groot zijn en nemen verder toe bij grote vermogens.

Conclusie de belegger gaat de rekening betalen

De beleggingstaks gaat fors omhoog. De fiscus wil evenveel vermogensbelasting blijven binnen halen, de spaarder respijt geven en dus betaalt de belegger de rekening. Nu denkt u wellicht dat een particuliere belegger altijd in aandelen op de beurs belegt, maar dat hoeft niet. Al het andere vermogen van een particulier dat niet in de eigen woning zit (box 1), niet op een spaarrekening staat en niet in box 2 van de inkomstenbelasting zit, is beleggingsvermogen in box 3. Ook obligaties die veel lijken op een spaarrekening, ook een vakantiewoning of een tweede woning. Alle worden ze straks belast met de hoge nieuwe beleggingstaks. En spaarders kunnen even tevreden zijn, maar als op enig moment de spaarrente omhoog gaat, zal dat betekenen dat ook hun vrijstelling flink zal dalen. Bij een spaarrente van 1% bijvoorbeeld wordt de vrijstelling voor spaarders weer gereduceerd tot 40.000 euro per persoon.
© 2019 Beleggen4you, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Belastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldBelastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldVerminder de belasting op sparen van geld en vermogen in box 3. De vermogensrendementsheffing is hoog en bovendien nog e…
Vermogensrendementsheffing 2018, 2019 en 2020Vermogensrendementsheffing 2018, 2019 en 2020U wilt de vermogensrendementsheffing 2018, 2019 of 2020 berekenen? Bij uw aangifte inkomstenbelasting betaalt u belastin…
Is groensparen of groen beleggen fiscaal slim?Is groensparen of groen beleggen fiscaal slim?Belastingvrij groen sparen of groen beleggen? In 2019 kunt u fiscaal gezien het beste omzien naar de mogelijkheid van va…
Belastingvrij beleggenBelastingvrij beleggenBelastingvrij beleggen is beleggen met maximaal fiscaal voordeel. Zo is de koerswinst op uw belegging belastingvrij, maa…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beleggingstaks op vermogen fors omhoog vanaf 2022"

Reacties

Albert, 09-10-2019 20:34 #4
Beste Infoteur,

Dat klopt natuurlijk, maar een huurbaas mag de huur verhogen zoveel hij wil, en heeft geen argument nodig.
Zijn uitleg snap ik prima. Om nu al te beginnen met verhogen is inderdaad flauw.
Ik vraag me af hoe dat straks moet als het ingaat. Reactie infoteur, 10-10-2019
Beste Albert,
De kans is groot dat beleggers (verhuurders) de extra kosten op een huurder zullen proberen te verhalen. Zolang de woningmarkt gespannen is, gaat ze dat waarschijnlijk ook lukken.

Albert, 08-10-2019 02:10 #3
Ik heb vandaag een huurverhoging gekregen van 150,- euro per maand.
De huurbaas geeft aan dat hij nu ongeveer 1/3e van de huur af moet dragen en straks ongeveer 2/3e.
Dus de huur gaat met zo'n 450,- euro per maand omhoog tussen nu en 2022.

Verhuizen heeft natuurlijk geen zin, omdat andere eigenaren dit ook gaan doen.
Zo wordt de belastingbesparing op mijn spaargeld al snel een sigaar uit eigen doos. Reactie infoteur, 09-10-2019
Beste Albert,
Maar de nieuwe spaarbelasting geldt nog niet in 2019, de huurbaas zal dus een ander argument moeten bedenken.

Sander, 30-09-2019 22:20 #2
Wat is de vrijstelling groene beleggingen in 2020. heb ik nog nergens kunnen vinden Reactie infoteur, 01-10-2019
Beste Sander,
Klopt, is nog niet bekend gemaakt.

Kleinebelegger, 22-09-2019 11:19 #1
Is het al zeker dat dit door gaat? Het is toch nog niet door de 1e en 2e kamer? Reactie infoteur, 23-09-2019
Beste Kleinebelegger,
De nieuwe vermogensbelasting 2022 is door de staatssecretaris aan de Tweede Kamer gemeld, maar er is in het parlement nog niets geaccordeerd. In de presentatie is het zo dat spaarders er goed vanaf komen, maar de (kleine) beleggers betalen de rekening. Dit voorstel wijst in de richting dat het inderdaad die kant op zal gaan.

Infoteur: Beleggen4you
Gepubliceerd: 20-09-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 4
Schrijf mee!